واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱

پشت پرده سفر نماينده پوتين به تهران

  تدبیر24:احسان اسقايي- ميخاييل باگدانف نماينده ويژه پوتين درامور خاورميانه درحالي به دعوت حسين جابري انصاري معاون وزير خارجه وارد تهران شد كه براساس اعلام منابع مطلع، محور اصلي گفت‌وگوي اين ديپلمات روس با مقامات برجسته وزارت خارجه ايران، تحولات جديد در بحران پنج‌ساله سوريه خواهد بود. نماينده پوتين در تهران با محمد جواد ظريف ديدارداشته و از سوي ديگر يكي ازمقامات وزارت خارجه به رسانه‌ها گفته است كه احتمالا درهفته‌هاي آينده جابرانصاري به تركيه و سوريه سفر خواهد كرد. طبق آنچه وزارتخانه‌هاي امور خارجه ايران و روسيه اعلام كرده‌اند، اين ديپلمات برجسته روس قرار است با تعدادي از مقامات وزارت خارجه كشورمان از جمله حسين جابري انصاري همتاي ايراني خود ديدار و رايزني كند. سفر باگدانف به تهران در حالي انجام مي‌شود كه وزير امور خارجه كشورمان روز پنجشنبه يعني يك روز قبل از سفر به تركيه با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه درباره آخرين تحولات منطقه از جمله بحران سوريه رايزني و گفت‌وگو كرد.
تكميل پازل تهران، روسيه و تركيه
بعد از وقوع كودتا درتركيه ظريف نخستين مقام رسمي‌ای بود که به ترکیه سفر کرد. نزديكي ايران به تركيه دركنار نزديكي تركيه با روسيه درماه‌هاي گذشته باعث شده است كه كارشناسان از تشكيل محوري متشكل از تركيه، روسيه و ايران پيرامون مساله سوريه سخن بگويند. سفرظريف به تركيه در روز جمعه در حالي صورت گرفت كه در اواسط همان هفته اردوغان رئيس‌جمهور تركيه به سن‌پترزبورگ سفر كرد وبا پوتين رئيس‌جمهور اين كشور درباره روابط دو جانبه و تحولات ميداني منطقه رايزني و گفت‌وگو كرد. اين نخستين ديدار بود اردوغان با پوتین پس از سرنگوني جنگنده سوخو ۲۴ نيروي هوايي روسيه در نوامبر سال گذشته توسط تركيه در مرز سوريه بود. تركيه و روسيه، تاكنون درارتباط با بحران سوريه در دو قطب متضاد با يكديگر قرار داشته‌اند؛ چنانكه ازتركيه مي‌توان دركنار كشورهايي چون قطر وعربستان ياد كرد و اين در حالي است كه روسيه درائتلاف ايران، عراق و حزب‌ا... لبنان قرار دارد كه برحمايت از بشار اسد رئيس‌جمهور قانوني سوريه تاكيد دارد. ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه در اين ديدار تاكيد كرد: «نخستين كسي كه بعد از كودتا با اردوغان گفت‌وگو كرد، من بودم. ما اقداماتي را كه خلاف قانون اساسي در تركيه صورت گرفت، محكوم مي‌كنيم و اميدواريم كه مردم تركيه بتوانند اوضاع را در اين كشور سر و سامان دهند. ما همواره مخالف اقداماتي نظير كودتا بوده‌ايم و بر اين موضع خود اصرار مي‌ورزيم». البته گفت‌وگوي تلفني ظريف با همتاي روسش در بعدازظهر پنچشنبه پيش از سفر به تركيه اين گمانه‌زني‌ها و تحليل‌ها را تقويت كرد. اكنون نيز با توجه به سفر باگدانف به تهران پيش‌بيني مي‌شود كه حسين جابري انصاري كه در جريان سفر ظريف به تركيه وي را همراهي كرده است، گزارشي از اين سفر به همتاي روس خود ارائه دهد.
احتمال سفر اردوغان به تهران
يك روز بعد از بازگشت ظريف از تركيه برخي از رسانه‌هاي منطقه بويژه رسانه‌هاي عربي خبر دادند كه احتمالا اردوغان به زودي عازم تهران خواهد شد چرا كه محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران در جريان سفر به آنكارا ابراز علاقه كرده است كه نشست سه‌جانبه روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه برگزارشود؛ از ديگر سو به نظر مي‌رسد كه با توجه به وضعيت تركيه و اعلام وضعيت فوق‌العاده در اين كشور بعيد است كه اردوغان جز در شرايط اضطراري قصد خروج از كشورش را داشته باشد. باهمه اين اوصاف، بيشتر آنچه اكنون درباره نزديكي ايران، روسيه و تركيه در ارتباط با بحران سوريه مطرح مي‌شود نوعي گمانه‌زني رسانه‌اي است و بايد ديد در صحنه ميداني چه تحولاتي در پيش رو خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: