واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۶۶۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

قانون ممنوعيت ماهواره بايد اصلاح شود

تدبیر24: وزير ارشاد دولت يازدهم با وزراي ارشاد دو دولت قبلي آن چنان شباهتي ندارد كه شايد بارزترين تفاوت آنها نزديكي تصميمات علي جنتي به خواست اكثريت مردم باشد. او در اين مسير حركت مي‌كند و ابايي هم ندارد كه رسانه‌هاي مخالف دولت درباره او چه مي‌نويسند و گاه مواضعش به اندازه‌اي مطابق با شرايط روز جامعه است كه اين سوال در اذهان پديدار مي‌شود كه او چگونه توانسته در عين پركاري در وزارت ارشاد از خواست مردم هم در هر مقطع زماني آگاه شود. ديروز هم جنتي از ماهواره سخن گفت و درباره منع قانوني پخش تيزرها در شبكه‌هاي ماهواره و نقدهايي كه بر به‌روز نبودن آن وارد است، توضيح داد: اصلاح اين قانون بسيار ضروري است و حتما بايد اصلاح شود چراكه استفاده افراد از ماهواره به كل غيرقانوني است اما اكثريت مردم از آن استفاده مي‌كنند. در واقع حداقل ۷۰ درصد مردم خلاف قانون رفتار مي‌كنند. با اين حال، مادامي‌كه قانون ممنوعيت از ماهواره وجود دارد قوانين زيرمجموعه آن نيز اعمال خواهد شد. وي ادامه داد: با وجود آنكه ممنوعيت پخش تيزرها و تبليغات سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي به قوت خود باقي است و تهيه‌كنندگان نبايد با ماهواره همكاري كنند اما بايد فكري اساسي براي تبليغ فيلم‌ها در داخل كشور كرد و صدا وسيما بايد شرايط تبليغ فيلم‌هاي سينمايي را فراهم كند. جنتي ادامه داد: صحبت‌هايي با رئيس سازمان صداوسيما مبني بر ايجاد فضاي تبليغ براي تمامي فيلم‌هاي سينمايي مجوزدار از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده است. در واقع حتي اگر مديران رسانه ملي برخي از فيلم‌ها را بيشتر پسنديده و خواهان تبليغ بيشترشان هستند بايد يك كف تبليغاتي معقول و تاثيرگذار هم براي ديگر فيلم‌ها در نظر بگيرند. وي خاطرنشان كرد: در صورت تحقق اين مساله مي‌توان با پخش تيزرهاي تبليغاتي فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي مخالفت كرد اما اگر در داخل چنين محدوديت ويرانگري وجود داشته باشد فيلمسازها به طور طبيعي به سمت ماهواره گرايش پيدا مي‌كنند. وزير ارشاد با تاكيد بر اينكه تنها راه‌حل اين مشكل همراهي صداوسيما با فيلم‌هاي سينمايي است، افزود: مي‌توان از ماهواره براي تبليغ كالاي فرهنگي بهره برد اما اين مساله در شرايطي تحقق پيدا مي‌كند كه استفاده از ماهواره قانونا مجاز شود.

ديدگاه جنتي در ارديبهشت سال گذشته

البته پيشتر هم وزير ارشاد با اشاره به در دسترس قرار گرفتن امواج شبكه‌هاي ماهواره‌اي بر روي موبايل در آينده نزديك، از بي‌اثر بودن اقدامات انجام شده درباره بي‌نتيجه بودن جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره انتقاد كرد. علي جنتي گفت: پيش‌بيني‌هاي ما نشان مي‌دهد ظرف يكي دو سال آينده با توجه به برنامه غربي‌ها براي انتقال ماهواره‌هاي خود از مدار ۳۶ هزار كيلومتري زمين به مدار ۱۰۰۰ كيلومتري، هر فردي مي‌تواند با موبايل‌هاي موجود در بازار بيش از دو هزار شبكه ماهواره‌اي را بدون هرگونه مشكلي دريافت كند. وي ادامه داد: من بارها با دوستان صحبت كردم و عنوان كرده‌ام كه گرچه وظيفه نيروي انتظامي اجراي قانون است و قانون نيز استفاده از ديش‌هاي ماهواره‌اي را ممنوع كرده ولي بايد با نگاهي به عملكرد چند ساله اخير نتيجه جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره را مشخص كرد وبه اين سوالات پاسخ داد كه آيا جمع‌آوري اين ديش‌ها مفيد فايده بوده؟ آيا اين اقدامات باعث محدودتر شدن استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي شده؟ اين در حالي است كه پژوهش‌هاي ما نشان از نتيجه عكس اين اقدامات مي‌دهد و هر روز شاهد استفاده بيشتر مردم از اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي هستيم.

صفر تا صد برگزاري كنسرت‌ها

وزیر ارشاد روز گذشته به جز ماهواره به موضوعات ديگري هم اشاره داشت و با اشاره به اصلاح ماده ۲۰ آيين‌نامه اداره اماكن عمومي توسط دولت يازدهم، گفت: آخرين تغييرات قانون نظارت اداره اماكن بر برنامه‌هاي هنري، متعلق به سال ۱۳۶۳ است كه بر اساس آن شهرباني كل كشور موظف بود به وضعيت هتل‌ها، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌ها، سينماها، كنسرت‌هاي موسيقي و نحوه برگزاري مجالس شبانه از جمله تئاترها نظارت داشته باشد و برگزاركنندگان اين مراسم بايد از اداره اماكن جهت برگزاري هر نوع مراسمي مجوز دريافت مي‌كردند اما به تازگي اين قانون اصلاح شده و طبق آن، صدور مجوز براي اجراهاي صحنه‌اي، تئاتر، موسيقي و نمايش‌هاي ديگر فقط بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و نيروي انتظامي فقط مي‌تواند در مسائل ترافيكي و انتظامي اظهارنظر كند و ديگر اجازه ورود به لغو كنسرت‌ها، نمايش‌ها و... را ندارد. وزير ارشاد به ديگر دستگاه‌هايي كه در نحوه برگزاري كنسرت‌ها حق اظهارنظر دارند اشاره كرد و گفت: به غير از وزارت فرهنگ، دستگاه قضائی نيز همچنان اختياراتي مبني بر لغو كنسرت‌ها دارد لذا وزارت فرهنگ تنها مي‌تواند با مذاكره از آنها بخواهد اگر در كنسرتي ايراداتي مي‌بينند، آن را به وزارت فرهنگ به عنوان متولي اصلي انتقال دهند تا برخورد از طريق ما باشد و خودشان مستقيما وارد نشوند. وي ادامه داد: اگرچه دستگاه قضائی اين اختيار را دارد اما در اختيار گرفتن صفر تا صد مجوزهاي صادره براي چنين برنامه‌هايي توسط وزارت فرهنگ نيازمند تغيير قانون است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: