واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

چند درصد مهار مصرف گرایی سهم مردم و مسئولان است؟

  تدبیر24: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه صرفه جویی دغدغه ذهنی اغلب خانواده ها شده است،گفت:خانواده ها قصد دارند با صرفه جویی و کاهش برخی هزینه های درجه دوم به اهداف و نیازهایی که در اولویت است دست یابند.

محمد نصراللهی عضو هئیت علمی دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار آستان ادامه داد:از دیدگاه علم اقتصاد در برخی جوامع صرفه جویی در اختیار مردمان آن جوامع نیست و نمی توانند آن طور که خود صلاح می دانند صرفه جویی کنند و یکی از علت هایی که برخی افراد غیرعمدی نمی توانند مقوله صرفه جویی را در خانواده اجرا کنند واقعی نبودن قیمت ها است.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:وقتی در جامعه ای قیمت تمام شده یک کالا نسبت به قیمت تعادلی در آن جامعه واقعی نباشد نمی توان از شهروندان آن جامعه انتظار صرفه جویی داشت و این افراد به درستی نمی توانند از صرفه جویی تبعیت کنند.

وی بیان کرد:یکی دیگر از دلایلی که برخی جوامع نمی توانند از الگوهای صرفه جویی پیروی کنند و مصرف کننده به شمار می روند این است که کالاهای پرمصرف در این جوامع رواج دارد و شهروندان این جوامع به طور ناخواسته در یک سیکل اقتصادی معیوب گرفتار ول انگاری هزینه ها می شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه وقتی در یک جامعه مصرف و خرید کالاهای لوکس در اولویت قرار می گیرد،تاکید کرد:برخی شهروندان در همه جوامع مصرف کالاهای لوکس و غیر ضروری را در اولویت زندگی شان قرار می دهند قطعا در چنین تفکری فرصتی برای صرفه جویی نمی ماند.

وی با اشاره به نقش مسئولان در صرفه جویی شهروندان تصریح کرد:برخی فروشنده ها نیز کالاهای پرمصرف را به جای کالای کم مصرف به مردم عرضه می کنند و مردم به دلیل ناآگاهی و نداشتن اطلاعات لازم آن وسیله غیرضروری را خریداری می کنند. از سویی دیگر قیمت ها باید به سوی تعادل و ثبات پیش برود و مسئولان با ارائه سیاست گذاری های درست و هدفمند کردن قیمت ها مردم را به سمت صرفه جویی هدایت کنند.

این عضو هئیت علمی دانشگاه با مقایسه جوامع پیشرفته و توسعه یافته افزود:در جوامع توسعه یافته با اجرای سیاست گذاری های درست برنامه ریزی دقیقی را برای تفریح و اوقات فراغت قرار داده اند و همین امر نیز موجب می شود علاوه بر صرفه جویی آن جوامع در سطح بالایی از اقتصاد قرار گیرند در حالیکه در ایران شاهد مصرف گرایی زیادی هستیم و این ناشی از سیاست گذاری های اشتباه است.

وی ادامه داد:نظام اقتصادی ایران را می توان به راحتی به سمت صرفه جویی هدایت کرد در اصل 30 درصد صرفه جویی درست در مصرف به عهده مردم و 70 درصد دیگر نیز سهم مسئولان است تا بتوانند با ارائه راهکارهای اصولی اقتصادی صرفه جویی را نهادینه کنند.برای مهار مصرف گرایی فرآیندی طولانی مدت نیاز است و همه ارگان ها و سازمان ها باید برای توسعه و نجات یافتن از خطر مصرف گرایی تلاش کنند و یکدیگر را سمت صرفه جویی سوق دهند.

منبع:آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: