واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۶۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱

خودکشی در مدرسه

تدبیر24 :همزمان با انتشار این خبر که یک پسر جوان در شیراز پس از قتل پدر و مادرش با چاقو خودکشی کرد، برخی از منابع خبری اعلام کردند که حوالی ظهر سه‌شنبه یک دانش‌آموز ۱۶ ساله در سرویس بهداشتی مدرسه به زندگی خود پایان داد. رسانه ای شدن چند مورد خودکشی در تهران و شهر‌های دیگر در ماه‌های سپری شده از سال جاری موجی از نگرانی ها را درباره اپیدمی شدن خودکشی در ایران به وجود آورده است. هر چند پزشکی قانونی اعلام می‌کند آمار خودکشی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کاهش یافته است، اما اینکه در یکی دو ماه اخیر بروز چند مورد خودکشی در صدر اخبار رسانه‌ها بوده است، این نگرانی را ایجاد می‌کند که میزان خودکشی در ایران در سال ۹۵ افزایش داشته باشد. در این میان تغییر در الگوی خودکشی بیش از همه در این زمینه نگرانی ایجاد کرده است. بررسی مواردی از خودکشی که در ماه‌های سپری شده از سال جاری رسانه ای شده است نشان می‌دهد تمایل به خودکشی در محیط های عمومی افزایش یافته است، همانطور که سن خودکشی کاهش یافته و امسال شاهد بروز چند مورد خودکشی در میزان نوجوانان بوده ایم.

خودکشی شهری

رسانه ای شدن چند مورد خودکشی که در محیط‌های عمومی اتفاق افتاده است به جعل تعبیری توسط جامعه شناسان با عنوان «خودکشی شهری» انجامیده است. وقتی در روز‌های ابتدایی امسال خودکشی مردی در خیابان میرداماد تهران رسانه‌ای شد، جامعه شناسان اینطور نظر دادند که برخی افراد با گرفتن جان خود سعی در این دارند که پیامی را به جامعه منتقل کنند. کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز خودکشی دخیل می دانند که دامنه آنها از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تا مشکلات روانی گسترده است. به دنبال خودکشی‌های که در روز‌های سپری شده در سال جاری رخ داد نشست تخصصی بررسی دلایل خودکشی در وزارت بهداشت برگزار شد. در همین نشست بود که سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درباره اپیدمی شدن خودکشی هشدار داد. در این نشست رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی گفت: افسردگی احتمال ابتلا به خودکشی را شش برابر می‌کند،بنابراین پیشگیری و درمان این بیماری ضرورت دارد. سید کاظم ملکوتی ادامه داد: فقر و بیکاری احتمال خودکشی را به فقر و بیکاری و استعمال سیگار نیز احتمال خودکشی را دو برابر کرده، لذا برای پیشگیری از این معضل اجتماعی، باید به عوامل ایجادکننده آن و رفع این معضلات توجه کرد. او با بیان اینکه در حال حاضر افسردگی در جامعه از پنج درصد به ۱۱ درصد افزایش یافته است، گفت: لذا این مساله نشان می‌دهد که اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، افزایش خودکشی در سال‌های آتی به وقوع می‌پیوندد. به گفته ملکوتی ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری و جلوگیری از وقوع خودکشی بسیار حائز اهمیت بوده و انجمن جلوگیری از خودکشی آمادگی دارد با تعامل هر چه بیشتر با وزارت بهداشت و بهزیستی اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

کاهش سن خودکشی

برآورد‌های دقیقی درباره سن خودکشی در ایران وجود ندارد، اما بر اساس خودکشی‌هایی که در یکی دو سال اخیر رسانه ای شده است شاهد این هستیم که نوجوانان نیز اقدام به خودکشی می‌کنند، در حالی که پیش از این کمتر اخباری این چنینی منتشر می‌شد. در سال جاری بروز چند مورد خودکشی در میان نوجوانان رسانه ای شد و این موجی از نگرانی‌ها را در این باره به وجود آورده است. روز گذشته نیز برخی منابع خبری اعلام کردند: حوالی ظهر سه‌شنبه یک دانش آموز ۱۶ ساله در سرویس بهداشتی مدرسه به زندگی خود پایان داد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از خودکشی یک دانش‌آموز دختر در سرویس بهداشتی مدرسه‌ فرزانگان واقع در شهرک غرب خبر داد و گفت: حوالی ظهر امروز یک دختر متولد ۱۳۷۹ پس از امتحان ادبیات فارسی در سرویس بهداشتی دبیرستان با طناب خود را حلق‌آویز کرد. او با اشاره به اینکه این دانش‌آموز پس از امتحان، اقدام به گرفتن عکس یادگاری با دانش‌آموزان و معلمان خود می‌کند، گفت: پس از چند ساعت که خبری از این دانش‌آموز نبود، او را در سرویس بهداشتی در حالی که خود را با طناب حلق‌آویز کرده بود، پیدا می‌کنند. این منبع آگاه ادامه داد: این دانش‌آموز یک یادداشتی را با خود به همراه داشت که در آن مسائل فلسفی، مشکل با خلقت و طبیعت و اینکه دیگر امیدی به ادامه زندگی ندارد را علت خودکشی خود عنوان کرده و در آن اسم شخص خاص و یا مشکلات خانوادگی را علت مرگ خود مطرح نکرده است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: