واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۶۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

درمان ریشه ای الکلیسم

رشد مصرف الکل در ایران به بخش فرهنگی برمی گردد مصرف گرایی کل دنیا را آلوده خود کرده است و اگر مصرف این قبیل نوشیدنی ها در ایران رو به ازدیاد رفته یعنی اینکه ما نتوانسته ایم در برخی امور فرهنگی و تفریحی برای مردم کشورمان فوق برنامه ایجاد کنیم.
   تدبیر24: عضو هیئت مدیره کانون وکلای ایران در بررسی علل گرایش افراد به مصرف الکل در جامعه کنونی گفت:مهم ترین بحث در زمینه رشد مصرف الکل و نوشیدنی های غیرمجاز در کشور بحث سیاست عملی دولت ها در این خصوص است.

دکتر علی نجفی توانا حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار آستان ادامه داد:مصرف الکل و نوشیدنی های غیرمجاز در فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی منع شده است و در دین مبین اسلام نیز مصرف این نوع نوشیدنی ها با ممنوعیت همراه است.از این رو وقتی در یک جامعه به لحاظ اجتماعی،دینی و عرفی این گونه نوشیدنی ها غیرمجاز عنوان می شود اما شاهد شیوع مصرف بالا هستیم ریشه در نوعی لذت جویی جوانان دارد .

این عضو هیئت مدیره کانون وکلا در ادامه افزود:برخی جوانان متاسفانه به دلیل نداشتن مدیریت در اوقات فراغت لذت جویی و آسایش لحظه ای را در نوشیدن الکل می بینند و به همین دلیل است که از باورهای فرهنگی و مذهبی جامعه فاصله گرفته اند.امروزه در دنیا تولید این نوع نوشیدنی تبدیل به یک صنعت شده است اما در کشور اسلامی چون ایران که در قانون مجازات اسلامی برای فردی که الکل مصرف کند قانون مجازات تعیین شده است نباید آمارها به این اندازه بالا و رو به افزایش باشد.

به گزارش آستان، نجفی توانا با بیان این موضوع که چرا مردم در یک کشور مسلمان که مصرف الکل ممنوعیت دارد شاهد رشد روز افزون هستیم،گفت:رشد مصرف الکل در ایران به بخش فرهنگی برمی گردد مصرف گرایی کل دنیا را آلوده خود کرده است و اگر مصرف این قبیل نوشیدنی ها در ایران رو به ازدیاد رفته یعنی اینکه ما نتوانسته ایم در برخی امور فرهنگی و تفریحی برای مردم کشورمان فوق برنامه ایجاد کنیم .از سوی دیگر مشکلات فرهنگی و خانوادگی باعث شده است تا برخی افراد برای رهایی از مشکلات به سمت مواد مخدر و مشروبات الکلی روی آورند و به آن به شکل مسکن و آرامبخش نگاه کنند.

این حقوقدان تصریح کرد:متاسفانه برخی اخبار حاکی از آن است که در داخل کشور نیز مشروبات الکلی تولید می شود و بخشی از این نوشیدنی ها به شکل غیرقانونی و قاچاق در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد چنانچه مطالعات میدانی صورت گیرد به طور قطع آمارها چندین برابر خواهد شد که این مسئله یعنی مواجه شدن جامعه با موجی از معضلات اخلاقی،از طرف دیگر شیوع مصرف الکل علل روحی و روانی متعددی نیز دارد . افزایش اختلالات روانی مانند افسردگی زمینه ای را فراهم می کند تا جوانان به سوی مصرف الکل و مواد مخدر گرایش پیدا کنند.

دکتر نجفی توانا با اشاره به برخی آسیب های روانی و اجتماعی نوشیدن الکل در ادامه گفت:سن مصرف مشروبات الکلی  و مواد مخدر صنعتی در جامعه کاهش یافته و این معضلات در ایران قابل رصد و مطالعه است .معمولا افرادی که در مستی به سر می برند تحریک پذیری شان افزایش می یابد و زودتر عصبانی می شوند به همین دلیل است که شاهد افزایش ارتکاب جرائم خرد و کلان و حتی قتل و تجاوز هستیم.افزایش تصادفات رانندگی،نزاع های فیزیکی و برخی طلاق ها به دلیل ازدیاد آمار معتادان به الکل است.

وی بیان کرد:مسئولین باید در این خصوص برنامه های فرهنگی جدی را ترتیب دهند و کارهای علمی و میدانی فراوانی صورت گیرد .متاسفانه پنهان کاری و عدم انتشار اخبار واقعی باعث شده تا فسادها خفته بماند.جامعه در قبال درمان و فراهم کردن مراجع اصلاح و درمان معتادان به الکل وظیفه دارد .به هر حال یک واقعیت اجتماعی است که باید پذیرفته شود و به جای پنهان کاری باید با این بحران طور دیگری رفتار کرد و معتادان به الکل تحت نظر روان درمانی قرار گیرند.

عضو هیئت مدیره کانون وکلا با اشاره به برخی راهکارها تصریح کرد:برای ایجاد یک رفتار متعادل در جامعه و خارج شدن از این التهابات ابتدا باید در مطالعات واقع بین باشیم و آسیب شناسی مان در زمینه عدم تعادل در برخی رفتارها روشن باشد.همچنین باید به صورت ریشه ای با پدیده الکلیسم در جامعه رفتار شود تا سلامت آحاد جامعه تضمن شده باشد.

منبع:آستان

برچسب ها: تدبیر24 الکل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: