واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

تحریم‌هایی که پس از برجام برداشته شد

تدبیر24 : هرچند برجام دریچه دیگری از تعاملات بین‌المللی ایران برای نشان دادن صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را به روی جهانیان گشود اما رفع تحریم‌ها را می‌توان نقطه ثقل برجام به شمار آورد که راه را برای گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور هموار کرده است.

بیش از 90 درصد تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای در همان روز اجرا (زمستان 94) متوقف شد و تحریم‌های ثانویه علیه بانک مرکزی و بانک‌های تجاری ایران، تحریم‌های فروش نفت، تحریم‌های ثانویه در مورد سرمایه گذاری در بخش نفت، گاز و انرژی ایران و تحریم‌های ثانویه در مورد بخش حمل و نقل و شرکت کشتیرانی ایران از مهم‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون رفع شده است.
فرآیند رفع تحریم‌ها با ورود به مرحله «اجرای توافق» آغاز شد و در آن زمان سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا بر اساس یک جدول زمانی تحریم‌های مشخص شده را تعلیق یا لغو کردند که در ادامه تحریم‌های اقتصادی که با اجرایی شدن برجام برطرف شد آمده است.

- نظام ممنوعیت واخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی از ایران: ممنوعیت و محدودیت‌های انتقال پول از بانک‌های فعال در ایران به خصوص بانک مرکزی و شعب خارجی آنها که در سال 2010 وضع و در سال 2012 تشدید شد.

- تحریم های مربوط به فعالیت‌های بانکی: ممنوعیت افتتاح شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ایرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ممنوعیت همکاری با بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ایران به ویژه بانک مرکزی و همچنین ممنوعیت افتتاح دفاتر نمایندگی موسسه‌های مالی اروپایی در ایران.

- تحریم های مربوط به بیمه: ارائه خدمات بیمه‌ای به دولت ایران یا نهادها و اشخاص وابسته و همچنین به افراد و نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه سرزمینی ایران.

- تحریم های مربوط به واردات نفت و گاز از ایران
- تحریم های مربوط به واردات فرآورده‌های پتروشیمی ایران
- تحریم های مربوط به صادرات تجهیزات کلیدی بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
- تحریم های مربوط به سرمایه گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی
- تحریم های مرتبط با کشتیرانی و کشتی‌سازی

- تحریم های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران: ارائه حمایت مالی از جمله از طریق ارائه خط اعتباری صادرات، ضمانت نامه و بیمه نامه به افراد و موسسه‌هایی که قصد تجارت با ایران را دارند.

- تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی
- تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین شده توسط دولت ایران: همکاری یا ارائه کمک، خرید و فروش یا وساطت در انتشار اوراق قرضه توسط دولت، بانک مرکزی، بانک های مستقر در ایران یا بانک ها، اشخاص یا نهادهای تحت کنترل ایران.

- تحریم های مربوط به بخش حمل و نقل
- تحریم های مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه
- تحریم های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه های فوق
علاوه بر این تحریم‌های در رابطه با فعالیت‌های منطبق با برجام شامل تحریم‌های مربوط به نرم افزار، تحریم‌های مربوط به فلزات، تحریم‌های مرتبط با خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق نیز رفع شد.

روند روزهای بعد از اجرای برجام به خوبی نشان می‌دهد بسیاری از کشورها مترصد اعلام توافق هسته‌ای بودند تا مقام‌ها، نمایندگان و هیات‌های تجاری و اقتصادی خود را روانه ایران کنند. به عبارتی، سیر تحولات دیپلماسی اقتصادی دولت در فضای پسابرجام سبب شده تا شاهد نوعی مسابقه کشورها برای رسیدن به تهران باشیم و این، آینده روشنی برای پویایی در مناسبات اقتصادی بین‌المللی و رونق تولید و پیشرفت را در مسیر چشم‌انداز مورد نظر ترسیم می‌کند.

مساله گشایش اقتصادی در پسابرجام، پیچیده‌تر از آن چیزی است که بتوان انتظار داشت نتایج آن به سرعت آشکار شود و شاید برای باز شدن قطعی درهای اقتصاد ایران باید تا چند ماه آینده و حتی سال بعد نیز صبر کرد اما تحریم‌هایی که تاکنون برداشته شده است جان تازه‌ای را به اقتصاد بیمار کشور بخشیده است و انتظار می‌رود روز به روز بتوان تاثیرات برداشته شدن تحریم‌ها را در زندگی روزمره مشاهده کرد.

منبع:آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: