واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۱۷۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
رمزگشایی تدبیر24 از پشت پرده مذاکره تاریخی قرن

چه کسی تماس اوباما و روحانی را برقرار کرد؟

تماس تلفنی که از سوی رئیس جمهور آمریکا با هیئت ایرانی و شخص دکتر روحانی صورت گرفت با واسطه گری آقای حسین موسویان عضو پیشین تیم هسته ای جمهوری اسلامی در دوران دکتر روحانی و استاد فعلی . . .

تدبیر24 : در حالی که هفته ها از مذاکره تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا پس از گذشت 34 سال از قطع رابطه کامل این دو کشور می گذرد هنوز بازتاب ها و تحلیل های بسیاری در خصوص این اقدام و حاشیه های آن وجود دارد و حتی به تازگی صادق خرازی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل نیز آن را در شرایط فعلی اشتباه و ناشی از عملکرد بد مشاوران دکتر روحانی دانسته است . اما سوال اینجاست که چه کسی واسطه برقراری این تلفن تاریخی بود؟

به گزارش خبرنگار ما دکتر روحانی در اولین سفر دوران مسئولیت خود به سازمان ملل متحد اوایل مهرماه گذشته در نیویورک حضور یافت و در جایگاه رئیس جنبش عدم تعهد توانست بسیار خوش بدرخشد و گام های مهمی در دیپلماسی ایرانی به جلو بردارد . پیش از سفر نیز مشخص بود به دلیل تغییر فضای سیاسی کشور در انتخابات توسط مردم، بسیاری از رسانه های جهان و همچنین دولتمردان آمریکایی میخواهند با استفاده از این تغییر فضا باب جدیدی را در تعاملات دو کشور حکمفرما کنند . از همین روی پس از حضور رئیس جمهور در مقر سازمان ملل درخواست های فراوانی برای دیدار مقامات آمریکایی با هیئت ایرانی مطرح شد و حتی برخی تلاش ها برای رو در رو شدن دکتر روحانی و اوباما در راهروهای سازمان ملل و یا میز سرو غذا استوار گشت اما رئیس جمهور ایران با اقتدار تمام هرگونه ملاقاتی را به بعد موکول و تأکید کرد برای برقراری رابطه ای که 34 سال قطع بوده و دشمنی های زیادی در حق ملت ایران شده است نباید عجله به خرج داد .

در حالی که این موضوع از سوی تیم ایران پیگیری می شد برقراری تماس تلفنی بین روسای جمهور که از آن به عنوان سرآغاز تاریخی برقراری رابطه دو کشور نیز نام می برند تمام معادلات سیاسی جهان را در لحظه تغییر داد و بسیاری را خوشحال و عده ای انگشت شمار را هم ناراحت کرد . اما در این میان خبرهای حاکی از این است که برای برقرای این تماس توسط کاخ سفید با دکتر روحانی یک ایرانی شناخته شده واسطه شده است . در همین رابطه یک منبع مطلع در دولت به تدبیر24 گفت : "تماس تلفنی که از سوی رئیس جمهور آمریکا با هیئت ایرانی و شخص دکتر روحانی صورت گرفت با واسطه گری آقای حسین موسویان عضو پیشین تیم هسته ای جمهوری اسلامی در دوران دکتر روحانی و  استاد فعلی دانشگاه پرینستون آمریکا صورت پذیرفته است ."

وی افزود : "دولت آمریکا در طول روزهای حضور رئیس جمهور در نیویورک بارها تلاش کرد با مستمسک های گوناگون بتواند جلسه ای را بین مقامات دو کشور هماهنگ کند اما در نهایت با واسطه آقای موسویان که از نیروهای سابق نزدیک به رئیس جمهور بودند توانستند با دکتر روحانی تماس برقرار کرده تا گفت و گویی 14 دقیقه و 36 ثانیه ای بین روسای جمهور آمریکا و ایران برقرار شود .”

حسین موسویان که در سال 83 عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران با 3 کشور اروپایی بود قبل از عزیمت به آمریکا در سمت هایی همچون معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سفارت جمهوری اسلامی در آلمان و دیگر مسئولیت ها را تجربه کرده بود و پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد مدتی را بازداشت و از سوی دولت قبل متهم به جاسوسی شده بود . بسیاری از افراد به دلیل سفرهای متعدد موسویان به خارج از کشور و ارتباط خوب او با لابی های بین المللی نقش وی را برای ارتباطات خارجی ایران بسیار موثر می دانستند . موسویان اکنون با برقراری این تماس تاریخی توانسته است نام خود را به عنوان اولین برقرار کننده رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا پس از 34 سال از تاریخ انقلاب ثبت کند .

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
اصلاحطلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
4
7
دمش گرم
مری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
5
4
اینکه جاسوس بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
3
5
خدا خیرش بده
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
2
4
همین تماس نشان از ارتباط خاص ایشان با آمریکاییان است که شائبه جاسوسی اور تقویت می کند. اگر این مذاکرات به ضرر ایران باشد پس موسویان به احتمال خیلی زیاد مشکل امنیتی دارد.
عباس عسکرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
1
3
جاسوس دو جانیه با سفارش آقا رفیع بله بله و حالا هم آمریکا به اصطلاح درس میده البته درس پس میده
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
1
6
اصلاح طلب آبروریزی نکن جاسوس که دمش گرم نمیشه مملکتی را بباد میده
فه زه بامزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
1
2
من که میگم بهترین راه برای زندگی درجهان امروز سیاست همراه با درآیته . خدایش مگر ملت ایران بجز سعادت وسربلندی و رفاه درجهان چی میخوان؟ چرا باید خیلی ازکشورهای منطقه از این نداشتن ارتباط بین ایران وآمریکا سود ببرن؟
قمی
|
Germany
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
2
0
لعن علی عدوک یاعلی/...و...واخری که این جدبه کمرزده باشه ولی شناسنامه روعوض کرده وابوالمشاغل ترک نماهم تلفنی تاییدکرد. جون هرچی کلیدساز معتدله نشربده.
نظر شما: