واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

مهدی مطهرنیا: اولویت رابطه با شرق است

آنچه در جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آن اولویت دارد، منافع ملی و بازتعریف آن توسط نخبگان سیاسی در قالب اهداف است. لذا محتوای همه هدف‌گذاری‌ها را منافع ملی تشکیل می‌دهد. این اولویت مصادیق مختلفی پیدا می‌کند.


تدبیر24 : مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با آستان گفت:تردیدی نیست که حضور، نفوذ و ایجاد رابطه با کشورهای آسیایی می‌تواند برای هر کشوری از جمله ایران  دارای اهمیت باشد. آنچه باید به آن توجه شود این است که از نظر ادبیات سیاسی، باید بین دو مفهوم اولیت و اولویت تمایز قائل شد. آنچه در جمهوری اسلامی و سیاست خارجی آن اولویت دارد، منافع ملی و بازتعریف آن توسط نخبگان سیاسی در قالب اهداف است. لذا محتوای همه هدف‌گذاری‌ها را منافع ملی تشکیل می‌دهد. این اولویت مصادیق مختلفی پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود:اکنون ایران و دولت ایران به دنبال ایجاد فضای مثبت تعامل با جهان است، مسئله‌ای که در اولویت است. این موضوع در سند چشم‌انداز 1404 نیز به روشنی بیان شده است. برای این اولویت باید اولیت‌های خاصی ایجاد کرد. اگر نیک بنگریم اولیتی که می‌تواند ایجاد کننده منفعت و به تبع آن هدف ملی برای ایران باشد، حل چالش‌های کشور با نظام بین‌الملل که بر روی ستون فقرات روابط با  غرب استیلا پیدا کرده است، دارای اهمیت اساسی است؛ لذا به طور طبیعی هر دولتی می‌خواهد به اهداف چشم‌انداز 1404 دست پیدا کند باید اولیت خود را در ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل بحران‌های موجود بین ایران و غرب بگذارد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: از این رو در این مرحله، آنچه دولت روحانی انجام می‌دهد، ناشی از ضرورت‌های اولویت‌گذاری شده و در واقع الزامات ناشی از محیط بازی در نظام بین‌الملل است؛ لذا این نقد از سوی مخالفان دولت که معتقدند دولت فقط به دنبال ایجاد رابطه با غرب است، معنا پیدا نمی‌کند  چراکه حل و فصل مسائل با غرب می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌هایی برای ایران در سایر نقاط جهان شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه ایران با تعامل با غرب به آنها وابستگی پیدا نکرده است و نگاه به غرب دلیلی بر نفی نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست. ایران اکنون به آسیای شرقی و جنوب شرقی و همچنین قاره اقیانوسیه نظر دارد، به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌توانیم محیط را از یکدیگر متمایز کنیم. بدین معنی که اگر ایران به غرب نزدیک ‌شود، به مفهوم فراموشی شرق و سایر حوزه‌ها در سیاست خارجی خود نیست.

منیع:آستان
برچسب ها: تدبیر24 مطهرنیا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: