واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
احمد شيرزاد در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري»:

روحاني نگاه جهان به ايران را تغيير داد

گروه سياسي- سعيد شمس: احمدشيرزاد با گفتن اينکه «روحاني نگاه جهان به ايران را تغيير داد» ابراز اميدواري مي‌کند که از اين پس شاهد اين باشيم که جمهوري اسلامي رابطه تنگاتنگي با دنيا داشته باشد.

نماينده پيشين مجلس که به عنوان کار‌شناس ديپلماسي شناخته مي‌شود، در ادامه اظهاراتش به «مردم‌سالاري» گفت: آقاي روحاني در سپر سياسي جهان به عنوان چهره‌اي صلح طلب و معتدل شناخته مي‌شود و دقيقا به همين دليل بود که بعد از 24 خرداد بسياري از سران کشور‌ها انتخابش به عنوان رييس جمهوري را تبريک گفتند، اقدامي که در انتخابات گذشته کمتر مشاهده شده بود. وي همچنين ادامه داد: با انتخاب روحاني به عنوان رييس‌جمهور ايران، اين اميدواري به وجود آمده است که مشکلات کمتر شود و با برقراري رابطه با کشورهاي تاثيرگذار بتوانيم دشواري‌هاي اين چند سال اخير را براي هميشه به دست فراموشي بسپاريم. به هر حال بايد قبول کرد که در زمان دولت احمدي‌نژاد، فضاي حاکم بر سياست خارجي ايران در چند سالي که از استقرار جمهوري اسلامي ايران مي‌گذرد، دشوار‌ترين وضعيت خود را تجربه کرد و تصميم‌گيري و رفتارهاي اشتباه دولتي‌ها شرايطي را به وجود آورد که مي‌توان به اين نتيجه رسيد «انزوا» يکي از مشکلاتي است که در حال حاضر با آن مواجه هستيم.

احمد شيرزاد همچنين تاکيد کرد: دستگاه ديپلماسي دولت احمدي‌نژاد ، هزينه‌هاي هنگفتي را به جامعه و البته مردم تحميل کرد. وي همچنين اظهار داشت: متاسفانه شرايط به گونه‌اي بحراني شده است که حتي همسايه‌ها هم به ما سوء ظن دارند و به همين دليل موقعيت منطقه‌اي‌مان هم متزلزل شده است که خب! هيچ کس نمي‌تواند آسيب‌هايي چنين موقعيتي را آسيب‌هايي جدي تلقي نکند. داد و ستد ما با کشورهاي مهم قطع شده و رابطه‌هايي که پابرجا مانده‌اند، محدود هستند و اصولا فضاي نامطلوب اقتصادي را که اتفاقا بحثي مهم و تاثيرگذار است، بايد مرتبط با اين بدانيم که بلد نيستيم دستگاه ديپلماسي را چطور مديريت کنيم. اين چهره اصلاح‌طلب همچنين با اشاره به پرونده هسته‌اي که مهم‌ترين مساله مورد بحث جمهوري اسلامي است، ادامه داد: همه مي‌دانيم که اولويت نخست ما حل مشکل هسته‌اي است و الان هم به نوعي دکمه خاموش موقت بر مذاکرات زده شده است و غرب هم منتظر بود که انتخابات برگزار شود تا ببيند که بايد با چه رويکردي به بحث هسته‌اي ايران ورود کند. البته لازم به ذکر نيست و همه مي‌دانند که سياست هسته‌اي به مانند رابطه با آمريکا به عنوان سياست کلان مطرح است و به همين دليل دولت‌ها نمي‌توانند به مانند مباحث ديگر استقلال عمل در اين پرونده داشته باشند. بايد گفت که دولت بخش کوچکي از شوراي امنيت ملي را تشکيل مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به اهميت راي مردم در آينده سياست خارجي گفت: راي مردم و انتخاب آنها که روحاني را روانه پاستور کردند، نشانگر ذائقه مردم است. به همين دليل مردم با انتخاب خود در 24 خرداد نشان دادند که سياست هاي هشت سال گذشته را سياست‌هايي منطقي نمي‌دانند و به همين دليل به تفکري راي دادند که 180درجه با نگاه تيم هسته‌اي اين چند سال تفاوت دارد.

شيرزاد همچنين اظهار داشت: نکته مشخص اين است که پرونده هسته‌اي بايد به گونه‌اي مديريت شود که فشار‌ها کمتر شده و تحريم‌ها برداشته شود تا شايد بتوانيم از اين طريق محدوديت هاي فعلي را کم کنيم تا بلکه مردم بتوانند آرامش نسبي را تجربه کنند، چرا که آرامش و زندگي با حداقل دغدغه بايد مهم‌ترين مساله فکري مسئولان باشد.

احمد شيرزاد همچنين با اشاره به اينکه «رابطه داشتن با کشورهاي بزرگ» مهم است، يادآورد شد: متاسفانه در هشت سال گذشته رابطه ما با کشورهاي مهم و اروپايي به حداقل‌ترين حالت خود رسيد، دولت يازدهم بايد تمام تلاش خود را به کار بگيرد تا با مطالعه دقيق، رابطه‌هاي اصولي با کشور‌ها برقرار کند. بي‌شک در اينصورت است که مجموعه تحت نظر آقاي حسن روحاني مي‌تواند در کاهش مشکلات موجود در جامعه به دست آوردهاي مهمي برسد. احمد شيرزاد در پايان اظهار داشت: بايد گفت که آقاي روحاني پايگاه اجتماعي بالايي را در اختيار دارد و به همين دليل مي‌توان به اين نتيحه رسيد که با استفاده از پتانسيل هاي موجود، صد درصد مي‌تواند کارايي بيشتري داشته باشد و در راستاي خدمت به کشور و مردم، کارنامه قابل دفاعي از خود برجاي بگذارد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: