واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲

اهدای نسخه خطی قرآن به کتابخانه ملی


تدبیر24 :به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، همزمان با برگزاری نشست تخصصی «زن در قرآن» و افتتاح کتابخانه تخصصی زنان، آیین نکوداشت منیر گرجی، بانوی قرآن‌پژوه و نخستین و تنها نماینده زن مجلس خبرگان قانون اساسی، به همت معاونت امور زنان وخانواده نهاد ریاست جمهوری و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، صبح دوشنبه 30 فروردین ماه در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.
 
منیره علی، مشهور به منیر گرجی، متولد ۱۳۰۸ در تهران است و با تحصیلات سطح حوزوی، تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود.
 
انتخاب وی به‌عنوان تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی، اعتراض برخی از منتخبان این مجلس را برانگیخت، به گونه‌ای که تهدید کردند که اگر او مجلس را ترک نکند، خودشان از مجلس می‌روند. گرجی نیز در واکنش به این اقدام اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی گفت: «من بر مسئولیتی که مردم به من واگذار کرده‌اند، استوارم. هرکس نمی‌تواند حضور یک زن را تحمل کند، برود.»
 
نشست تخصصی «زن در قرآن»، افتتاح کتابخانه تخصصی زنان و آیین نکوداشت منیر گرجی، دوشنبه 30 فروردین‌ماه از ساعت 9 صبح در سالن حکمت مرکز همایش‌های کتابخانه ملی‌ ایران برگزار می‌شود.

قرآن کریم، نخستین نسخه خطی اهدایی به کتابخانه ملی

نخستین کتاب خطی اهدایی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال جدید، نسخه‌ای از قرآن مجید است. این نسخه خطی که از سوی عباس اصفهانی به کتابخانه ملی ایران اهدا شده، دارای خط نسخ معرب بوده و عناوین سوره‌ها به‌صورت کتیبه‌نویسی با قلم سرفصلی در آن نوشته شده است.

این نسخه دارای ترجمه فارسی است که با مرکب سرخ و به خط تحریری نزدیک به نستعلیق با قلم ریزتر کتابت شده است. تزئینات نسخه شامل جدول‌کشی زرین و کمنداندازی، توضیحات مختصر درباره سوره‌ها در حواشی و همچنین گل‌آیه زرین در انتهای آیات از دیگر مشخصات این قرآن خطی است.

قطع این نسخه قرآن رحلی، با جلد تیماج است. از آغاز کتاب یک‌ برگ افتاده و به همین دلیل این نسخه با سوره بقره آغاز می‌شود.
به دلیل افتادگی برگ آخر این قرآن خطی، تاریخ دقیق کتابت و نام کاتب آن در دسترس نیست اما می‌توان دریافت که مربوط به اواسط دوران قاجار است.
برچسب ها: تدبیر24 فرآن مجید
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: