واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰

تحلیل اکونومیست از جنون سعودی‌ها

پايگاه تحليلي اگونيست در تحليلي به قلم "مايکل کالينز" نوشت به نظر مي رسد تمايل عربستان سعودي براي لطمه زدن به ايران از طريق جنگ داخلي در سوريه آنقدر شديد است که سعوديها به نوعي عقل و منطق خود را از دست داده اند.
به گزارش تدبیر24 به نقل از باشگاه خبرنگاران، در اين گزارش آمده است: طي چند هفته اخير، عربستان سعودي به شدت به رييس جمهور روسيه حمله کرده، از سياست آمريکا انتقاد کرده است و از کرسي خود در شوراي امنيت سازمان ملل نيز صرف نظر کرد.

عربستان سعودي در واقع کشوري است که آسيب پذيري بسيار گسترده اي دارد، با اين حال به گونه اي رفتار مي کند که مي تواند بدون هيچ کمکي بر دشمنان داخلي و خارجي خود فايق آيد.

شاهزاده بندر بن سلطان رييس دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي اوت گذشته در ديداري با ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه هم پيشنهاد رشوه به پوتين را مطرح و هم وي را تهديد کرد.

بندر پيشنهاد کرد اگر روسيه سوريه و ايران را تنها بگذارد، ميلياردها دلار خريد از اين کشور صورت خواهد داد. وي در همان ديدار همچنين تهديد کرد در غير اين صورت احتمال حملات تروريستي در بازي هاي المپيک سوچي وجود دارد.

اين برخورد غيرديپلماتيک پوتين را به شدت عصباني کرد و حمايت روسيه از دولت سوريه بدون هيچ خللي ادامه يافت. همچنين هيچ نشانه اي دال بر افزايش تجارت روسيه و چين مشاهده نشده است.

تهديد کردن روسيه اقدامي بسيار نامناسب از سوي عربستان سعودي بود با اين حال به نظر مي رسد رياض همچنين به اين روند ادامه مي دهد و اکنون به طور علني در حال کاهش مناسبات حياتي خود با آمريکاست.

عربستان سعودي قصد دارد همکاري با آمريکا را درباره نظارت منطقه اي به شدت کاهش دهد. به ديپلمات هاي سعودي اعلام شده است تماسهاي خود با همتايان آمريکايي را کاهش دهد. عربستان سعودي اکنون به طور آشکار شورشيان سوري را تشويق مي کند گفتگوهاي صلح آمريکا و روسيه در ژنو را تحريم کنند.

به گفته شاهزاده بندر اين مسئله به طور کلي ريشه در بي علاقگي آمريکا به درگيري در سوريه به ويژه خودداري اين کشور از حمله نظامي به اين کشور دارد.

سعوديها در ترس دايمي از ايران زندگي مي کنند.ايران پنج هزار سال تاريخ بسيار غني دارد. شمار زيادي از جمعيت هفتاد ميليون نفري اين کشور افراد تحصيل کرده و پرکار هستند. ايران نشان داده است يکپارچگي گسترده اي در مقابله با فشار تحريم هاي شديد تجاري ، جنگ چند ساله با صدام و جنگ خاموش با سازمان هاي جاسوسی اسراييل و آمريکا دارد.

اين درحالي است که عربستان سعودي تنها در سال ۱۹۳۲ ْآنهم پس از تلاش کشورهاي پيروز جنگ جهاني اول براي تقسيم خاورميانه به عنوان يک کشور مستقل اعلام شده است. ارتش اين کشور از زمان جنگ يمن در سال ۱۹۳۴ تاکنون در جنگ با هيچ کشور ديگر شرکت نداشته است. خادمان حرمين شرفين مکه و مدينه ۹۵ درصد مکانهاي تاريخي در اين دو شهر را نابود کرده اند و اين کشور در حال حاضر يک پادشاهي مطلقه است.

بنابراين جاي تعجب ندارد که نخبگان تحصيلکرده حاکم عربستان ايران را به عنوان يک خطر مطلق ببينند. ايران يک کشور بسيار مهم است که به يک ملت تعلق دارد اما عربستان سعودي کشوري است که پول نفت آن تنها متعلق به چند هزار شاهزاده است.

حدود ده درصد از جمعيت بيست و شش ميليون نفري عربستان را شيعيان تشکيل مي دهند که بسياري در مناطق نفت خيز شرق اين کشور ساکن هستند. بيست درصد از جمعيت اين کشور را نيز کارگران خارجي تشکيل مي دهند. با هر دو گروه به ويژه با شيعيان به طور نامناسبي رفتار مي شود.

عربستان سعودي کشوري است که به طور انحصاري با درآمدهاي نفتي اداره مي شود که تحت کنترل خاندان حاکم اين کشور قرار دارد. منابع اصلي نفت اين کشور با تهديد هاي خارجي زيادي روبرو است اما اين کشور از ارتش قدرتمندي براي دفاع از اين تاسيسات نفتي خود برخوردار نيست.

با توجه به اين واقعيت، به نظر مي رسد عربستان سعودي نيازي حياتي به آمريکا دارد که تنها قدرت جهاني به شمار مي رود که براي دفاع از عربستان تمايل نشان داده است. اما در حال حاضر هيچ تلاشي براي حفظ اين حامي خود نمي کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: