واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

پوست اندازی سینما در رنگین کمان فرهنگ و رسانه

تدبیر24 : در سالیان گذشته تک ستاره ها و تک فیلم هایی در سطح جهانی می درخشیدند که از نمونه های آن می توان رضا ناجی بازیگر تبریزی برنده خرس نقره ای جشنواره برلین و جایزه آسیا- پاسفیک برای بازیگری در فیلم 'آواز گنجشک ها' را نام برد .
اما درخشش اصغر فرهادی با فیلم 'فروشنده' در جشنواره کن فرانسه افتخار بزرگی برای سینمای ایران آفرید و سینمای کشورمان را به اوج قله موفقیت جهانی رساند؛ به عقیده کارشناسان حوزه سینما این اتفاق، نوید روزهای خوش آینده و پوست اندازی حرفه ای سینمای ایران را می دهد.
تبریز نیز به عنوان کهن شهر فرهنگی ایران علاوه بر دروازه ورود صنعت، فرهنگ و تمدن، مهد تمدن و فرهنگ از جمله سینما است که برای نخستین بار از این شهر به ایران وارد شده است.
سینما 'سولی'( خورشید)، نخستین سینمای ایران در بافت تاریخی 'پاساژ' تبریز است که آثاری از آن باقی نمانده ولی در خصوص آن ساموئل خاچیکیان در کتاب خاطرات خود و صمد سرداری نیا در کتاب 'تبریز شهر اولین ها'، مطالبی آورده اند.
فرهنگ شهر تبریز همواره خاستگاه هنرهای گوناگونی بوده که بزرگان فراوانی را در دامن خود زمین پرورده و به ایران و جهان معرفی کرده است.

**فروش بیش از 10 میلیارد ریالی سینما در استان
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص وضع کنونی سینماهای تبریز و استان می گوید: 14 سینما در آذربایجان شرقی با شش هزار و 158 صندلی موجود است که از این تعداد شش سینما با هشت سالن در تبریز می باشد.
علی محرمی افزود: دو سینما در مراغه، دو سینما در میانه و یک سینما در هر یک از شهرستان های بناب، مرند، شبستر و اهر فعالیت می کنند و زیرساخت ها و تجهیزات 10 سالن نیز در شهرستان های مراغه، میانه، مرند، شبستر و بناب به صورت مجتمع های دو منظوره آماده شده است.
وی گفت: سینمای اهر نیز پس از 18 سال تعطیلی فعال شد و در شهرستان های ملکان،عجب شیر، هریس و ورزقان با مجوز کمیسیون ماده 5 سالن های سینما آماده شده است.
محرمی افزود: شهرستان های بستان آباد و سراب نیز در حال آماده سازی است و کل سینماهای موجود استان مجهز به پخش سیستم دیجیتال می باشند.
وی خاطرنشان کرد: پارسال 10 میلیارد و 200 میلیون ریال در آذربایجان شرقی فروش بلیط داشتیم و فیلم 'محمد رسول الله' پرفروش ترین فیلم استان لقب گرفت.
محرمی گفت : از فیلم های کوتاه رحمت، فیلم 'یول' به عنوان بهترین فیلم قرآنی کشور انتخاب شد و انیمیشن 'دخترک آت آشغالی' نیز که مورد حمایت اداره کل قرار گرفته است در جشنواره های داخلی و خارجی حایز مقام شد.
وی اظهار کرد: شورای بررسی فیلم و فیلمنامه استان تا بهمن 94 مجوز فیلم های 60 دقیقه ای را صادر می کرد که از آن تاریخ به بعد مجوز فیلم های 90 دقیقه ای نیز صادر می شود.
وی افزود : تاکنون در آذربایجان شرقی 35 فیلمنامه بررسی و مجوزهای لازم صادر شده است و برگزاری جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس روستایی و عشایر کلیبر و جشنواره 'فیلم کوتاه تبریز' از جمله برنامه های آینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در سال جاری است.
محرمی گفت: در حال رایزنی هستیم تا جشنواره 'فیلم های کوتاه منطقه یک' کشور را در استان برگزار کنیم .

** نیازمند پراکندگی سینماها در خارج از مراکز شهرها هستیم
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز گفت: برنامه های ما بر محوریت فیلم و سینما برنامه ریزی شده و در مرند، سراب، مراغه و بناب سینما داشتیم، ولی متاسفانه به علت بی تفاوتی مدیریت های وقت در شان استان نبود و در حال حاضر نیز به علت اینکه بنیاد مستضعفان باید سندهای سینما را به موقع به حوزه هنری تحویل می دادند، این اقدام انجام نشد و سینماها امکان رسیدگی پیدا نکردند .
حسن میلانی اظهار کرد : سینما، رسانه فرهنگ ساز است و از طریق آن، پیام به مخاطب منتقل و بر افکار و شخصیت آنان تاثیر مستقیم دارد.
وی با بیان اینکه حوزه هنری استان به اهمیت سینما در جامعه واقف است، گفت: بر این اساس پردیس سینمایی قدس با کاربری های چندگانه مثل نگارخانه، استودیو، پلاتو، کلاس های آموزشی و نشست های تخصصی با دو سالن مجزای سینما در حال ساخت است.
میلانی افزود : ساخت این سینما حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در نیمه دوم امسال به مرحله بهره برداری می رسد .
وی با بیان اینکه برای ساخت این مجموعه سینمایی مشکل اعتباری داریم، اظهار کرد: تاکنون حدود 20 میلیارد ریال برای ساخت این مجتمع سینمایی هزینه شده و حدود 15 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
میلانی گفت : سیستم صوتی پیشرفته و سیستم دالبی از ویژگی های این سینما است و با گسترش شهرها نیاز به پراکندگی سینما در خارج از مرکزیت شهر وجود دارد تا مردم و جوانان به سهولت بتوانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: مدیریت سینما در سال های گذشته موجب قهر مردم شده، اما وضع موجود و کیفیت سینماها در تبریز خوب است به طوری که از سال 93 به بعد آمار تماشاگران سینما تا 65 درصد افزایش یافته است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی، نمایش فیلم های به روز و برند را برای ادامه روند آشتی مردم با سینما موثر دانست و افزود: سینماها باید برای انتقال پیام های ارزشی به خانواده ها نیز بسترسازی کنند.

** سینمای استان خیز خوبی برداشته است
کارگردان سینما در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: وضع فیلم سازی در حدود 10 سال گذشته خوب نبود اما اکنون در حال بار دادن است که کسب عنوان مختلف ملی و بین المللی فیلم سازان استان شاهد این مدعا است.
حسین پورستار اظهار کرد: کسب عنوان در جشنواره فیلم شانگهای چین توسط فیلم 'سویوخ' ساخته بهمن و بهرام ارک ، 'هستی' ساخته کمال پرناک و انیمیشن 'دخترک آت آشغالی' ساخته محمد زارع نمونه هایی از موفقیت سینمای استان است.
وی یادآور شد : رضایت نسبی وجود دارد اما با توجه به سابقه درخشان سینمای تبریز که نخستین سینمای کشور در آن تاسیس شده، ایده آل نیست.
پورستار گفت :عارضه اجتماعی و فرهنگی کمی مخاطب در سینمای استان مثل سایر استان ها وجود دارد که لازمه آن نهادنیه کردن فرهنگ تماشای فیلم برای رفع این آسیب است .
وی افزود : تماشاگر سینما ثابت است و برای افزایش آن علاوه بر کیفیت و تنوع فیلم ،سالن های دنج و مجهز و در دسترس بودن برای تماشای فیلم لازم است.
وی پایین بودن آمار مخاطب را معلول توسعه ماهواره و اینترنت ندانست و گفت : پراکنش سینما و سالن های سینمای مناسب و فیلم های خوب مخاطب هنر هفتم را افزایش می دهد.
پورستار همچنین خواستار توزیع امکانات سینما برای تشکیل رنگین کمان فرهنگی دانست و افزود: تمرکز امکانات در تهران موجب مهاجرت فیلم سازان و کارگردانان سینما به تهران می شود.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا هم برخی از شهرها مرکز ساخت فیلم و سینما را دارند ولی مثلا با وجود هالیوود، در کنار آن برای فیلم سازان دیگر به صورت مستقل امکانات فیلم سازی مهیا است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان ها، ساخت فیلم معطوف به فیلم های کوتاه است، گفت : برای ساخت فیلم های بلند نیز باید فکر اساسی شود.
وی اضافه کرد : در صدور مجوز برای فیلم های مختلف هم علاوه بر تسهیل قوانین دست و پا گیر نسبت به شرایط فعلی قوانین و مقررات تدوین شود.
گزارش از: پیمان پاکزاد
برچسب ها: تدبیر24 سینما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: