واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴

باید و نبایدهای روزه داری دیابتی ها

تدبیر24 :ماه مبارك رمضان، ماه برقراري تعادل جسم و روح است؛ ايامي كه طي آن تلاش مي كنيم ”زياده روي ها و سهل انگاری های  طول سال را، به ”توجه و تمركز بر جسم و روح" تبديل کنیم  كه این خود، از اهداف مهم روزه داري است.

دکتر اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران توصیه های مهمی را به افراد مبتلا به دیابت گوشزد کرده اند وی در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:بدون شك، اگر آماده سازي براي روزه داري ماه مبارك رمضان، قبل از شروع اين ماه آغاز شود، نتايج پايدارتري به دنبال خواهد داشت و بیشتر به همین علت است كه در كتب ادعيه، به تناوب و در برخي روزها، روزه داري در ماههاي رجب و شعبان توصيه شده است.بنابراین افراد مبتلا به دیابت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دکتر رجب با اشاره به آمار و ارقام افراد مبتلا به دبابت در کشور افزود:حدود 5/7 ميليون نفر از جمعيت كشور به ديابت مبتلا هستند. حفظ مقدار قند خون در حد طبيعي (140- 60 ميليگرم درصد)، هدف درمان ديابت است زيرا افزايش دراز مدت قند خون، سبب بروز عوارض ديابت ميشود كه در آن صورت، درمان ديابت بسيار پرهزينه و گاه غيرممكن خواهد شد.

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد:افراد ديابتي كه از آموزشهاي لازم برخوردار شدهاند به خوبي قادرند تشخيص دهند آيا ميتوانند روزه بگيرند يا خير. زيرا اين افراد طي آموزشهاي خود دريافتهاند كه به كدام گروه از ديابتيها تعلق دارند و در مورد شرايط روزه داري در هر گروه حتماً با پزشك خود مشورت مي کنند.

رجب تاکید کرد:به عبارتی دیگر ، فرد ديابتي كه روزانه قند خون خود را در منزل مورد آزمايش قرار نميدهد، احتمالاً قادر به روزهداري نخواهد بود! بنابراین توجه به عملکردهای پزشک کمک می کند تا افراد مبتلا به دیابت نیز توانایی روزه گرفتن داشته باشند.

رییس انجمن دیابت ایران با اشاره به افراد دیابتی که با انسولین تحت درمان هستند ادامه داد:با توجه به اینکه این افراد پیامد تزریق انسولین به دفعات باید غذا مصرف کنند از این رو توصیه نمی شود روزه بگیرند.نداشتن نوسانات شدید قند خود و نیز عوارض پیشرفته دیابت (عوارض چشمي، كليوي، عصبي و قلبي- عروقي) در افراد دیابتی مشکلی برای روزه داری ایجاد نمی کند.

به گفته دکتر رجب عده ای دیگری از افراد دیابتی تحت درمان با داروهای خوراکی هستند وی اشاره کرد:لازم است اين افراد با پزشك معالج خود مشورت کنند. به طور كلي براي افرادي كه توانستهاند قند خون خود را به طور دائمي در حد طبيعي حفظ و كنترل کنند با حفظ شرايط زير، از نظر پزشكي روزهداري بلامانع است و طي روز، به ترتيب زير، قند خون خود را آزمايش كنند:

- قبل از سحر (حداكثر 130 ميليگرم درصد)
- 2 ساعت بعد از سحر (حداكثر 180 ميليگرم درصد)
- بين ساعت 1 تا 3 بعدازظهر (كمتر 70 ميليگرم درصد نباشد)
- قبل از افطار (حداكثر 130 ميليگرم درصد)
- 2 ساعت بعد از افطار (حداكثر 180 ميليگرم درصد)

وی بیان کرد:در صورتي كه مقدار قند خون اين افراد در محدوده مقادير ذكر شده در بالا قرار داشته باشد و نيز دچار عوارض پيشرفته ديابت هم نباشند قادر خواهند بود روزه بگيرند. كه در آن صورت بايد هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذايي، قرص مصرف كرده و پس از مدتي، شروع به خوردن غذا كنند.

به گزارش آستان،رجب افزود:این افراد هنگام سحر نيز بايد مقدار دارو را تقريباً به نصف كاهش دهند و حتماً فراموش نشود 2 ساعت بعد از افطار و 2 ساعت بعد از خوردن سحري، قند خون يا قند ادرار خود را آزمايش كنند.

رییس انجمن دیابت ایران به دست دیگری از افراد اشاره می کند وه بدون دارو  قند خون خود را کنترل می کنند وی تصریح کرد:. این افراد بايد مقدار غذاي افطار خود را نيز به 2 تا 3 وعده تقسيم و هنگام افطار، از خوردن همه مواد غذايي در يك زمان، جداً خودداري كنند. در هر حال، نبايد فراموش كنند كه طي روزه داري مقدار كالري دريافتي روزانه بايد به دو سوم مقدار معمول كاهش يابد يعني، ”يك سوم كمتر از حد معمول، غذا ميل شود."شايان ذكر است ،متأسفانه در ايام روزه داري، افراد به علت كاهش تحرك جسمي و تغذيه اضافي، دچار افزايش وزن ميشوند به همين دليل توصيه مي شود هر 2 تا 3 روز يك بار وزن خود را اندازه گيري کنند.

منبع:آستان
برچسب ها: تدبیر24 روزه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: