واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۷۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
آشنا:

برای اجرای سیاست‌گذاری اعتدالی در حوزه اجتماعی با هفت خوان مواجهیم

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: برای اجرای سیاست گذاری اعتدالی در حوزه اجتماعی هفت خوان داریم که باید با آنها مواجه شویم.
تدبیر24 »حسام الدین آشنا در همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود بااشاره به داستان هفت خوان شاهنامه گفت: برای اجرای سیاست گذاری اعتدالی در حوزه اجتماعی نیز هفت خان داریم، که باید با آن‌ها مواجه شویم.

مشاور فرهنگی رییس جمهور گفت: ناکارآمدی سیاست گذاری عمومی، ناکارآمدی ساختی و بخشی نگری، وابستگی به مسیر، عوام فریبی، مناسبات سیاسی و محلی، فقدان منابع داده ای و نظارت های ناکافی خان های هفتگانه ای است که باید از آن ها رستم سیاست گذاری اجتماعی عبور کند.


وی با بیان اینکه سیاست گذاری اجتماعی بخشی از سیاست گذاری عمومی است ادامه داد: مشکل خود سیاست گذاری عمومی است نه فقط سیاست گذاری اجتماعی. واقعیت این است که حل بحران های ریشه دار نیازمند تصمیم های سخت و پرهزینه است و تصمیم های سخت و پرهزینه نیازمند آگاهی تخصصی، اراده سیاسی، اعتماد نهادی و مشارکت عمومی است.


آشنا بیان کرد: ما در بسیاری از حوزه‌های سیاست گذاری عمومی دچار ناکامی شده‌ایم، تصمیماتی گرفته‌ایم که یا در اصل غلط یا در اجرا ضعیف بوده و یا نظارت ناکافی وجود داشته است و ما نتوانسته ایم اصلاح سیاست ها را دنبال کنیم.


وی بابیان اینکه ناکامی های سیاست گذاری عمومی خطر پذیری سیاست گذاران را کاهش داده است اظهار کرد: ناکامی های سیاست گذاری عمومی تحمل پذیری مردم را برای تصمیمات سخت کاهش داده است. در نتیجه ما مواجه با بی عملی مسئولان و ناعنودی روزافزون مردم هستیم.


مشاوره رییس جمهور با اشاره به ناکارآمدی ساختاری و بخشی نگری در حوزه سیاست گذاری اجتماعی ادامه داد: واقعیت این است که سیاست اجتماعی در کشور یک تولیت واحد و باکفایت ندارد. اما متولیان ناکارآمد، پرمدعا و غیر مسئول زیادی دارد. برای گرفتن هزینه همه هستند ولی برای پاسخگویی نتیجه کسی نیست.


رییس مرکز بررسی های استراتژیک گفت: وابستگی به مسیر  به این معناست که اقداماتی انجام داده ایم و دیگر نمی توانیم آن اقدامات را تغییر دهیم و توان اینکه عذرخواهی کنیم را نداریم. سیاست های اجتماعی بر جمعیت های بسیار بزرگ تاثیرات عمیق و طولانی مدت دارد. برای درک اشتباهات در سیاست گذاری اجتماعی نیاز به زمان طولانی داریم چون سیاست گذاری اجتماعی آثار خود را در طول زمان نشان می دهند. درنتیجه معمولا در کشور ما کسی که سیاستی را گذاشته است در زمان پیدا شدن آثار آن سیاست ها حضور جدی نداشته است.


آشنا با اشاره به اینکه تجربه مسکن مهر، هدفمندی یارانه ها و تجربه سهام عدالت هر سه به علت وابستگی به مسیر تغییر دادن آن ها برای دولت‌ها بسیار دشوار است اظهار کرد: در سیاست گذاری اجتماعی جذابیت عوام فریبی نیز از مشکلات است. سیاست گذاران ما مشکل بزرگی در ساده انگاری فهم مسئله دارند. مسائل اجتماعی پیچیده ترین مسائل یک کشور است.


مشاور رییس جمهور با ییان اینکه در مسائل اجتماعی خطر احساسی شدن جدی است، گفت: روزی جریان رسانه ای می تواند پدیده ای را در عالم رسانه به اسم گورخواب ها خلق کند و همه احساساتی شوند. این احساساتی شدن ما کمتر از ۱۵ روز طول کشید و الان در هیچ رسانه ای اثری از این موضوع نیست.


رییس مرکز بررسی های استراتژیک بیان کرد: مشکل تعمیم خرد به کلان نیز از دیگر مشکلات در حوزه سیاست گذاری اجتماعی است. منظور از تعمیم خرد به کلان این است که بسیاری از افراد فکر می کنند موضوعاتی را که در سطح خرد مشاهده می کنند به سطح کلان تعمیم دهند در حالی‌که منطق خرد و کلان با یکدیگر متفاوت است.

برچسب ها: اجتماعی آشنا
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: