واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

ديپلماسي علمي و علوم انساني

روزنامه فرهيختگان در شماره چهارشنبه 18 فروردين در يادداشتي به قلم حامد زارع مي نويسد: يكي از خبرهاي خوب ديروز در حوزه‌اي كه نويسنده اين يادداشت به آن تعلق خاطر دارد، از زبان حسين سالارآملي نقل شد.
تدبیر24 :اين يادداشت در ادامه افزود: ديروز قائم‌مقام وزير علوم، تحقيقات و فناوري در امور بين‌الملل از راه‌اندازي اولين كرسي اسلام‌شناسي با گرايش شيعه‌شناسي در واتيكان تا پايان فصل بهار توسط وزارتخانه متبوع خود خبر داد. در روزهايي كه اجرايي‌شدن برجام بي‌اهميت جلوه داده مي‌شود و ثمرات توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني ناديده گرفته مي‌شود، طبيعي است كه اينچنين خبرهايي نيز جدي گرفته نشود.
هرچند پرپيداست كه توفيق بزرگ دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي تنها محدود به همان حوزه نمانده است و اندك‌اندك در بخش‌هايي نظير ديپلماسي عمومي، ديپلماسي علمي و ديپلماسي فرهنگي نيز به ثمر مي‌نشيند. يكي از جلوه‌هاي به بارنشيني ديپلماسي علمي دولت را مي‌توان در رفت و آمدهاي هيات‌هاي علمي كشورهاي اروپايي به ايران دانست.
از آن بالاتر تاسيس كرسي‌هايي است كه بايد با جديت بيشتر توسط وزارت علوم ايران و با بودجه‌هاي دولتي و عمومي در دانشگاه‌هاي معتبر آمريكاي شمالي و اروپاي غربي صورت بگيرد. اگرچه سالارآملي گفته كه سياست وزارت علوم اين است كه تعداد اين كرسي‌ها را به‌عنوان قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور گسترش دهد، اما بايد در اين مسير با احتياط بيشتري قدم برداشت. چه اينكه بهره‌گيري از نظرات مشورتي خبرگان علمي كشور و چهره‌هاي نخبه ايران در عرصه علوم انساني مسبب مانايي و پويايي و نتيجه‌بخشي كرسي‌هايي مي‌شود كه به درستي و در دانشگاه‌هاي هدف راه‌اندازي و پشتيباني مي‌شود.
اگر امروزه ايران در منطقه به يك قدرت منطقه‌اي از منظر نظامي تبديل شده و سياست خارجي راهگشايي را در پيش گرفته است، توجه صحيح به سياستگذاري علمي با محوريت ديپلماسي علمي و با امعان نظر ويژه به علوم انساني مي‌تواند قدرت فرهنگي ايران را نيز در فراسوي مرزهاي خويش گسترش بخشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: