واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

پسابرجام و مناسبات ایران و كره جنوبی

اكنون و در فضای پسابرجام یكی از بزرگترین هیات های سیاسی- اقتصادی كره جنوبی در آستانه ورود به تهران و رایزنی با مقام های كشورمان است تا زمینه های گسترش همكاری ها در زمینه های گوناگون فراهم آید به شكلی كه می توان انتظار جهشی چشمگیر را در روابط 2 كشور داشت.
تدبیر24 :در پی اعلان اجرای برجام، مانع های موجود بر سر راه روابط ایران و جهان یكی پس از دیگری در حال برداشته شدن است. این بار نوبت به «پارك گئون هی» رییس جمهوری كره جنوبی رسیده است كه طلسم پنج دهه ای سفر رییسان جمهوری كره جنوبی به تهران را بشكند. اینك سفر وی نخستین سفر یك رییس جمهوری كره جنوبی به ایران از سال 1962 به شمار می رود. در این سفر مهم، هیاتی 236 نفری شامل مسوولان، فعالان اقتصادی، صاحبان شركت های بزرگ و موسسه های مطرح تجاری، بازرگانی و صنعتی، پارك را همراهی می كنند.
بر اساس اعلام «فدراسیون صنایع كره جنوبی»، به واسطه همراهی مدیران اجرایی چند صنعت پیشرو و گروه های اقتصادی مانند اتاق بازرگانی و صنایع كره جنوبی با پارك، سفر به ایران بزرگترین ماموریت اقتصادی وی است. مدیران صنایع فولاد، ساخت وساز، نفت، فناوری اطلاعات، امور مالی و داروسازی، شركت فولادسازی «پوسكو» (POSCO) ، غول فناوری اطلاعات «سامسونگ»، پیمانكار صنعتی «دلیم» و گروه مهندسی و ساخت و ساز «جی.اس» (GS) از جمله مدیران اقتصادی همراه رییس جمهوری كره جنوبی به شمار می روند.
پیش از این، بزرگترین سفر هیات اقتصادی كره جنوبی، سفر 166 نفر از نمایندگان اقتصادی این كشور در ماه اكتبر 2015 (مهرماه 1394) به ایالات متحده آمریكا بود. در سفر رییس جمهوری كره جنوبی به چین كه سپتامبر سال گذشته میلادی (شهریور ماه 1394) اتفاق افتاد، 156 نفر هیات اقتصادی را تشكیل می دادند. به گفته «جون پیو هونگ» یكی از محققان موسسه پژوهشی «هیوندای»، از آنجایی كه رییس جمهوری كره جنوبی قصد سفر به ایران را دارد، ما در بسیاری از موارد انتظار پیشرفت های اقتصادی قابل ملاحظه ای داریم. كره جنوبی و ایران از نظر اقتصادی برای یكدیگر اهمیت ویژه ای دارند و این سفر فرصتی برای بازسازی روابط 2 كشور خواهد بود.
برپایه گزارش «وزارت زمین، زیرساخت ها و حمل و نقل» كره جنوبی، یكی از دلایل اصلیِ و مهم ماموریت پارك و هیات همراه وی در تهران آن است كه ایران قصد راه اندازی پروژه های زیرساختی خود را دارد. بر اساس آخرین برآوردها در سال گذشته میلادی، ایران با داشتن 8.157 میلیارد بشكه نفت در رده چهارم از نظر ذخایر نفتی ثابت شده قرار دارد. همچنین ایران با 1.120 میلیارد مترمكعب گاز بالاترین ذخایر گازی را دارا است. با این همه زیرساخت های موجود برای بهره برداری از این منابع ارزشمند فرسوده است. به همین دلیل ایران در حال حاضر درحال برنامه ریزی برای پروژه های ساخت و سازی به ارزش 6.243 میلیارد دلار است. افزون بر آن، وزارت زمین، زیرساخت ها و حمل و نقل تخمین زده است كه ارزش بازار ساخت و ساز در ایران امسال رشد 6.7 درصدی خواهد داشت.
در گزارش این وزارتخانه همچنین می خوانیم: انتظار است سرمایه گذاری در ایران به سرعت افزایش پیدا كند. سازمان توسعه راه های ایران اكتبر سال گذشته میلادی نشستی را با هدف اعلام راه اندازی پروژه های مهندسی به ارزش 25 میلیارد دلار برگزار كرد. همچنین ایران در نوامبر گذشته از طرح انرژی به ارزش 185 میلیارد دلار پرده برداشت. دولت سئول تخمین می زند پروژه هایی به ارزش تقریبی 100 تا 185 میلیارد دلار در پتروشیمی، نیروگاه ها و سرمایه گذاری های زیربنایی در آینده نزدیك در ایران راه اندازی شود.
تا پیش از سال 2010 میلادی (1389) كه كره جنوبی تحریم های اعمال شده بر ایران را پذیرفت، ایران بزرگترین بازار ساخت و ساز كره بود. بعد از این كه در سال 2009 توسعه میدان گازی پارس جنوبی (فاز 9 و 10) با موفقیت به پایان رسید، گروه مهندسی ساخت وساز جی.اس برنده قراردادی برای ساخت نیروگاه تولید گاز مایع به ارزش 960 میلیون دلار شد ولی به دلایل اقتصادی این شركت قرارداد را لغو كرد.
بنابر پیش بینی های كره ای ها مبنی بر افزایش تولید نفت خام ایران، آنان برآورد می كنند كه تقاضا برای نفتكش ها و امكانات انبار نفت نیز بالا برود. بر اساس اطلاعات مربوط به صنایع، پروژه هایی به ارزش تقریبی7.80 میلیارد دلار در این بخش ها پیش بینی می شود. با توجه به این كه سه شركت اصلی كشتی سازی كره جنوبی- شركت تولیدات سنگین هیوندای، شركت كشتی سازی و مهندسی دریایی «دوو» و شركت صنایع سنگین سامسونگ- پروژه هایی به ارزش 1.26 میلیارد دلار را در خارج از این كشور به دست آوردند، بازار ایران به احتمال زیاد در آینده توجه آن ها را به خود جلب خواهد كرد.
«چِی تای وون» رییس گروه «اس.كی» (SK) سومین شركت خوشه ای بزرگ كره جنوبی و همچنین مدیران اجرایی بخش های پالایش نفت و انرژیِ این شركت به ایران سفر می كنند. بخش پالایش نفت، تا پیش از سال 2009 بین10 تا 15 درصد نفت خام خود را از ایران وارد می كرد ولی در چند سال گذشته این رقم به پنج درصد كاهش یافته است. انتظار می رود كه این شركت میزان نفت وارداتی از ایران را افزایش دهد و این باعث افزایش بهره وری این شركت به میزان سالانه حدود 120 میلیارد وون (104 میلیون دلار) خواهد شد.
«كوان اوه جون» مدیر شركت «پاسكو» نیز از جمله مدیرانی است كه برای گفت وگو درباره ساخت یك كارخانه فولاد یكپارچه در ایران حضور یافته است. در ماه فوریه امسال این شركت یك تفاهمنامه همكاری درباره این پروژه با ایران امضا كرد.
در تشریح اهمیت و ضرورت سفر هیات كره جنوبی در فضای پسابرجام به ایران است كه «حسن طاهریان» سفیر كشورمان در سئول تاكید كرد این دیدار، مناسبات بین 2 كشور را تقویت خواهد كرد و از آنجایی كه ایران در حال گسترش همكاری با شركت های بین المللی به ویژه در زمینه های ساخت وساز نیروگاه های برق، زیرساخت های ترافیكی، بنادر و فرودگاه ها است، این دیدار فرصت خوبی برای شركت های كره جنوبی به شمار خواهد آمد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: