واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

عربستان نمی‌تواند آمریکا را به زانو درآورد

تدبیر24 :باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب واشنگتن را به مقصد عربستان سعودی ترک می‌کند و نشست دو جانبه‌ای را با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی فردا خواهد داشت و پس از آن نشست گسترده‌ای با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در روز پنجشنبه برگزار خواهد کرد.

 سایت اینترنتی النشره گزارش داد، سفر باراک اوباما به عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که نشانه‌های یک بحران مشاهده می‌شود که چه بسا اقتصاد جهان را به لرزه درآورد و بر اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و عربستان را تحت تاثیر قرار دهد تا جایی که گویی سقف بر سر همگان خراب می‌شود.

علت این بحران به پیشنهاد ارائه شده توسط دو عضو کنگره آمریکا برمی‌گردد که یکی از آنها جمهوری خواه و دیگری دموکرات بود تا قانونی تصویب شود که به نظام آمریکا اجازه انتشار 28 صفحه از گزارش کمیته تحقیقات کنگره را بدهد. این گزارش شامل اطلاعات تایید نشده در مورد احتمال این امر است که عربستانی‌ها در حمایت مالی از عاملان حملات 11 سپتامبر نقش داشته‌اند.

منابع دیپلماتیک به این امر اشاره کردند که چه بسا خود نظام آمریکا این خبر را به بیرون درز داده باشد که طبق آن، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی خودش در جریان سفر به واشنگتن در ماه میلادی گذشته نامه‌ای را به مقامات واشنگتن داد و به برخی از نمایندگان گفت که عربستان مجبور خواهد شد که دارایی‌های خود به ارزش 750 میلیارد دلار را بفروشد و این کار پیش از آن صورت می‌گیرد که این دارایی‌ها از سوی دادگاه‌ها با خطر بلوکه شدن مواجه شوند.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار اطلاعاتی منسوب به مسئولانی که از این گزارش مطلع شده‌اند، گزارش داد که این 28 صفحه شامل وجود روابط غیرمستقیم میان عمر البیومی و اسامه باسنان، دو شهروند عربستانی و برخی از عاملان حملات 11 سپتامبر در نیویورک از یک سو با مسئولان دولتی عربستان از سوی دیگر می‌شود و این اطلاعات علت تنش‌ها میان واشنگتن و ریاض را آشکار می‌کند.

‏منابع مالی و بانکی لبنان تصریح کرده‌اند که تهدیدهای عربستان مبنی بر فروش دارایی‌هایی که در ایالات متحده آمریکا دارد، یک روند پیچیده است که توانایی عربستانی‌ها برای اجرای آن محدود است اما این تهدید در چارچوب سیاسی صورت می‌گیرد که چه بسا علت آن اختلاف در دیدگاه‌ها میان دو کشور پیرامون موضع آمریکا باشد که ریاض این موضع را در راستای نزدیک شدن آمریکا با ایران به شمار می‌آورد.

منابع دیپلمات غربی همچنین این مساله را بعید می‌دانند که اظهارات اوباما پیرامون عملکرد عربستان در داخل و تهدیدهای عربستان مبنی بر تسویه پول‌ها و دارایی‌های خود در ایالات متحده باعث وقوع اختلالی مهم در روابط میان دو کشور شده باشد.

منابع تصریح کردند که منافع مشترک همچنان قویتر از اختلاف‌های دو جانبه میان دو کشور است به ویژه اینکه دو طرف به یکدیگر نیاز دارند و پیش بینی می‌شود که پرونده ایران بخش مهم‌تر از نشست سران را به خود اختصاص دهد.

این منابع به این امر اشاره کردند که نخستین امتحان نشست آتی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با آمریکا در چگونگی تعامل رئیس جمهوری آمریکا با دغدغه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیرامون مواضع ایران در قبال این کشورها خلاصه می‌شود و این مساله می‌تواند نقطه آغازی برای هر یک از دو طرف باشد تا نقشه راه آینده میان واشنگتن و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را تعیین کنند و این مساله همچنین تا حدودی مرتبط با نتایج انتخابات آمریکا و استراتژی رئیس جمهوری جدید آمیرکا است به ویژه اینکه ریاض معتقد است که سیاست اوباما به ممانعت از سیاست‌های تهران در منطقه که ریاض آنها را "خصمانه" می‌خواند، نینجامیده است.

در پایان به نظر می‌رسد که تهدیدهای عربستان مبنی بر فروش دارایی‌هایش در آمریکا برای به زانو درآوردن واشنگتن دور از دسترس باشد چراکه تحقق آن به سرعتی که عربستان رویایی آن را در سر می‌پرواند دشوار است و عربستان از این امر هراس دارد که برگه‌های حذف شده دربردارنده محکوم کردن عربستان باشند و این امر شمشیر را بر گردن عربستان قرار می‌دهد و نشانگر آن است که مسائل پشت پرده‌ای وجود دارند که جز با برملا کردن این گزارش، از آنها پرده برداشته نمی‌شود.
برچسب ها: تدبیر24 اوباما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: