واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اعتکاف نباید در همین حدی که اکنون هست متوقف شود بلکه باید توسعه یابد و اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود.
تدبیر24 :این مرجع تقلید در دیدار اعضای ستاد مرکزی و شورای علمی جشنواره بین‌المللی اعتکاف با تبریک ایام مبارک ماه رجب و اعیاد رجبیه اظهار کرد: امیدوارم در سایه لطف امام زمان(عج) برنامه‌های خود را به بهترین شکل انجام دهید.

وی با اشاره به این‌که «انقلاب اسلامی برکات بسیاری در متن و در حاشیه داشته است» بیان کرد: نماز جمعه سابقاً در کشور به صورت محدود برگزار می‌شد، ولی به برکت انقلاب امروز تبدیل به یک برنامه مهم و ارزشمند شده است.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «قبل از انقلاب، اعتکاف تقریباً فراموش شده بود» گفت: پس از انقلاب اعتکافی که در قرآن به آن اشاره شده و در متن دستورات اسلام است، احیا شد و سال به سال نیز گسترده‌تر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «اعتکاف ابتدا در قم بود و بعد به شهرستان‌ها کشیده شد و امروز در کشورهای دیگر نیز وجود دارد» بیان کرد: مشتری اعتکاف بیشتر جوان‌هایی هستند که بیش از دیگران به این برنامه‌های الهی نیازمندند و از این جهت اهمیت بسیاری دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که «در نماز جمعه همه اقشار جامعه حضور دارند، ولی در اعتکاف بیشتر جوانان حضور دارند که بر اهمیت آن می‌افزاید» افزود: اعتکاف نباید در همین حدی که اکنون هست متوقف شود؛ بلکه باید توسعه یابد و اعتکاف دهه آخر ماه رمضان احیا شود.

وی با اشاره به این‌که «اعتکاف هم دارای اثرات داخلی و هم اثرات خارجی است» تصریح کرد: حضور جوانان در این برنامه‌های الهی و اتصال به ماورای طبیعت در روح آنها در این دنیای پر از فساد و غوغا مؤثر است.

این مرجع تقلید گفت: کسانی که بیرون از این برنامه هستند وقتی حضور جوانان در اعتکاف را می‌بینند، تحت تأثیر جاذبه‌های آن قرار می‌گیرند که نشان‌دهنده اثرات خارجی اعتکاف است.

وی اظهار کرد: اعتکاف برنامه‌ای است که در بین شیعیان وجود دارد و حضور پر شور در آن یک تبلیغ بسیار خوب برای عالم تشیع است.

این مرجع تقلید بیان کرد: در اسلام گنجینه‌های بسیاری است که برخی نهفته هستند و باید این گنجینه‌ها گشوده شوند و مورد استفاده قرار گیرند و اعتکاف یکی از این گنجینه‌ها بود که آشکار شد و در اختیار همه قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در الازهر مصر درصدد هستند همایشی را برای بررسی سرعت تشیع میان نخبگان برگزار کنند تا عوامل آن را بررسی کرده و از آن جلوگیری کنند و نشان می‌دهد واقعاً قبول دارند که تشیع دارد به سرعت پیش می‌رود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد: در کشور تونس نیز این نگرانی وجود دارد که تشیع در حال پیشرفت است و آنها ابراز ناراحتی کرده‌اند و درخواست کرده‌اند که به داد این موضوع برسند.

وی تصریح کرد: در این کشورها نباید این حساسیت وجود داشته باشد به این علت که همه ما مسلمان هستیم، بلکه باید بترسیم که مسلمانان از اسلام خارج شوند.

وی ادامه داد: اعتکاف یکی از برنامه‌هایی است که برخی از مخالفین ما را عصبانی می‌کند؛ ما باید سعی کنیم که بدون هیچ مشکلی این برنامه برگزار شود نا نتوانند حرفی در مورد آن بزنند و باعث سربلندی آن شویم.

وی بیان کرد: دشمنان ما ادعا می‌کنند که ما زوار القبور هستیم و کاری به خدا نداریم؛ اما وقتی به اعتکاف می‌آیند و می‌بینند که اعتکاف برنامه‌های زیارتی ندارد و در متن توحید واقع شده است، جوابی برای ایرادهای آنها است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید گفت: هر چیز خوبی در کنارش آسیب‌هایی وجود دارد که آثارش را کم می‌کند و یا از بین می‌برد و این از طبیعت زندگی ماست که در کنار هر گُلی، خاری وجود دارد، ما باید خود مراقب باشیم و آسیب‌هایی را که مشاهده می‌کنیم گزارش کنیم تا در همایشی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که «باید جنبه‌های عبادی با جنبه‌های فرهنگی در این اعتکاف سه روزه آمیخته شود» عنوان کرد: باید به‌گونه‌ای نباشد که معتکفین به حساب‌های عقب مانده خود برسند بلکه باید در کنار اعمال اعتکاف مسائل فرهنگی و آموزشی از توحید و معاد گرفته تا ولایت بیان شود.

این مرجع تقلید گفت: در چنین بستر مناسبی می‌توان بذرهای معرفتی و فرهنگی پاشید و توصیه می‌کنم که از آنچه که شما را به خود مشغول می‌کند دوری کنید و مسائل زندگی و اشتغالات را فراموش کنید.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: