واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

آزادسازی «رقه»؛ گامی بلند برای ورود به معادله های سیاسی آتی سوریه

اهمیت شهر رقه و تصرف آن در عملیات مبارزه با داعش به حدی است که می تواند معادله های سیاسی آینده سوریه را از خود متاثر سازد. از این رو بازیگران مهم تحولات سوریه در رقابتی تنگاتنگ برای آزادسازی پایتخت خود خوانده داعش در این کشور به تکاپویی جدی درآمده اند.
تدبیر24 :در عملیات روزهای اخیر ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، نیروهای ارتش سوریه توانسته اند به استان رقه وارد شوند و به نزدیکی فرودگاه نظامی «طبقه» در این استان برسند. همزمان، گروه کردی- عربی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» با پشتیبانی های هوایی و همچنین حمایت نیروهای ویژه آمریکایی مدتی است عملیات آزادسازی شهر رقه را آغاز کرده است و تلاش دارد این شهر را به کنترل خود در آورد.
آزادسازی شهر رقه از مهم ترین اقدام های نظامی علیه داعش در سوریه به شمار می رود؛ اقدامی که نه تنها می تواند معادله های میدانی مبارزه با داعش را در سوریه تغییر دهد، بلکه به دلیل رقابت های آمریکا و روسیه در سوریه، تغییر دهنده موازنه سیاسی در این کشور است.
از آن جایی که داعش شهر رقه را به عنوان پایتخت سیاسی خود انتخاب کرده است و همچنین به دلیل موقعیت راهبردی این شهر، آزادسازی رقه ضربه سنگینی به داعش محسوب می شود. به همین دلیل داعش بخش بزرگی از نیروها و تجهیزات خود را از ریف «دیرالزور» و ریف «حسکه» به رقه فراخوانده و نزدیک به 2 هزار نیروی تازه نفس عشایر را برای محافظت از این شهر به خدمت گرفته است.
آزادسازی رقه همزمان با آزادسازی شهر «فلوجه» در عراق باعث خواهد شد این گروه یک گام بزرگ به شکست نهایی نزدیک شود. در چنین شرایطی، داعش همه تلاش خود را برای مقابله با عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه به کار گرفته است. مساله مهم در این میان، رقابت آمریکا و روسیه برای تغییر معادله های سیاسی در سوریه است.
روسیه که پارسال برای مقابله با داعش نیروی هوایی خود را وارد سوریه کرد، توانست در مدتی کوتاه جای پای محکمی برای خود در این کشور ایجاد کند و موازنه را به سود ارتش سوریه تغییر دهد. به همین دلیل، از همان آغاز عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه، تلاش مخالفان دولت سوریه به ویژه آمریکایی ها در 2 سطح سیاسی و میدانی افزایش یافت؛ مخالفان دولت سوریه بر آن شدند تا در سطح سیاسی با تکیه بر تبلیغ های گسترده علیه حضور نیروهای نظامی روسیه و همچنین در سطح میدانی از طریق تجهیز نیروهای مخالف، هزینه حضور روسیه در سوریه را بالا ببرند.
نافرجامی این تلاش ها زمینه ساز آن شد تا آمریکا رویه خود را تغییر دهد و در صدد ایجاد جای پایی برای خود در عرصه میدانی بر آید. بر همین اساس، نیروهای کرد سوریه به عنوان یکی از منسجم ترین گروه ها، مورد توجه آمریکایی ها قرار گرفتند. آمریکا با اعزام نیروهای ویژه به مناطق کردنشین با هدف آموزش این نیروها و ارسال کمک های تسلیحاتی پیشرفته به آنان، پیشروی این نیروها را به سمت منطقه های زیر سلطه داعش شتابنده ساخت.
آزادسازی رقه نیز با تکیه بر چنین راهبردی در دستور کار آمریکایی ها قرار گرفته است. در صورت موفقیت نیروهای کردی برای آزادسازی این شهر، آمریکایی ها در مقابل روسیه از توان چانه زنی بالایی در گفت وگوهای سیاسی برخوردار خواهند شد. به همین دلیل و برای مقابله با چنین راهبردی است که نیروهای ارتش سوریه تلاش دارند پیش از رسیدن نیروهای دموکراتیک سوریه وارد رقه شوند و عملیات آزادسازی رقه را با شتاب و توان بالا به پیش می برند.
برچسب ها: تدبیر24 رقه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: