واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

چرا روحانی با شجاعت بیش تری از مسائل داخلی می گوید؟

تدبیر24 :روزنامه بریتانیایی "گاردین" اشاره می کند که "حسن روحانی" رییسس جمهوری ایران با نتایج انتخابات اخیر و توافق هسته ای موضعش تقویت شده و با صدایی بلندتر از گذشته می تواند نظراتش را بیان کند اما ممکن است مجبور باشد برای این موضوع هزینه هایی را نیز بپردازد.
سرویس بین الملل خرداد: این روزنامه با اشاره به این که اکنون روحانی پس از سه سال ریاست جمهوری توانسته صدای خود را در جامعه و در میان اهالی سیاست بیابد می نویسد:"او اکنون به یک روحانی معتدل تبدیل شده که پایگاه خود را یافته است و صدایش را بلندتر از گذشته به گوش ایرانیان می رساند. محافظه کاران در انتخابات اخیر شکست سنگینی را متخمل شدند و تحقیر شدند. روحانی هم چنین توانسته است با موفقیت و در صلح و ارامش مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران را حل کند وعده اصلی او در مبارزات انتخاباتی اش در سال 2013 میلادی. بررسی دقیقی از سخنرانی روحانی در ماه های اخیر نشان می دهد که او اعتماد به نفس بیش تری پیدا کرده است و در ترسیم خطوط در مسائل داخلی با بی پروایی بیش تری سخن می گوید. این موضوع به حدی اشکار بوده که روزنامه "آفتاب یزد" نیز درباره آن در صفحه اول روز چهارشنبه خود این پرسش را مطرح کرد که چرا لحن اظهارات رییس جمهوری ایران تغییر کرده است. این روزنامه نوشته که اکنون روحانی مصمم تر و قاطع تر از گذشته درباره مسائلی صحبت می کند که پیش از مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن آن درباره اش صحبت نمی کرد. علت اصلی این موضوع راهیابی نامزدهای اصلاح طلب و مستقل متحد با روحانی به مجلس تازه است".


 گاردین در ادامه از روحانی به یک عنوان یک رهبر ارکستر بزرگ یاد می کند و می نویسد:"او در حال هماهنگ کردن و ساز کردن موسیقی غیر منتظره ای است که به گوش می رسد. روحانی سیاستمداری عملگراست اما در برخی مواقع به طور ناگهانی مسائلی را با اعتماد و شجاعت مطرح می کند که باعث شگفتی همگان می شود. نمونه های اخیر این موضوع را می توان در سخنرانی او در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دید. او از روند بازداشت منتقدان انتقاد کرد و اظهار کرد که جای یک منتقد در زندان نیست. رییس جمهوری ایران اظهار کرده است که باید به وضعیت اسفبار کنونی نویسندگان و روزنامه نگاران بازداشت شده پرداخته شود. او اظهار کرده که نویسندگان نیازمند تامکن امنیت و آزادی هستند. او در سخنرانی ای جداگانه نسبت به طرح گشت ارشد نامحسوس نیز از خود واکنش نشان داد و اظهار کرد که دولت و نهادهای آن حق مداخله در زندگی خصوصی مردم را خارج از چارچوب قانون ندارند. او به کنایه اظهار کرد که برخی شب می خوابند و صبح بیدار می شوند و مقررات تازه وضع می کنند. روحانی هم چنین از حضور نمایندگان زن در مجحلس آینده دفاع کرده است این در حالیست که شورای نگهبان ارای یک نامزد زن را پس از انتخابات رد کرده بود".

گاردین در ادامه اشاره می کند که به نظر می رسد ایران وارد مرحله تازه ای شده است که در آن گروه های سیاسی مختلف در ایران برسمیت شناخته شده اند و چند قطبی در نظام سیاسی ایجاد شده است. این روزنامه اما اشاره می کند که برخی از کارشناسان مسائل سیاست ایران در داخل کشور باور دارند که روحانی تغییری در لحن خود ایجاد نکرده است از جمله غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران. او می گوید:"او در برابر هر چیزی که افراطی است و در برابر خط مشی اعتدالی موضع گیری می کند. او در طول سه سال گذشته نیز در مناسبت های مختلف این موضع را اتخاذ کرده بود".

گاردین اشاره می کند که اگرچه روحانی هنوز هم در میان مردم محبوب است اما چشم انداز انتخاب دوباره او در انتخابات بعدی برای دور دوم ریاست جمهروی در ابهام باقی مانده است و در این باره می نویسد:"هنوز ثمرات اقتصادی لغو تحریم ها به طور کامل احساس نشده است و تهدیدات متوجه برجام است. بانک های اروپایی مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند اما از حفظ تحریم های تحت عنوان تروریسم علیه ایران هراس دارند. برخی از کارشناسان می ترسند که ناسازگاری امریکا ممکن است سبب افزایش هزینه روحانی در انتخابات بعدی شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که طبق قانون اساسی ایران ریاست جمهوری با محدودیت هایی نیز در اعمال قدرت مواجه است".
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: