واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۷۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

شیوع ناهنجاری ها،با سیاست تک بعدی مبارزه با مواد اعتیادآور

تدبیر24:یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اساسا در دانش اعتیاد هر گونه وابستگی به موادی که با مصرف آن کارکرد مغز و هشیاری افراد مصرف کننده مختل شود اعتیاد به شمار می رود، گفت:لفظ اعتیاد و وابستگی دارویی به هر ماده ای که افراد مصرف کننده را به خود عادت دهد به کار گرفته می شود.متاسفانه الکل و مشروبات الکلی نیز چنین خاصیتی دارند و اثرات تخریبی بر ساختار زیستی و روانی و حتی اجتماعی افراد می گذارد.

دکتر عزت الله کردمیرزا عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاور در گفت و گو با خبرنگار آستان در خصوص شیوع وابستگی به نوشیدنی های الکلی افزود:الکل نیز مانند سایر مواد مخدر به عنوان گستره ای از اعتیادها در نظر گرفته می شود.همان طور که درباره سایر مواد اعتیادآور برآورد و آمار دقیقی از مصرف در کشور در دسترس نداریم نسبت به نوشیدنی های الکلی نیز مسئولین کشوری به صورت دقیق آمارها را اعلام نمی کنند.

این عضو سازمان نظام روان شناسی ایران با بیان این مطلب که برخی گزارشات حاکی از آن است که مصرف الکل در کشور در بین جوانان هفته ای دو قربانی می گیرد، ادامه داد:بر حسب سوانحی و یا اتفاقاتی که رخ می دهد به طور تقریبی در مورد وخامت این مسئله می توان صحبت کرد که مصرف الکل نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:علاوه بر افزایش مصرف الکل از سویی دیگر شاهد پایین تر آمدن سن مصرف هستیم .متاسفانه آمارها نشان می دهد مصرف نوشیدنی های غیرمجاز بین زنان و دختران روند رو به رشد داشته است که این یک هشدار و زنگ خطر به شمار می رود.

به گفته کردمیرزا:چنین اتفاقاتی نشان دهنده شکل گیری الگویی از مصرف است که در مقایسه با گذشته هم شدت بیشتری پیدا کرده و هم از سوی دیگر قبح اجتماعی و اخلاقی این مسئله ریخته است.به نظر می رسد بخشی از این عامل متاثر از سیاست های تک بعدی مبارزه با مواد اعتیاد آور است.همان طور که در خصوص مواد مخدر سازمان متولی مشخصی داریم در خصوص شیوع پدیده مصرف الکل نیز باید یک سازمان متولی برخورد با این پدیده تاسیس شود.

عضو نظام روان شناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مهم که شیوع چنین پدیده هایی زنگ خطر به شمار می رود، ادامه داد:این شیوع که بر حسب نظر کارشناسان و گزارشات بالینی و سوانح اجتماعی در حال گزارش است بایستی برای برنامه ریزان کشوری به عنوان یک هشدار تلقی شود.

وی با اشاره به تناسب فرهنگی تصریح کرد:اگر جوانان کشور درگیر مصرف الکل یا هر ماده مخدر دیگری شده اند سیستم فرهنگی زمینه مصرف را مهیا ساخته زیرا در کشور فاقد زیرساخت های اجرایی هستیم و اساسا چنین زیرساخت هایی به لحاظ قانونی و شرعی در کشور امکان شکل گیری ندارد در نتیجه عواقب ناشی از مصرف الکل به جامعه عمومی کشیده می شود.

این استاد دانشگاه با بیان برخی آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از مصرف الکل که جامعه را تهدید می کند،افزود:بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی و رفتارهایی از قبیل رانندگی هنگام مستی،نزاع و درگیری های خیابانی و... عمده ترین اثرات تخریبی اجتماعی مصرف الکل است که می تواند نسبت به آسیب های روانی و اجتماعی سوء مصرف مواد نیز گسترده تر باشد.

وی با اشاره به برخی راهکارهای پیشنهادی گفت:لازم است در خصوص این ماده آسیب زا مانند مواد مخدر متولی مشخص و ساز و کار معینی فراهم شود.همچنین تبلیغات در رسانه های تصویری از جمله صدا و سیما نسبت به اطلاع رسانی وظایفی را بر عهده گیرند.از این رو صرفا تبیلغات علیه مصرف کفایت نمی کند بلکه باید فرهنگ سازی در خصوص اوقات فراغت و تعاملات اجتماعی و الگوسازی برای دورهمی های خانوادگی و دوستانه جوانان برنامه ریزی شود.متاسفانه عوارض نهفته چنین پدیده هایی سالیان بعد مشخص می شود که ممکن است قابل اصلاح و جبران نباشد.

منبع:آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: