واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

دولت روحانی مساله هسته ای را ابزار آمریکا ستیزی نکرد/ برجام پارادایم اصول گرایان را برهم زد

صادق زیبا کلام ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران سیاست های دولت یازدهم در به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای را مورد توجه قرار داد و گفت: کار مهم دولت روحانی این بود از مساله هسته ای به عنوان ابزار آمریکا ستیزی استفاده نکرد.
تدبیر24 »استاد دانشگاه تهران امروز (سه شنبه ) طی سخنانی در «کنفرانس برجام؛ صلح و مفاهمه» با اشاره به فضای حاکم پیش از پیروزی دولت تدبیر و امید گفت: اگر نگوییم که عمده ترین و بزرگترین تاثیر برجام و بحران هسته ای داستان آمریکا ستیزی بود قطعا یکی از مهمترین موضوع این مساله بحث آمریکا ستیزی بود.
درکنفرانس برجام، صلح و مفاهمه که در مرکز تحقیقات استراتژیک وزارت خارجه برگزار شد ، شرکت کنندگان نقش دولت یازدهم در به سرانجام رساندن پرونده هسته ای، چگونگی ارتباط برجام با سیاست های داخلی کشور و نگاه دولت پیشین به پرونده هسته ای و تعامل با دنیا را مورد بحث و بررسی قرار دادند .
زیبا کلام با اشاره به نگاه «محمود احمدی نژاد» رییس دولت های نهم و دهم به مساله هسته ای، اظهار کرد: در دوره احمدی نژاد موضوع هسته ای تبدیل به استکبار ستیزی شد؛ او سال 1385 در پاکدشت گفت که انرژی هسته ای باعث رونق 250رشته صنعتی در کشور می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به تحریم های هسته ای کشور گفت: این گونه سخنان رییس جمهوری وقت در زمینه برنامه هسته ای موجب شد تا غربی ها هم نگاه خود را خصمانه کردند و از سال86 پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل برود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: به باور من هر زمانی که در سیاست های مهم کشور نقش نخبگان و نویسندگان نادیده گرفته شده، ما نتوانستیم نتایج خوبی بدست آوریم.
زیبا کلام گفت : توافق دولت یازدهم با آمریکا در جریان برجام تمامی پارادیم های اصولگرایان را بر زمین زد اما موضوع آمریکا ستیزی همچنان در دستور کار جریان های تند رو این گروه قرار دارد.

** توافق هسته ای شرایط برای گفت وگوهای سخت
همچنین «غلامرضا کریمی» عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی دراین کنفرانس سخنان خود را در زمینه «نقش و تعامل مردم و نخبگان با دولت در شگل گیری توافق هسته ای» بیان کرد.
وی با تصریح بر اینکه توافق هسته تهیه مقدمات و شرایط برای گفت وگوهای سخت است، ادامه داد: با پیروزی دولت تدبیر و امید روحانی در انتخابات سال خرداد 92 یک تغییر گفتمانی در کشور شکل گرفت که در راستای تعامل با کشور های مختلف دنیا بود. در بدنه حاکمیت نیز اراده بر این بود که موضوع هسته ای حل و فصل شود و این نشان از غلبه دیپلماسی و بازگشت مدیریت کشور به مدار عقلانیت دارد.
وی عناصر تاثیر گذار در روند تصمیم گیری در سیاست خارجی را مورد توجه قرار داد و گفت: در زمینه این عناصر شامل عوامل فردی،عوامل نقشی، عوامل حکومتی و عوامل بین المللی و سیستماتیک تاثیر گذار هستند.
کریمی در بیان عوامل و جامعه داخلی به نقش افکار عمومی به عنوان معیار تاثیر گذار بر روند تصمیم گیری در عرصه های سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: مولفه هایی مانند رویکرد مثبت نخبگان به مذاکرات هسته ای، ایجاد فضا و ظرفیت گفت و گو در کشور ، طرح علنی انتقادات علیه دولت، بازنمایی چهره واقع بین و مدارا گر ملت ایران در عرصه بین المللی و رسمیت یافتن نقش مردم در فرایند تصمیم گیری ها مهمترین محرک هایی بودند که در پیشبرد پیش مذاکرات هسته ای نقش داشتند.
کریمی افزود: پس از توافق هسته ای بسترهای نفوذ ایران در منطقه بیشتر از گذشته شده است.

** مصالحه یک میان راهه است
سخنران دیگر این نشست «مجتبی مقصودی» رییس انجمن مطالعات صلح ایران بود که انتقاد از سیاست های دولت یازدهم و نقد برجام را در سخنان خود برجسته کرد.
مقصودی گفت: مصالحه یک میان راهه است که در یک مقطع حاصل می شود و در آن امکان پیشرفت و بازگشت وجود دارد. وجود چند دستگی و تعارضات میان حالکمیت و حکومت در برجام دیده می شود .
وی با انتقاد از آنچه عدم بهره گیری دولت از بدنه اجتماعی و گفتمان سازی نام برد ، گفت: عدم ائتلاف با نیروهای همسو، ناتوانی و فرصت سوزی دولت و ناتوانی دولت تیم مذاکره کننده در اجماع سازی نخبگان از مهمترین ضعف برجام است.
رییس پیشین انجمن علوم سیاسی ایران گفت : برجام به عنوان مهمترین نقطه قوت دولت یازدهم از کارایی لازم بر نیروهای برخوردار نیست یا کمتر کارایی دارد. واقعیت این است که برجام تاکنون نتوانسته با سیاست داخلی پیوند برقرار کند.
برچسب ها: هسته ای برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: