واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۷۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲

زنان پیشتاز در ستاد روحانی

اشرف بروجردی
تدبیر24 » افزایش مشارکت سیاسی زنان و حضور پویای آنها در عرصه‌های تصیم گیری و اجرایی کشور دیرزمانی است که دغدغه کنشگران زن به خصوص جریان اصلاحات است. علاوه برآن یکی از وعده‌های رئیس دولت یازدهم به کارگیری زنان در دستگاه‌های اجرایی بود. اگرچه این وعده تا حدودی محقق شد، اما باز هم نتوانست انتظار جامعه زنان را آن‌طورکه باید محقق کند. به هر روی انتخاب اشرف بروجردی به عنوان رئیس کمیته زنان در ستاد انتخاباتی روحانی بیانگر آن است که رئیس‌جمهور در صورت پیروزی در انتخابات ۹۶ برنامه و تصمیمات جدی تری در راستای به کار گیری زنان در دستگاه‌های اجرایی و تصمیم ساز کشور دارد. بر این اساس اشرف بروجردی پس از انتشارحکم خود از سوی رئیس‌جمهور برای حضور در ستاد انتخاباتی روحانی به عنوان رئیس کمیته زنان با «آرمان» به گفت‌وگو نشست که در ادامه آن را می‌خوانید.

آیا حضور شما در ستاد انتخاباتی روحانی به عنوان رئیس کمیته زنان به مفهوم افزایش حضور سیاسی زنان در دولت دوازدهم است؟

دولت روحانی از همان روزهای نخست ریاست جمهوری افزایش مشارکت سیاسی زنان در دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز کشور را به عنوان یکی از دغدغه‌های اساسی دولت مورد توجه قرار داد. در این رابطه گام‌هایی نیز برداشته شد، اما انتظار می‌رود در دولت دوازدهم روحانی به‌طور جدی این مساله را مورد توجه قرار دهد. از سویی رویکرد رئیس‌جمهور نسبت به افزایش حضور زنان درعرصه‌های اجرایی یکی از علت‌های مهم برای حضور من در ستاد انتخاباتی روحانی و قبول این مسئولیت است.

ساز و کار اصلاحات برای حضور حداکثری زنان در پای صندوق‌های رای چیست؟

زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. آنان قسمت عمده‌ای از رای یک رئیس‌جمهور را پوشش می‌دهند و در عرصه‌های مختلف همواره حضور تاثیرگذار داشتند. این زنان هستند که با حضور خود در عرصه‌های مختلف می‌توانند به رئیس‌جمهور کمک کنند و گاهی حتی بیشترین رای ازطرف زنان به صندوق‌ها ریخته می‌‌شود.

آیا کنشگران سیاسی زن در رابطه با مطالبات زنان وارد مذاکره مستقیم با روحانی شدند و اساسا حضورتان در ستاد انتخاباتی روحانی تاثیری بر روند مطلوب این مطالبات دارد؟

رویکرد کشور به مسائل زنان مثبت است، اما عدم توجه به ظرفیت زنان یکی از علت‌هایی است که سبب می‌گردد زنان کمتر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، بخصوص عرصه اجرایی و تصمیم گیری امکان حضور داشته باشند. بنابراین اصلاحات به دنبال ایجاد ظرفیت مناسب برای حضور بانوان در عرصه‌های تصمیم ساز است که البته روحانی خود چنین نگاهی به صورت مساله دارد.

حضور اصلاحات در ستاد انتخاباتی روحانی چه مفهومی دارد؟

روحانی به‌طور کلی از اصلاحات جدا نیست، بلکه او رویکرد اصلاح‌طلبانه و عملکرد اعتدالگرایانه دارد. اصلاحات روشی را دنبال می‌کند که مساله زنان را تبدیل به یک مساله سیاسی نکند، زیرا نگاه آنها به موضوع زنان این است که مطالبات زنانه نباید تنها در عرصه سیاست جای خود را پیدا کند، بلکه زنان باید در همه زمینه‌ها امکان حضور پرنگ‌تر را داشته باشند. از سویی اصلاحات با این رویکرد تلاش می‌کند که در حوزه انتخابات وارد شود و روحانی تنها گزینه آنهاست. بنابراین برخلاف آنکه مخالفان دولت اصلاحات را متهم به عبور از حاکمیت می‌کنند، اصلاحات پیوسته به دنبال حفظ ارکان نظام است و همواره در چارچوب نظام و حفظ ارزش‌های نظام تلاش کرده است. 
در انتخابات ۹۶ یک بار دیگر فرصتی فراهم می‌شود که اصلاحات رویکرد اصلاح‌طلبانه خود را بیش از گذشته متجلی سازد. روحانی نیز می‌تواند پرچم اصلاح‌طلبان برای تحقق آرمان و اهداف اصلاحات باشد.

شورای مرکزی برنامه‌ای در رابطه با ستاد انتخاباتی روحانی دارد؟

در مورد همکاری و یا هر برنامه دیگری باید رئیس شورا سیاست‌های خود را تببین کند، اما در نهایت اصلاحات مرز تعیین شده‌ای در رابطه با روحانی ندارد و به‌طور کلی جریان اصلاحات برای اهداف نظام تلاش می‌کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: