واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

از یارانه۴۵هزار تومانی ایرانی ها تا یارانه ۸.۵ میلیون تومانی سوئیسی ها

تدبیر24 :به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی" نفت ما " ،اگر دریافت 2500 فرانک(حدود2500 دلار) برای افراد بالغ و یک‌چهارم آن برای کودکان تصویب شود سوئیس نخستین کشور جهان خواهد بود که بدون قید و شرط درآمد ماهیانه برای شهروندانش را تامین می کند علاوه بر این، نخستین کشوری است که درباره این مساله رای گیری می کند.
در صورتی که رای سوئیسی ها به این همه پرسی مثبت باشد، آنگاه بیشترین حداقل دستمزد جهان با در نظر گرفتن برابری قدرت خرید در سوئیس پرداخت خواهد شد.
پیش بینی اینکه نتیجه همه پرسی چه خواهد بود به سختی امکان پذیر است چرا که تاکنون برخی برآوردها از پیروزی 52 درصدی این طرح حکایت دارند و برآوردهای دیگری نیز تخمین زده اند که بیش از پنجاه درصد سوئیسی ها مخالف افزایش حداقل دستمزد هستند.
سوئیس که از لحاظ منابع طبیعی فاقد نفت و گاز است درسالهای گذشته در رتبه ‌بندی هشت زیرمجموعه اقتصاد، حکومت، آموزش، بهداشت، امنیت، آزادی فردی، سرمایه اجتماعی و فرصت شغلی درردیف کشورهای اول دنیا قرارداشته و درسال 2014 از این نظر بعد از نروژ دوم بوده است.  
موسسه‌ لگاتوم لندن هم فهرستی ازمرفه ‌ترین کشورهای جهان را در سال 2015 بر اساس شاخص‌های رفاه منتشر کرد که سوئیس در رتبه دوم آن قرار گرفته است.  
در ایران نیز موضوع یارانه اما به شکلی دیگر اجرا شد . در ابتدای اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه از سال 88 تا به امروز ، یکی از پرچالش ترین مباحث اقتصادی در کشور ، موضوع یارانه و مسائل وابسته به آن بوده است.
زمانی دولت از پرداخت آن به عنوان "مصیبت عظما " و " عذاب الیم " یاد می کند و از طرف دیگر حاضر به حذف افرادی که نیازی به آن ندارند نیست و چه بسا بسیاری از سرپرستان خانوار را ناعادلانه از حق مسلم خود یعنی یارانه محروم کرده وعده ای هم در سازمان هدفمندی یارانه ها به دنبال استیفای حق خود سرگردان این اتاق و آن اتاق هستند!
شاید یکی از دلایل اصلی ناکامی در اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی به مردم و سردرگمی های دائم آن ها برای حذف از لیست یارانه بگیران ، نادیده انگاشتن حقوق اظهار نظر از آن ها باشد ، امری که در کشور ما با کمی دست به عصا بودن باید آن را بیان کرد در حالیکه در کشوری مانند سوئیس، همه‌پرسی یک بخش رایج در دموکراسی مستقیم آن کشور است، به طوری که سالانه چندین بار رای‌گیری از مردم انجام می‌شود.
صرف نظر از اینکه آیا دریافت یارانه و تایید صلاحیت دریافت آن منحصرا باید در اختیار دولت باشد یا خیر، اما تجربه همه پرسی کشورهای پیشرفته برای اجرای طرح های جاری ، می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات حال حاضر کشور باشد ، اینکه نظر و خواست مردم را در خصوص اجرای طرح ها خواستار شد، قطعا به اجرای درست و اصولی طرح های پیش رو کمک شایانی خواهد کرد چرا که مردم خود را جدا از تصمیمات دولت نمی بینند .  
 
برچسب ها: تدبیر24 یارانه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: