تدبیر24 :
سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۵ از مشخص شدن اولويتهاي حذف يارانه ۲۴ ميليون پردرآمد خبر داد و گفت: دولت مجوزهاي لازم براي شناسايي وضعيت درآمدي، هزينه و دارايي افراد را در اختيار دارد. محمد رضا پور ابراهيمي در حالي از فرمول جديد حذف يارانههاي نقدي رونمايي كرده است كه دولت يازدهم حذف تدريجي يارانههاي نقدي و به عبارتي هدفمندي درست و كارشناسي پرداخت يارانهها را يكي از كارويژههاي خود اعلام كرده است. پرداخت يارانههاي نقدي از دولت گذشته و به دنبال اجراي طرح هدفمندي يارانهها كه يك طرح كلان اقتصادي بود انجام شد. چه آن زمان و چه اكنون انتقادات زيادي نسبت به شيوه اجراي اين طرح وجود داشته و دارد. منتقدان ميگويند پرداخت يارانه نقدي آن هم به همه شهروندان به نوعي در تضاد با اهداف طرح هدفمندي يارانه هاست. اهداف اين طرح اين بود كه فاصله طبقاتي از طريق كمك به اقشار كم درآمد كاهش پيدا كند، اما دولت قبل با پرداخت يارانه نقدي به همه شهروندان عملا اين طرح را تبديل به طرحي پوپوليستي كرد كه نه تنها اهداف تعيين شده را محقق نكرد كه خود به افزايش فاصله طبقاتي انجاميد. دولت جديد با انجام كارهايي سعي كرده است پرداخت يارانه نقدي به همه اقشار را متوقف كند. پس از اينكه دولت از شهروندان خواست به صورت خود اظهاري از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند، حذف اقشار پر درآمد از دريافت يارانه نقدي را اجرا كرد. در مرحله اول اين طرح كه سال گذشته اجرا شد يارانه حدود سه ميليون نفر قطع شد. دولتمردان اعلام كردند اين روند در سال آينده هم ادامه پيدا ميكند و حذفشدگان از دريافت يارانه نقدي تا شش ميليون نفر افزايش مييابند. با وجود اين، مجلس در مصوبهاي در روزهاي پاياني سال خواستار حذف يارانه اقشاري كه نياز به يارانه ندارند شد. مصوبه مجلس دولت را ملزم ميكند تا تابستان امسال تكليف دريافت يارانهها را مشخص كند. در اين مصوبه بر اين تاكيد شده است كه افرادي كه نيازي به دريافت يارانه ندارند ديگر يارانه نقدي دريافت نكنند. وظيفه دولت است تا اقشار پردرآمد و غير نيازمند را شناسايي كند، هر چند فرمول كلي اين شناسايي تعيين شده است. كارشناسان معتقدند هدفمندي يارانهها بايد به اين صورت باشد كه شكاف طبقاتي را كاهش دهد و اين تنها از طريق عادلانه شدن دريافتها ممكن است. از طرف ديگر، در بسياري موارد در ايران يارانه پرداخت ميشود، اما اين پرداختها هرگز به گونهاي نبوده است كه اقشار كم درآمد برخورداري بيشتري از آن داشته باشند و كساني كه نيازي به يارانه و كمك ندارند از دريافت آن منع شوند. طرح هدفمندي يارانهها در اصل براي هدفمند كردن كمكهايي اجرايي شد كه دولت در زمينههاي مختلف به شهروندان ارائه ميدهد. در زمينه حمل و نقل، نيرو، برخي اقلام خوراكي و... بايد كمكهايي به برخي اقشار انجام شود و اينكه اين كمكها به صورت همسان براي همه باشد عملا باعث ميشود طرح هدفمندي اجرا نشود.
فرمول جديد حذف يارانه ها
روز گذشته سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۵ از مشخص شدن اولويتهاي حذف يارانه ۲۴ ميليون پردرآمد خبر داد و گفت: دولت مجوزهاي لازم براي شناسايي وضعيت درآمدي، هزينه و دارايي افراد را در اختيار دارد. به گزارش دانشجو، محمد رضا پورابراهيمي از مشخص شدن اولويتهاي حذف يارانه ۲۴ ميليون پردرآمد خبر داد و گفت: دولت مجوزهاي لازم براي شناسايي وضعيت درآمدي، هزينه و دارايي افراد را در اختيار دارد. او افزود: براساس قانون، يارانه بايد به افرادي تعلق گيرد كه با ميزان درآمد آنها تناسب دارد اما اين موضوع در دولت گذشته و كنوني رعايت نشد. پور ابراهيمي تصريح كرد: براساس مصوبه كميسيون تلفيق بودجه ۹۵، دولت مكلف شد نسبت به حذف يارانه سه دهك بالاي درآمدي اقدام كند و منابع آن بايد صرف اشتغالزايي در كشور شود. او اظهار داشت: سه دهك بالاي درآمدي حدود ۲۴ ميليون نفر از خانوار ايراني را شامل ميشود. پور ابراهيمي ادامه داد: منابع آزاد شده از محل حذف يارانه اين افراد، صرف اشتغال با اولويت افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي خواهد شد. سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه ۹۵ درباره معيار حذف يارانه ۲۴ ميليون خانوار پردرآمد ايراني نيز گفت: بخش عمده حذف يارانه اين افراد با تمركز بر درآمد آنان است كه در گروههاي ذيل قرار دارند: گروه اول: كليه تجار و صاحبان مشاغل آزاد كه درآمد سالانه آنها حداقل ۳۵ ميليون تومان است. گروه دوم: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، قضات، اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات آموزشي و پژوهشي و دولتي و غير دولتي، پزشكان و دندانپزشكان. گروه سوم: كليه كاركنان دولت و قواي سهگانه، شهرداريها و كليه موسسات عمومي و موسسات عمومي غيردولتي و كليه كاركنان نيروهاي مسلح و بازنشستگان كشوري و لشكري، كليه حقوقبگيران و مستمريبگيران مشمول تأمين اجتماعي و همه دريافتكنندگان حقوق و مستمري بخش دولتي و غيردولتي كه دريافتي سالانه آنها از ۳۵ ميليون تومان بيشتر است. گروه چهارم: كليه مديران و اعضاي هياتمديره و بازرسان شركتهاي دولتي و غيردولتي و وابسته به دولت و نهادهاي عمومي غيردولتي، كليه مديران و اعضاي هياتمديره و روسا و معاونين مناطق و شعب بانكها و بيمهها و موسسات مالي و اعتباري، كليه كاركنان و اشخاص حقوقي دولتي و غيردولتي كه دريافتي سالانه آنها بيشتر از ۳۵ ميليون تومان است. گروه پنجم: كليه ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز از دريافت يارانه منع شدند. گروه ششم: كليه كساني كه در ۳ دهك بالاي درآمدي هستند و در گروههاي ياد شده ذكر نشدند. پورابراهيمي گفت: شفافيت اطلاعاتي در اقتصاد كشور، امري كاملا ضروري است و ما نميتوانيم كشوري باشيم كه اطلاعات اقتصادي خانوارها وجود نداشته باشد. او افزود: در تمام كشورهاي توسعه يافته ريز اطلاعات اقتصادي افراد و خانوارها وجود دارد و يكي از شرايط پيشرفت اقتصادي وجود اين اطلاعات است. سخنگوي كميسون تلفيق گفت: دولت مجوزهاي لازم براي شناسايي وضعيت درآمدي، هزينه و دارايي را در اختيار دارد، مدلهاي مختلفي كه ميتواند افراد و خانوارها را طبقهبندي كند. پورابراهيمي اظهار داشت: اطلاعات نظام بانكي در اختيار دولت هاست اما هيچوقت اين اطلاعات افشا نميشود و در اختيار كسي هم قرار نميگيرد. اين اطلاعات براي برنامهريزي اقتصادي لازم است و سرك كشيدن است.