واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

نقد اندوه+عکس

نقدی از ثمین_جواهریان بر نگاره ی اندوه از "دمیتری بالترمانتس"


تدبیر24: عکس سیاه و سفید با کنتراست بالا در رنگمایه است؛ پر از خطوط کوتاه عمودی و افقی (مرده ها و زنده ها). فضای حاکم بر عکس بسیار سرد و سنگین است.آسمان، دلگیر و ابری و زمین، گل آلود و چسبناک است. (گویی برای بازپس گیری فرزندان خود دست دراز کرده است) و انسان ها یا کشته شده یا مصیبت زده اند.


عکس عمق دارد. فضایی عمیق که از ابتدا تا انتها پر از کشته، مصیبت و اندوه است.

انسان ها در گسترۀ وسیع، سرد و دلگیر عکس کوچک به چشم می آیند.

پیرزن جلوی تصویر با دست های گشوده پیداست که کشتۀ خود را یافته است.

جوانی که با پاهای روی هم انداخته، می توانست پس از کار روزانه بر چمنزاری دراز کشیده باشد و مادرش برای صدا کردنش سر میز شام به دنبالش آمده باشد؛ و کمی آن طرف تر زن دیگری کمر خم کرده است تا بهتر چهرۀ کشتۀ غوطه ور در گل و خون را ببیند، که آیا عزیز اوست؟ و انعکاس قامت خمیده اش در گودال آب چه شایسته این مصیبت را عیان تر به تصویر می کشد.

در افق، دیگرانی چون این دو هر یک بر سر عزیزی می گریند؛ و بعضی ناباورانه عقب ایستاده اند.

عکس سیاه و سفید با کنتراست بالا و کادربندیِ بازِ مناسب در انتقال فضای مصیبت زدۀ و مغموم بسیار موفق بوده است.

به حق نام این عکس برآزندۀ آن است:

"اندوه"

اندوهی که دست ساخت بشر است برای بشریت. اندوهِ حاصل از جنگ.

برچسب ها: تدبیر24 اندوه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: