واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
پس از دو سال وقفه صورت گرفت

توافق هسته‌اي در آستانه 13 آبان

مذاكرات ايران و آژانس در تهران ادامه مي‌يابد
تدبیر24:  مخالفان ديپلماسي خود را براي رويارويي با سياست هاي آشتي جويانه غرب آماده مي‌كنند؛ ميتينگي كه ظاهرا قرار است در 13 آبان ماه و چند روز مانده به نشست ژنو برگزار شود. همانقدر كه تهران در التهاب و كارشكني از سوي افرطيون قرار دارد ، تور ديپلماسي ايران گام به گام در حال گشودن گره تحريم هاي هسته اي در پايتخت هاي كشورهاي اروپايي است. مذاکرات با ایران در 16 و 17 آبان ماه در ژنو دنبال می شود و طرفین امیدوارند پس از 11 سال مذاکره سرانجام به توافق برسند. همان قدر که سخنان اوباما در دیدار با نتانیاهو، جانی تازه به افراطیون داخل ایران داد؛ توافق در ژنو و وین و حمایت تمام قد جان کری از تعامل با ایران، اجماع جهانی برای رسیدن به توافقی جدید را نوید می بخشد چیزی که افراطیون را از کارشکنی بیشتر نامید کرده و شاید هم به انتحاری سیاسی سوق داد.
    نخستین واکنش بروکسل
 بعد از آنكه بروكسل براي پرونده هسته اي ايران خبر ساز شد و اتحاديه اروپا از مقر خود در پايتخت بلژيك براي نخستين بار به راي برخي دادگاه‌هاي اروپايي  درباره رفع تحريم هاي بانكي ايران واكنش نشان داد، ديروز مذاكره كنندگان هسته اي ايراني در وين با مسئولان آژانس بين المللي انرژي اتمي به توافقاتي رسيدند.  دیپلمات های غربی بر این باورند که تحریم هایی که اتحادیه اروپا از سال 2010، در بخش های مالی، انرژی و کشتیرانی علیه ایران اعمال می‌کند، نقشی کلیدی در بازگرداندن ایران پای میز مذاکرات ایفا کرده است از اين‌رو برخي ورود اتحاديه اروپا به مسئله تحريم ها را نوعي كمك به روند مسئله هسته‌اي ايران تحليل كرده اند با اين حال گروهي ديگر بر اين باور استوارند كه اين اقدام اتحاديه اروپا در مقابل تلاش هاي واشنگتن و متحدانش براي رسيدن به نقطه تفاهم با ايران است.
    کاخ سفید مقابل کنگره
اينروزها كاخ سفيد هم مانند پاستور درگير سنگ‌اندازي هاست. با اين تفاوت كه هر چه روحاني با سكوت خود فضاي داخل ايران را مبهم كرده است و صف‌آرايي‌ها رنگ واقعي به خود نگرفته است اما در واشنگتن اوضاع روشن است . همزمان با سنگ اندازي كنگره، كاخ سفيد واكنش نشان مي دهد به‌طوري‌كه ديروز  آسوشیتدپرس گزارش كرد «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خطاب به نمايندگان كنگره تصریح کرده که عدم دنبال کردن دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران بی مسئولیتی است و از کنگره کشورش خواست در تلاش های دولت آمریکا برای متوقف کردن گسترش تسلیحات هسته ای مشارکت کند.وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در موسسه صلح آمریکا بدون آنکه توضیحی بدهد، تصریح کرد: ما در برابر هراس افکنی (تهدید) علیه مذاکره با ایران تسلیم نمی شویم. جان کری همچنین تأکید کرد: رها کردن فرآیند دیپلماتیک در قبال ایران اوج بی مسئولیتی است. توافق نکردن بهتر از بد توافق کردن است.
    توافق در وين
 در همين حال  مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی پایان یافت که برای اولین بار دو طرف در بیانیه‌ای مشترک در دو سال گذشته از توافق با یکدیگر خبر دادند.هیات‌های مذاکره‌کننده فنی و کارشناسی ایران و آژانس از عصر روز دوشنبه (6 آبان) تا عصر روز سه‌شنبه گفت‌وگو کردند.  یک دیپلمات نزدیک به هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی پس از پایان مذاکرات، از توافق میان ایران و آژانس خبر داد و به ایسنا گفت: نتیجه‌  مذاکرات از سوی رئیسان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آژانس به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.  هم‌چنین یک دیپلمات دیگر ایرانی از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در روزهای آینده در تهران خبر داد.   این دیپلمات ایرانی به   ایسنا، گفت: متن جدیدی میان ایران و آژانس در مذاکرات دو روز گذشته توافق شد که جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب‌هایی که تاکنون مذاکره شده است می‌شود.   او گفت: مذاکره بعدی میان ایران و آژانس در روزهای آینده در تهران برگزار می‌شود.   وی تاکید کرد که متن جدید توافق شده میان ایران و آژانس بر اساس پیشنهاد جدید ایران و جایگزین مذاکرات دو سال گذشته خواهد شد.   به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات دو طرف بسیار مفید بود و توافق   شد که دو طرف در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) مجددا با یکدیگر دیدار کنند.
منبع:روزنامه قانون

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: