واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

بزرگترین درس زندگی کی روش

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: بزرگترین درس زندگی من از یک بازیکن روسی بود و یاد گرفتم چگونه باید از فرصت‌ها استفاده کنم.

تدبیر24: کارلوس کی‌روش که در همایش علم و فوتبال حضور پیدا کرده بود، در پاسخ به پرسش بیژن ذوالفقارنسب در خصوص مهمترین دغدغه‌های تیم ملی برای حضور در جام‌جهانی گفت: می‌خواستم از این فرصت استفاده و از تمام کسانی که این مرکز را ایجاد کردند تشکر کنم.

وی ادامه داد: می‌خواهم قدردانی خود را در این فرصت خاص به تمامی دوستان، پزشکان، مربیان، رسانه‌ها و اهالی فوتبال ابراز کنم که برای یادگیری در 10 یا 20 دقیقه از تجربیات 20 ساله آنها استفاده کنیم. از تمامی این افراد تشکر می‌کنم و واقعاً‌ از کسانی که این کنگره را تشکیل داده اند تشکر می‌کنم.

سرمربی تیم ملی فوتبال اظهار داشت: می‌خواهم ضمن قدردانی از استاد خودم آقای بورا میلوتینوویچ عذرخواهی کنم. من افتخار آشنایی با ایشان را در جام جهانی 90 پیدا کردم. آن زمان ایشان سرمربی تیم ملی کاستاریکا بود. من و سیموئز به دلیل اینکه اشتباه فکر کردیم نتوانستیم در زمان سخنرانی او در نشست حضور پیدا کنیم به همین دلیل بابت دیر رسیدنم از وی عذرخواهی می‌کنم.

کی‌روش گفت: بعد از طی کردن سالیان دراز و تمام تجربیاتی که ایشان دارند باید قدردانی ویژه‌ای از این مربی صورت بگیرد که هنوز هم با یک ذهن باز تمایل به یادگیری دارد.

سرمربی تیم ملی فوتبال عنوان کرد: این یک اتفاق فوق العاده و یک فرصت بسیار خاص است که بتوانیم یاد بگیریم و در مورد زندگی و فوتبال اطلاعات زیادی کسب کنیم.

کی‌روش خاطرنشان کرد: همیشه این افتخار را داشته‌ام که در طول سالیان مختلف که مشغول مربیگری در قاره‌های مختلف بوده‌ام با مربیانی آشنا شدم و همیشه این احساس را داشته‌ام که از آنها یاد بگیرم؛ فارغ از اینکه مربیان، بازیکنان برای چه تیم و قاره‌ای هستند، حال می‌خواهد یک بازیکن عربستانی باشد.

وی گفت: زمانی که در تیم اسپورتینگ لیسبون مربیگری می‌کردم بازیکن روسی در تیم ما وجود داشت. بعد از چند روز تمرین کردن می‌دیدم که او هر روز صبح در تمرین به صورت عجیب و غریبی احساس خوشحالی می‌کرد. از او سوال کردم که دلیل این خوشحالی چیست که گفت: سرمربی من! زمانی که هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوم و انگشتان پایم را تکان می‌دهم و این صحنه بهترین اتفاق برای من است.

سرمربی تیم ملی اظهار داشت: این بهترین جمله‌ای بود که من در زندگی‌ام شنیده بودم. این بازیکن برای ما مقابل بیرامار بازی کرد و اتفاقا یک پاس گل هم داد اما همان شب تصادف بدی کرد و از گردن به پایین فلج شد. نام این بازیکن چپلدوف بود. این بزرگترین درس زندگی من بود که یاد گرفتم چگونه باید از فرصت‌ها استفاده کنم. این مسئله در کل زندگی فوتبالی من وجود داشته است.

کی‌روش با بیان اینکه هیچ وقت در لیگ حرفه‌ای بازی نکرده گفت: من هیچ وقت بازیکن حرفه‌ای نبودم چون در کشورم لیگ حرفه‌ای برگزار نمی‌شد اما همیشه با فوتبال بزرگ شدم. حتی پدرم هم مربی فوتبال بود و این ورزش در زندگی من جریان داشت. زمانی که کودک بودم کامپیوتر و یا وسیله‌ای برای بازی نداشتم به خاطر همین اسم بازیکنان بزرگی مانند سیموئز را روی کاغذ می‌نوشتم و با آن کاغذها فوتبال بازی می‌کردم. البته من به بازیکنان بزرگ افتخار می‌دادم که نام آنها را در تیم خودم قرار می‌دادم( با خنده).

وی درباره چگونگی مربی شدنش عنوان کرد: بعد از طی کردن دوره‌های مختلف تحصیلی به مربیگری رو آوردم و از دوومیدانی، بسکتبال و هندبال گرفته تا رشته‌های دیگر تجربه مربیگری دارم اما فوق لیسانس خود را در رشته مربیگری فوتبال گرفتم و با افتخار 9 سال در دانشگاه تدریس کردم.

کی‌روش یادآور شد: یادم می آید روز اولی که فرصت مربیگری در یک تیم جوانان نصیبم شد با اینکه تجارب زیادی به صورت تئوریک داشتم فقط یک سوال به ذهنم رسید و آن اینکه الان باید چه کاری انجام دهم. با داشتن تمام تجارب تاکتیکی، تکنیکی ، روحی، روانی و جسمانی وقتی مقابل بازیکنانم قرار گرفتم نمی‌دانستم باید چه کار کنم. وقتی بازیکنان تیمم مقابل من قرار گرفتند و از من پرسیدند که باید چه کاری انجام دهند، من به نوعی از آن وضعیت فرار کردم. حتما می‌پرسید تصمیم من چه بود؟ یادم می آید روز اول از بازیکنانم تست قدرتی و سرعتی گرفتم و روز بعد آنها را یازده به یازده به زمین فوتبال فرستادم تا با هم بازی کنند در روز سوم باز هم بازیکنان را تست کردم.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران ادامه داد: با تمام تجربه به این نتیجه رسیدم که با بررسی فشار خون بازیکنان و تاثیر بر روی قلبشان می‌فهمید که فوتبال یک بازی ساده است و فقط یک چیز در مورد آن وجود دارد که آن هم بازیکنان هستند.

کی‌روش تاکید کرد: بعد از گذشت 40 سال و با در نظر داشتن تمام تجارب می‌توانید مسائل حرفه‌ای زیادی داشته باشید. تجهیزات پزشکی و ورزشی امروز بسیار پیشرفته هستند اما مهمترین مطلب در فوتبال تنها یک چیز است و آن لذت بردن  و همچنین کمک به پیشرفت بازیکنان و ارتقای آنها است.

وی اظهار داشت: همانطور که بورا در مورد مسائل مختلف صحبت کرد تمام این کارها برای گرفتن تصمیم مناسب در زمان مناسب است. بازیکنان باید این تخصص را داشته باشند که تصمیم مناسب را در حساس ترین لحظه گرفته و از آن نیز لذت ببرند. بخاطر همین است که بورا به مطلبی اشاره کرد که فرگوسن هم پیش‌تر آن را عنوان کرده بود و این مربوط به مشاهدات و بررسی‌های ما از مربی‌گری است. هنوز بخاطر دارم زمانی که وارتر را از لاتزیو به منچستر آمد فرگوسن به من گوشزد کرد که تو زیاد در تمرینات هستی و باید به دور بروی و از دور نگاه کنی تا مشاهدات بهتری داشته باشی.

کی‌روش تصریح کرد: فرقی نمی‌کند کجا مشغول به کار هستی آمریکا، آفریقا و یا در هر نقطه دنیا؛‌ اصلا مهم نیست. اگر مربی هستید باید با ذهن باز فرایند مربیگری را ادامه دهید. قدم بعدی در این امر تصمیم مناسب در زمان مناسب است. باید فرا گرفت که چه منطقی  را بیان و چگونه با بازیکنان ارتباط برقرار کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال اضافه کرد: هنگامی که در مورد ارتباط برقرار کردن صحبت می‌کنید یکی از نکات حائز اهمیت این است که باید بدانید هیچ چیزی نباید بگویید و باید بدانید در چه زمانی سکوت کامل اختیار کنید چرا که آن زمان لحظه‌ای است که بازیکنان می‌دانند توقعی از آنها دارید. در این لحظه می‌توانید ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید.

وی با بیان اینکه می‌خواهم به مطلبی اشاره کنم که در دوران مربیگری از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است، گفت: هنوز کنگره‌ای که در فیفا برگزار شد و پوشکاش در آن سخنرانی کرد را به یاد دارم. آن سخنرانی مراسم خداحافظی او از فیفا بود. فکر نمی‌کنم تعداد زیادی این مراسم را یادشان باشد.

کی‌روش عنوان کرد: پوشکاش در لحظات پایانی صحبت خود گفت: می‌خواهم راز مربیگری خود را بیان کنم. قلم و کاغذهای خود را بردارید چرا که دیگر این صحبت را جایی تکرار نمی‌کنم. او گفت آیا شما آماده هستید که امروز یاد بگیرید چرا که دیگر این فرصت تکرار نشده و من هیچ زمان آن را تکرار نمی‌کنم. پوشکاش گفت مطمئن باشید و همیشه بهترین قرارداد را با رئیس‌تان امضا کنید .

سرمربی‌ تیم ملی افزود: امروز آخرین سخنرانی من نیست اما می‌خواهم چیزی را بگویم . بزرگترین درس در مربیگری این است، افرادی موفق هستند که می‌توانند تطبیق پذیری زیادی داشته باشند چرا که بزرگترین افراد آنهایی هستند که کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

کی‌روش گفت: بزرگترین اشتباه این است که بخواهیم در تمرینات کپی‌برداری کنیم. اگر احساس می‌کنید با کپی برداری از تمرینات فرگوسن یا اریکسون موفق می‌شوید اشتباه می‌کنید. شما نمی‌توانید با نگاه کردن، تیمی را تمرین دهید. این مثل این نیست که به داروخانه بروید و با یک نسخه کارتان درست شود؛ اگر اینطور فکر می‌کنید سخت در اشتباه هستید.

وی نکته کلیدی در آماده سازی هر تیم را انجام تمرینات دانست و گفت: همیشه باید بدانیم چه تمرینی برای بازیکنان در نظر گرفته شود تا آنها موفق شوند. برای مثال تمریناتی که من در تیم ملی چندین بار برای حفظ توپ انجام می‌دهم شاید تمریناتی نباشد که یک مربی دیگر در تیمی با آن به اهدافش برسد. چون من با توجه به افکاری که دارم تمریناتم را طراحی می‌کنم تا تاثیر گذاری زیادی در تیمم داشته باشد.

مربی سابق منچستر افزود: وقتی شما در تیمی مانند منچستر کار می‌کنید 10 بازیکن انگلیسی دارید که با طرز تفکر خاص مدرسه‌ای انگلستان بزرگ شدند در کنار اینها بازیکنانی از فرانسه، ارژانتین یا ایتالیا در اختیار دارید پس شما باید با انجام یک تمرین مناسب کاری کنید تا شور و اشتیاق بازیکنان حفظ شود و تمام بازیکنان با طرز تفکر مختلف کنار هم جمع شوند.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: