واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۶۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

بزرگداشت ايام فردوسي شاعر پارسي گوي در آنكارا

ايام فردوسي شاعر پارسي گوي ايران زمين روز يكشنبه طي مراسمي با حضور سيدرضا صالحي اميري مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و مشاركت دانشجويان زبان و ادبيات فارسي در مركز آموزش زبان فارسي در آنكارا گرامي داشته شد.


تدبیر24 :به گزارش ايرنا، صالحي اميري در راس هياتي براي گفت و گو در خصوص همكاريهاي فرهنگي، علمي و مبادله اطلاعات در زمينه اسناد و دست نوشته هاي تاريخي و همكاري كتابخانه اي و آرشيو بين ايران و تركيه روز يكشنبه وارد آنكارا شده است.
حسن صفرخاني رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در آنكارا طي سخناني در اين مراسم، ضمن خوش آمد گويي به هيات ايراني، ابراز اميدواري كرد برگزاري ايام فردوسي در مركز آموزش زبان فارسي، عامل تشويق به آشنايي بيشتر علاقمندان به زبان و ادبيات فارسي
باشد.
او با اشاره به اينكه آشنايي با فرودسي، آشنايي با فرهنگ و تاريخ ايران و زبان فارسي است، گفت: گسترش زبان فارسي به عنوان بستر اصيل رشد و اشاعه تمدن اصيل ايراني از ديرباز مورد توجه بوده است. شيريني زبان فارسي با فصاحت و بلاغتي كه در ذات آن نهفته است به ويژه در دوره هاي اخير با استقبال گسترده اي در خارج روبروست.
صفرخاني افزود: مركز آموزش زبان فارسي رايزني با بيش از سه دهه خدمت رصالت بزرگي را در اين راستا ايفا نموده است. در اين مركز با استفاده از آخرين فناوري ها و تجربيات آموزش زبان، دانشجويان مي توانند در حدود 11 ماه مدرك فارغ التحصيلي خود را دريافت كنند.
به گفته وي، دوره هاي جديد آموزشي نظير گفت و گو، مترجمي، آئين نگارش و تربيت معلمي داير مي باشد.
صالحي اميري نيز طي سخناني گفت: براي همه ما انسانها، زبان يك ارزش بنيادي است. ما در تحليل و تفسير كاركرد فرهنگ چهار عنصر اصلي را طرح مي كنيم. اولين نقطه راجع به فرهنگ هويت سازي است. يعني كاركرد اصلي فرهنگ، حفظ و تداوم ارزشهاي بنيادي در جامعه است. فرهنگ مفهوم عام است.
به گفته رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، هيچ جامعه اي در كره زمين وجود ندارد كه فرهنگ نداشته باشد. هر جامعه فرهنگ خاص خود را دارد. در بحث هويت مهمترين عامل بقاي تداوم فرهنگ ملي هر كشوري، هويت آن كشور است و در درون هويت عامل اصلي تداوم هويت يك ملت زبان است.
وي اظهارداشت: زبان را به عنوان كانون اصلي هويت تعريف مي كنيم. اما اينكه چرا زبان فارسي علاوه بر اينكه هويت است، حيات بخش هم است براي جامعه ايران. رمز حياتي تداوم هويت ايراني زبان فارسي است به همين دليل ما نسبت به فردوسي بسيار حساسيت داريم و ايشان را عامل اصلي حيات و بقاي ايراني مي دانيم.
صالحي اميري گفت: فردوسي تنها شخصيتي بود كه بيش از هزار سال توانست شاهنامه در درون ملت ايران تداوم ساري و جاري داشته باشد. امروز كه ما امروز زبان فارسي صحبت مي كنيم، مديون فردوسي هستيم و فردوسي معجزه كرد. خيلي ها معتقدند فردوسي نيروي خارق العاده اي داشت. چرا كه يك انسان در مدت عمر طبيعي نمي تواند اين همه بسرايد. امروز حوزه فارسي زبان همچنان مبناي عملش شاهنامه فردوسي است.
وي اظهارداشت: شاهنامه تراز و ميزان سنجش زبان فارسي است. رمز ماندگاري سرزمين ايران، فرهنگ ايران و حتي دين در ايران مديون اين دانشمند بزرگ (فردوسي) است و همه ايرانيان به آن افتخار مي كنند. اشعار آموزنده فرودسي پيام روشني براي همه بشريت دارد.
او گفت: اولين باري كه كتابخانه ملي در ايران شكل گرفت، عنوان آن كتابخانه ملي فردوسي بود. اكنون هم در روي تپه بزرگ شهر تهران در عباس آباد كتابخانه ملي در وسعتي به مساحت 100 هزار متر مربع ساخته شده است. در بالاي اين مجموعه مجسمه فرودسي با وزن 14 تن نصب شده است كه در حقيقت يكي از نمادهاي فرهنگي تهران است.
صالحي اميري با اشاره به اينكه همه زبانها در دنيا دستخوش تغيير شده اند، گفت: اما زبان فارسي كمترين تغييرات را داشت و علت آن فراز و ترازو و ميزاني بود كه فردوسي در شاهنامه به ما داده است.
در ادامه اين برنامه چهار تن از دانشجويان تركيه اي شاغل به تحصيل در مركز آموزش زبان فارسي قطعه هايي از اشعار حكيم ابوالقاسم فردوسي را قرائت كردند كه جوايزي از سوي مركز آموزش تقديم آنها شد.
خاورم/2011**1565

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: