واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۲۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸

تناقض هايي كه سيف بايد به آن پاسخ دهد

تدبیر24 :سايت خبري تحليلي مشرق در گزارشي با اشاره به پايان ماموريت رييس كل بانك مركزي مي افزايد :‌با اتمام سفر پرحاشيه رئيس‌كل بانك مركزي كشورمان به آمريكا، در حالي كه دولتي‌ها به دنبال توجيه اظهارات وي درباره برجام هستند، جا دارد سيف نگاهي مجدد به اظهارات سه ماه اخيرش درباره پول‌هاي بلوكه‌شده و آزادشدن آن‌ها داشته باشد.
گروه اقتصادي مشرق در اين گزارش مي افزايد : رئيس‌كل بانك مركزي تا پيش از سفر به آمريكا، يكي از فعال‌ترين اعضاي كابينه در پاسخ به انتقادات درباره عدم لغو تحريم‌هاي بانكي بود.
او بارها در فرصت‌هاي مختلف، انتقادات فعالان اقتصادي درباره لغو نشدن تحريم‌هاي بانكي را تكذيب و انعكاس اين انتقادات در رسانه‌ها را با واژه‌هايي چون «تلاش جريان مرموز»، «سياسي‌كاري» و «غرض‌ورزي» تقبيح مي‌كرد.
اما به ناگاه در جريان سفر به آمريكا، اين عضو كابينه حقيقت را بازگو كرد و اكثر انتقادات داخلي ها را تاييد كرد.
اكنون با بازگشت سيف به كشور، در حالي كه مشاوران رسانه‌اي دولت در حال طراحي توجيهاتي براي سخنان سيف هستند، جاي آن است كه رئيس‌كل بانك مركزي در رابطه با مواضع 3 ماه اخير خود پاسخ مطلوبي براي افكار عمومي داشته باشد.
به عنوان نمونه، سيف پس از اجراي برجام در 27 دي‌ماه سال گذشته، چندين بار صراحتا اعلام كرد كه پول‌هاي بلوكه‌شده كشور كه طبق برجام قرار بود‌آزاد شود، آزاد شده و در اختيار بانك مركزي قرار گرفته است. سيف براي تاكيد و ابراز اطمينان بيشتر نيز خبر داد كه حتي بانك مركزي اقدام به جابجايي پول‌هاي آزادشده كرده است.
به عنوان نمونه به اين سخنان سيف پس از اجراي برجام اشاره مي‌شود:
27تناقض‌هايي كه سيف بايد پاسخ دهد دي 1394: به محض اجرايي شدن برجام و لغو تحريم‌ها، محدوديت‌ها از منابع ارزي كشور برداشته شد.
28 دي 1394: اولين جابجايي منابع ارزي بلوكه شده ايران انجام شد... طي روزهاي گذشته بانك مركزي بخشي از منابع محدود شده خود را از يكي از بانك هاي كشورهاي خارجي مثلا ژاپن به يك بانك ديگر در آلمان منتقل كرد تا از اين طريق بانك ها متوجه شوند كه شرايط نقل و انتقال اموال كشور در خارج از ايران تغيير كرده است.
28 دي 1394: بانك مركزي در روز گذشته بخشي از منابع بلوكه شده خود را از چند بانك به چند بانك ديگر منتقل كرد؛ بخشي از اين نقل و انتقال ها عملياتي شد و پاسخ بخشي نيز به دليل تعطيلي روز گذشته كشورهاي اروپايي، هنوز اعلام نشده است.
13 بهمن 1394: 32 ميليارد دلاري كه من از آن سخن گفته‌ام منابعي است كه اكنون آزاد شده و در اختيار ما قرار دارد.
13بهمن 1394: يكي از بحث‌هاي جدي ما بعد از اجرايي شدن برجام، اطمينان از روال آزادسازي دارايي‌ها بود. براين اساس تصميم گرفتيم يك سري از منابع را در حساب‌ها جابه‌جا كنيم كه ببينيم آيا مسيرها باز شده است. اين در حالي است كه مشاهده شد برخي حساب‌ها به سرعت جابه‌جا شدند.
15 بهمن 1394: پس از لغو تحريمها، مبلغ 28 ميليارد دلار از ذخاير ارزي مذكور كه متعلق به بانك‌مركزي است در دسترس قرار گرفته و قابل استفاده است و 4.5 ميليارد دلار ديگر نيز متعلق به دولت است.
از آنجا كه وضعيت پول‌هاي بلوكه‌شده و روال آزادسازي آنها به سطح كلان كشور مربوط مي‌شود و طبيعي است فعالان اقتصادي و كارشناسان از آن اطلاع نداشته باشند، مردم و رسانه‌ها به اظهارات سيف اعتماد كردند و فرض را بر اين گذاشتند كه طرف غربي به يكي از تعهدات اصلي خود در آزادسازي ميلياردها دلار از پول‌هاي بلوكه‌شده ايران عمل كرده است.
البته شواهد به طور غيرمستقيم نشان مي‌داد كه احتمالا خبري از آزادسازي دلارهاي بلوكه‌شده كشور نيست، وگرنه بانك مركزي با 28 ميليارد دلاري كه ادعا مي‌كرد به دست آورده است، به راحتي مي‌توانست سياست تك‌نرخي كردن ارز و كاهش قيمت دلار را دنبال كند؛ اما كاملا برعكس اين انتظارات، بانك مركزي پس از برجام به طور مستمر قيمت دلار را افزايش داد كه نشان از نبود ذخاير كافي دلاري اين بانك داشت.
سرانجام سيف هفته گذشته در آمريكا گفت كه به علت ممانعت آمريكا، خبري از آزادسازي دلارهاي بلوكه‌شده كشور نيست .
مورد ديگر، ماجراي اتصال ايران به بانك‌هاي خارجي خصوصا اروپايي بود. در شرايطي كه در 3 ماهه پس از برجام، بارها فعالان اقتصادي اعلام كردند اتصال بانك‌هاي كشورمان به بانك‌هاي خارجي هنوز در شرايط قبل از تحريم است، سيف و همكارانش اين اظهارنظرها را غيرواقعي مي‌خواندند.
تناقض‌هايي كه سيف بايد پاسخ دهددر اين زمينه نيز به مواضع گذشته سيف اشاره مي‌شود:
27 دي 1394: در حال حاضر مي توان با قاطعيت گفت در شرايطي هستيم كه هركدام از بانك ها در كشورهاي ديگر مذاكراتي با چندين بانك انجام داده اند كه مي توانند اعتبارات اسنادي و حوالجات و ارتباط بانكي معمول را به صورت كامل انجام دهند و از اين بابت هيچ گونه مشكلي نيست.
29 دي 1394: از آنجا كه تمام كارها براي به جريان افتادن سوئيفت از قبل انجام شده بود، بلافاصله با اجراي برجام استفاده از اين خدمات امكان پذير شد.
11تناقض‌هايي كه سيف بايد پاسخ دهد بهمن 1394: با توجه به وضع سوئيفت هيچ بانك ايراني در گشايش ال سي مشكلي ندارد.
اما در اين زمينه نيز شاهد بوديم كه سيف در سخنان هفته گذشته در آمريكا به صراحت اعلام كرد كه سيستم بانكي ايران هنوز به بانك‌هاي خارجي متصل نشده و تعهدات غربي‌ها روي كاغذ مانده است.
اكنون جهت يادآوري به رئيس‌كل بانك مركزي بايد گفت،‌ يادتان هست در 13 بهمن سال گذشته در واكنش به انتقادات فعالان اقتصادي مبني بر اين كه تحريم‌هاي بانكي لغو نشده، گفتيد «دست هاي پنهان مانع بروز عيني دستاوردهاي برجام در كشور مي شود.»
يادتان هست در واكنش به انتقادات درباره عدم امكان استفاده از سوئيفت، در14 اسفند 1394 گفتيد: «اظهارات درباره عدم اتصال سوئيفت غرض ورزي است.»
27 اسفند 1394 هم گفتيد: «من احساس مي‌كنم كه بيشتر مباحثي كه در مورد سوييفت مطرح مي‌شود سياسي است. ما نخستين جايي هستيم كه اگر مشكلي از برقرار نشدن سوييفت داشته باشيم بايد اعلام كنيم.»
منبع :‌سايت خبري تحليلي مشرق
برچسب ها: تدبیر24 سیف
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: