واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶

زباله‌هايي که در جنگل‌هاي شمال قرباني مي‌گيرند

 دفن زباله در جنگل‌هاي شمال علي‌رغم وعده مسئولان همچنان ادامه دارد و حتي شيرابه‌هاي اين زباله‌ها موجب مرگ يک جوان روستايي شده است.

به گزارش فارس از شهرستان ساري، ساماندهي زباله در مازندران از دغدغه‌هاي جدي مسئولان است و در برخي مواقع نيز موضوع زباله تبديل به بحران مي‌شود.

زباله‌هاي مرکز استان مازندران چند سالي است که به منطقه چهاردانگه ساري منتقل مي‌شود و از زمان مطرح ‌شدن بحث کارخانه زباله‌سوز در ساري نقطه اميدي در دل مردم کوهستان ساري ايجاد شد که ديگر شاهد انتقال زباله ساري به اين منطقه نيستند.

اما مدتي است که خبر از احداث و يا بهسازي کارخانه زباله‌سوز در مرکز استان مازندران به گوش نمي‌رسد.

در اين خبر با بازخواني برخي معضلاتي که مردم کوهستان با زباله دارند و نيز مشکلي که براي يکي از چوپان‌هاي منطقه در نزديکي شيرابه‌هاي زباله پيش آمد مي‌پردازيم. مسئولان در جريان باشند که زباله همچنان به منطقه بالادست کياسر منتقل مي‌شود و همين روزها است که قول سه‌ ساله که براي احداث کارخانه زباله‌سوز در ساري داده شده است رو به اتمام است.

گلايه‌هاي مردم کوهستان بارها و بارها به گوش مسئولان رسيد و تنها جواب مسئولان ايجاد سايت زباله سوز در ساري بود که انگار تاريخ مصرف اين قول‌ها در حال اتمام است. در استان سرسبز مازندران روزانه 3 هزار 150 تن زباله در محدوده روستايي و 170 تن در محدوده شهري توليد مي‌شود که 68 درصد از زباله‌هاي توليدي‌ تر هستند و 90 درصد از زباله‌ها نيز تلمبار مي‌شود. در مرکز استان نيز سالانه بيش‌از 90 هزار تن زباله توليد مي‌شود که در تعطيلات تابستان و ايام نوروز اين حجم توليد زباله افزايش مي‌يابد. از زماني که سايت شهيد زارع‌ ساري به دلايل مختلف، جوابگوي دفع زباله مردم ساري نبوده است، حمل و انتقال زباله‌ها به منطقه بالادست شهر کياسر در دستور کار مسولان شهري قرار گرفت که با وجود مخالفت اهالي منطقه به دلايل زيستي، بيش‌از 6 سال اين عمل روزانه تکرار مي‌شود. حمل روزانه بيش از 20 کاميون زباله در مسير ساري، کياسر تمامي زيبايي‌هاي اين منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده به طوري که مسير 100 کيلومتري ساري تا ولويه را به کثيف‌ترين جاده دنيا تبديل کرده است.

کشته‌شدن جوان روستايي در شيرابه‌هاي زباله در منطقه ولويه از ضربات جبران‌ناپذير زباله به خانواده روستايي در اين منطقه بود. شيرابه حاصل از زباله‌ها مي‌تواند به کانون قابل ملاحظه‌اي از باکتري‌ها و ساير ميکروب‌هاي مضر تبديل شوند، انتشار مواد شيرابه از طريق مکان‌هاي دفع زباله به سطوح پاييني خاک و سفره‌هاي آب زيرزميني که مورد شرب و توليد آبزيان است بسيار خطرناک‌تر از انتقال آن به سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب است. احداث کارخانه زباله سوز از پيشنهاداتي بود که براي رفع مشکل زباله سوز در مرکز استان مازندران مطرح شده بود ولي عملا نتيجه‌اي تاثيرگذار تاکنون نداشت. آخرين باري که براي احداث کارخانه زباله‌سوز در ساري مسائلي مطرح شده بود مربوط به دي ماه سال گذشته بود که مهدي عبوري شهردار ساري از انعقاد قرارداد احداث نيروگاه زباله سوز در اين شهر خبر داد و بيان داشت: با انعقاد قرارداد 46 ميليارد توماني به زودي دغدغه و نگراني مردم ساري درباره حمل و دفن زباله حل مي‌شود. عبوري با اعتراف به صرف هزينه‌هاي گزاف حمل و نقل و دفن زباله تصريح کرد: تلاش‌هاي نافرجام براي رفع مشکل زباله به احداث کارخانه زباله‌سوز در ساري ختم شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: