واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۶۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
سعید لیلاز کارشناس برجسته اقتصادی

صبر، لازمه توسعه اقتصادی

سامان‌بخشی به وضعیت کلی بودجه کشور از اقدامات سریع دولت در این زمان بوده است. سامان دادن به اوضاع اقتصادی نیز نیاز به مطالعه بسیار عمیق دارد چراکه به یقین می‌توان گفت . . .

تدبیر24 : رئیس‌جمهور در خرداد 92 پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات به همگان اعلام کرد که راه‌حل‌های کوتاه‌مدت یک ماه و 100روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است که با این برنامه‌ها می‌توان در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم. با گذشت 70 روز از زمان 100 روزه‌ای که رئیس‌جمهور در ابتدای کار خود خواسته بود شاهد اقدامات بسیار تاثیرگذار در زمینه‌های مختلف هستیم. بحث اقتصادی از موضوعاتی است که تمامی افراد منتظر دیدن تحولات در این زمینه هستند.

مسائل اقتصادی مانند مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیست که بتوان تغییرات را به سرعت در آن مشاهده کرد و دیدن آثار و نتایج آن به زمان نیازمند است. از سوی دیگر باید گفت که تحولات در زمینه‌های گوناگون مانند دانشگاه‌ها به صورت چشمگیر و قابل توجه بود اما تغییرات حوزه اقتصادی به گونه‌ای متفاوت بروز پیدا خواهد کرد. بر همین اساس کارشناسان می‌گویند در حوزه اقتصادی کشور حتی آمار رسمی برای آگاهی از وضعیت و اینکه کجا ایستاده‌ایم نداشتیم. در سیاست خارجه ما شاهد تحولات اساسی بودیم اما باید این اصل را در نظر داشت که تاکید آقای روحانی بر دیپلماسی ناشی از اولویت مسائل اقتصادی است. کوچکترین تحول در زمینه‌های روابط با غرب و عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای اروپایی تاثیر اثرگذاری بر مسائل اقتصادی کشور خواهد داشت و تاکید رئیس‌جمهور بر سیاست خارجه نشان از هوشمندی وی برای اولویت‌بندی مسائل مهم کشور است. در 70 روز گذشته تصمیم‌گیری‌های اساسی گرفته شده و این دولت مانند دولت گذشته اقدام نمی‌کند و می‌توان تاثیر این رفتارها را در بازار مشاهده کرد. افزایش قدرت خرید پول ملی، کاهش 20درصدی قیمت دلار، از اقدامات بسیار مهم و اساسی دولت است.در حوزه‌های اجرایی می‌توان دید که برای سرمایه‌گذاران خارجی اعتمادی شکل گرفته است که در کشور ما دوباره به سرمایه‌گذاری بپردازند و سرمایه‌گذار خارجی دوباره جذب بازار ما شده است.

سامان‌بخشی به وضعیت کلی بودجه کشور از اقدامات سریع دولت در این زمان بوده است. سامان دادن به اوضاع اقتصادی نیز نیاز به مطالعه بسیار عمیق دارد چراکه به یقین می‌توان گفت در 100 سال گذشته وضعیت اقتصادی که اکنون کشور دچار آن شده است، بی‌سابقه بوده. رکود اقتصادی به همراه تورم کشور را به وضعی دچار کرده بود که با تزریق پول و وارد نشدن پول به چرخه اقتصادی هیچ عمل مثبتی قابل انجام نبود. همانطور که گفته شد در عرصه اقتصادی اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد و دولت روحانی مانند دولت احمدی‌نژاد اقدام نمی‌کند که نظریات اقتصاددانان در این زمینه را در نظر گیرد و بی‌اهمیت تلقی کند. امیدواریم که در بهار سال آینده شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم. اکنون نمی‌توان با قطعیت در این زمینه صحبت کرد زیرا موضوع ایران در حوزه دیپلماسی روشن نشده و در مساله تحریم‌ها که بسیار تاثیرگذار است هنوز تغییری رخ نداده است. انتظار می‌رود که به دلیل وخامت اوضاع در حوزه اقتصادی تحرکات بیشتری در دولت در این زمینه شاهد باشیم اما نباید یک انتظار پوپولیستی از رئیس‌جمهور داشت که با عملکردهای عوام‌فریبانه سعی کند که نشان دهد در زمینه‌های اقتصادی تاثیرگذار عمل می‌کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رامتین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
0
0
یکی به این اصولگراهای ...ک بفهمونه باید اهداف بلند مدت رو دنبال کرد.
نظر شما: