واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

توجه به "پیوست سلامت و توسعه پایدار" ضرورت برنامه ششم

تدبیر24 :عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی درباره وضعیت اجرای پیوست های زیستی،اجتماعی و محیطی و همچنین بحث سلامت در پروژه ها و سیاست گذاری های کلان گفت:متاسفانه طبقه گفته های مسئولان سازمان های ذی ربط ،این پیوست فقط تا 30 درصد موفق بوده است و توجهی به پیوست توسعه پایدار نمی شود.

دکتر بهزاد دماری عضو گروه سلامت اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار آستان ادامه داد:بسیاری از گزارش هایی که مورد ارزیابی توسط مجریان قرار گرفته به شکل درست عملیاتی نشده است.در حوزه سلامت اجتماعی پیوست هایی که صورت گرفته به شکل توسعه پایدار نبوده و امید است در برنامه ششم توسعه به این پیوست ها توجه ویژه ای شود.

عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان در ادامه بیان داشت:سه ضلع توسعه پایدار مسائل اقتصادی،مباحث اجتماعی و زیست محیطی است.از این رو ردپای الزامات تمام بخش های کشور در پیوست توسعه پایدار وجود دارد.به همین دلیل موسسه تحقیقات سلامت طرح تحقیقاتی را انجام داده و با بررسی این پیوست ها ابزار و چک لیست یکپارچه ای را تدوین کرده است.این مهم نیز در شکل گیری پیوست توسعه پایدار در حوزه سلامت اجتماعی حائز اهمیت خواهد بود.

دکتر دماری در توضیح "پیوست سلامت در پروژه ها و سیاست گذاری کلان" اضافه کرد:پیوست سلامت گزارشی است که قبل از اجرای یک سیاست و برنامه کلان و پروژه های توسعه ای در کشور تهیه می شود.از این رو در این پیوست خطرات و ضررهای احتمالی حاصل بر جنبه های مختلف سلامت بررسی می شود.تا ضررها و آسیب ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد:پیوست سلامت عامل مهارکننده و مانع شونده نیست و به عنوان یک ارزیابی اولیه از میزان آسیب رسانی یا مفید بودن آن پروژه عمل می کند.

دکتر دماری یکی از ایرادهای تدوین پیوست ها در کشور را عدم تهیه آن برای سیاست های کلان دانست و افزود:این پیوست ها برای پروژه ای عمرانی و توسعه ای الزام آور است.در مجموع برای سیاست های نرم از قبیل هدفمند کردن یارانه ها،سیاست خودرو کشور،طرح تحول سلامت و... که خیلی از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد ارزیابی موثر انجام نمی شود.

به گفته دماری،بر اساس مطالعه موسسه ملی تحقیقات سلامت موضوع تدوین پیوست یکپارچه توسعه پایدار برای سیاست ها،برنامه ها و پروژه ها در لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی فرهنگی می تواند به عنوان یک قانون تصویب شود.

این عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی تاکید کرد:وجود شرکت ها و محققان آموزش دیده،پاسخگویی سازمان ها،رضد کارفرمایان،فرهنگ یازی برای فعالان اقتصادی و وجود تسهیلات پایش در زمان اجرا از ملزومات اجرای پیوست توسعه پایدار است.

وی تعدد پیوست ها را مانعی برای اجرای پروژه ها معرفی کرد و ادامه داد:به علت تعدد این پیوست ها به راحتی می توان نقص قوانین کرد در حالیکه با داشتن پیوست پایدار به کارفرما و توسعه پایدار کشور کمک کرده ایم و از بسیاری از موازی کاری ها کاسته ایم.همچنین عدم اجرای پیوست سلامت در پروژه ها طولانی شدن پروژه هاست که نهایت راه به جایی نمی برد.لازم است تا از یک پیوست یکپارچه تحت عنوان "پیوست توسعه پایدار"بهره مند شویم.

منبع:آستان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: