واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
اکبر ترکان:

مقام‌های دولت قبل باید محاکمه شوند

تدبیر24 : سرمایه‌گذاری دو‌ میلیارد دلاری ایران و خرید اوراق قرضه ارزی آمریکا، این روزها به جدالی سیاسی و تمام‌عیار تبدیل شده؛ چند روز پیش دادگاهی در آمریکا با حکمی این مبلغ را توقیف کرده است. مقامات ارشد تیم مذاکره هسته‌ای اعلام کرده‌اند این سرمایه‌گذاری در دولت محمود احمدی‌نژاد و بدون توجه به مخالفت کارشناسان وزارت‌ خارجه انجام شده است؛ اما برخی رسانه‌های اصولگرا تلاش کردند این ماجرا را به دولت اصلاحات منتسب کنند. هم‌زمان، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری، از مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه خواست مسئولان دولت قبل را به‌دلیل خرید اوراق قرضه از آمریکا و سرمایه‌گذاری در یک کشور متخاصم محاکمه کنند. اکبر ترکان در واکنش به برداشت بیش از دو‌ میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران توسط دستگاه قضائی آمریکا، به «ایرنا» گفته واقعیت این است که در زمان دولت گذشته، در آمریکا که یک دولت متخاصم است، سرمایه‌گذاری کردیم، درحالی‌که این کار تخلف بود و باید قوه قضائیه به این قضیه ورود کند».
بخش‌های مهم سخنان ترکان در ادامه مي‌آيد:
آقایان هشت سال به اقتصاد، صنعت و تجارت کشور لطمه وارد کردند و امروز نگران اقدامات دولت یازدهم هستند که این دولت از روي ناچاری باید دنبال می‌کرد و چاره‌ای نداشت. ادعا می‌کنند دولت موفق عمل نکرده و به طرف خارجی امتیاز داده و اکنون دستاوردی نصیب ایران نشده است یا ادعا می‌کنند دولت عملکرد اقتصادی موفقی نداشته است؛ اما هیچ‌گاه نمی‌گویند ما ویرانه‌ای را به دولت یازدهم تحویل دادیم! هیچ‌گاه نمی‌گویند در دوره‌هایی که تحریم‌ها را کاغذپاره می‌دانستند، ٣٥‌ میلیارد دلار کجا رفت؟! البته می‌دانیم که دولت روحانی باید پاسخ‌گوی بی‌تدبیری دولت قبل باشد. اگر سیستم بانکی ما متلاشی شده به همین دليل است. بدهی‌های سیستم بانکی مگر در این دولت درست شده است؟! این بدهی‌های هنگفت در دولت قبل ایجاد شده و تبعات آن گریبان‌گیر ما شده است. اگر ٣٥‌ میلیارد دلار منابع بانک مرکزی در دست شرکت نیکو بوده و غیر‌موجه هزینه شده، در دولت قبل بوده است. اگر در مجموع دولت ٥٤٠ ‌ میلیارد تومان به بانک‌ها و سیستم بانکی و غیربانکی از جمله پیمانکاران و صندوق‌های بازنشستگی بدهکار است، در دولت پیشین بوده. مثل اینکه برخی افراد فراموش کرده‌اند اینها به دولت آقای روحانی به ارث رسیده است. من حاضر هستم درباره تک‌تک آنها صحبت کنم که بدهی‌های ارزی به بانک مرکزی از طریق شرکت نیکو و بدهی به پیمانکاران و صندوق‌های بازنشستگی از دولت قبل به ما رسیده است. تمام این موارد از برجام یا از ناتوانی دولت روحانی نیست، اینها اسمش، ارثیه دولت روحانی است. من معتقدم عامل ناکارآمدی سیستم بانکی در وصل‌شدن به سیستم جهانی را نباید در اقدامات دو سال قبل جست، بلکه باید در عملکرد هشت سال پیش در قضیه پول‌شویی جست‌وجو کرد. بالاخره زمان می‌برد تا ما با جهان اعتماد‌سازی کنیم.
در تبلیغات علیه دولت روحانی مسائل بسیاری گم شده؛ واقعیت این است که ما در آمریکا که یک دولت متخاصم است سرمایه‌گذاری کردیم. اولا این کار تخلف محسوب می‌شود و باید قوه قضائیه به این قضیه ورود کند. ثانیا، سرمایه‌گذاری توسط مسئولان وقت بانک مرکزی ایران که به خرید اوراق قرضه دولتی آمریکا به‌عنوان یک کشور متخاصم انجامید، با سیاست جمهوری اسلامی ایران در تضاد است. مجلس باید به این قضیه رسیدگی می‌کرد که از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته‌ایم. این افرادی که امروز کمیسیون برجام تشکیل داده‌اند، آن روز کجا بودند؟! آمريكا در همان زمان که پرونده‌هایی در این کشور علیه ایران مطرح بود،  امکان ضبط اموال دولت‌ها برای پرداخت به قربانیان آمریکایی را مجاز دانسته بود. بنابراین، این اقدام دولت قبل، تخلف مشخص از قانون محسوب می‌شود و باید قوه قضائیه به این مسئله ورود کند. در دوره احمدی‌نژاد با بی‌تدبیری‌های زیادی روبه‌رو بودیم که این فقط یک مورد آن است.
 بــدون شـک روحـــانی برنده انتخابات آینده است. البته علیه دولت تخریب و شایعه‌سازی‌هاي فراواني می‌شود؛ اما هرآنچه در هفتم اسفند ٩٤ اتفاق افتاد، در خرداد ٩٦ هم روی می‌دهد. می‌دانیم در اسفندماه هم سروصدای برخی زیاد بود؛ اما وقتی به آرای آنها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که مردم به چه کسانی اعتماد دارند. اصولگرایان چقدر هزینه و تبلیغات در انتخابات انجام دادند و اگر نتیجه را نگاه کنید می‌بینید با آن همه سروصدا در شهری مانند تهران نفر چهلم و پنجاهم شدند. اینها چهره‌های ناشناخته‌ای نبودند، اما مردم این‌گونه آنها را
رد صلاحیت کردند و کنار زدند. بااین‌حال، اینکه مخالفان و منتقدان روحانی، خود را در معرض رأی مردم قرار دهند امتحانش ضرری ندارد. من از همه کسانی که منتقد و مخالف سیاست‌های روحانی هستند دعوت می‌کنم در انتخابات آینده با روحانی رقابت کنند. معتقدم منتقدان روحانی به‌جای تخریب، باید در انتخابات ٩٦ حاضر شوند و تفکرشان را به رأی بگذارند. خوشبختانه، در کشور ما دموکراسی برقرار است و مردم به کارنامه روحانی رأی می‌دهند.
 اینکه دولت یازدهم با چالش‌های متعددی روبه‌روست یک واقعیت است؛ اما حل چالش‌ها و مشکلات نیازمند یک عزم ملی و همراهی سایر دستگاه‌هاست. متأسفانه در کشور ما چنین رویکردی کمتر به چشم می‌خورد. ما برای حل مشکلات کشور نیازمند همراهی تمام قوا، نهادها و دستگاه‌ها هستیم؛ اما مشکل امروز ایران برداشت‌های متفاوت و رویکردهای گوناگون دستگاه‌ها درباره این چالش‌هاست، این موارد کار دولت را سخت‌تر می‌کند. کسانی به دولت انتقاد می‌کنند که سیاست‌هایش براساس اقتصاد مقاومتی نیست؛ اما زمانی که با حرف‌های‌شان اجازه سرمایه‌گذاری در کشور را نمی‌دهند، آیا این رفتارشان تخریب اقتصاد مقاومتی به حساب نمی‌آید؟ البته این تبلیغات منفی که به نظر کور می‌آید تأثیرگذار نخواهد بود، چراکه برنامه‌های اقتصادی دولت با وجود نقایص زیادی که در کشور وجود دارد، منطقی و اصولی است.
دولت روحانی با چالش‌های ١١گانه‌ای مواجه است که از آن جمله بحران آب، بحران نابودی محیط‌ زیست، بحران انرژی، یارانه، ناکارآمدی نظام بانکی، بنگاه‌داری و... است. البته اینها، محصول عملکرد یک یا چند دولت نیست بلکه سال‌هاست ما با آن دست به گریبان هستیم؛ اما بی‌تردید، بخشی از چالش‌های دولت یازدهم محصول عملکرد احمدی‌نژاد است. اینکه با تبلیغات کسی بخواهد واقعیت را وارونه نمایش دهد، نمی‌شود. اصولگرایان و منتقدان روحانی در دولت نهم و دهم کارنامه‌ای دارند که باید مسئولیت آن را بپذیرند. روحانی برای حل چالش‌ها نیازمند عزم ملی و همراهی همه دستگاه‌هاست؛ اما متأسفانه یک رویکرد مشخص در کشور وجود ندارد تا در قبال چالش‌ها در پیش گرفته شود. من معتقدم تنها راه‌حل مشکلات ایران یک تصمیم‌گیری مشترک در تمام نهادها و قواست.

برچسب ها: تدبیر24 ترکان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: