واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

توجه ایران به بازار منطقه

پس از اجرای برجام دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا بر حجم مراودات تجاری خود بیفزاید که تا به امروز در این زمینه هم به توفیقاتی دست یافته است.
تدبیر24 » سفر  رئیس‌جمهوری ایران به کشور‌های آسیای میانه نشان می‌دهد مسئولان ایرانی به بازار کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق نیز نگاه جدی دارند. شاید در بیشتر تحلیل‌ها به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه اشاره شود، اما نباید فراموش شود کشورهای مذکور نیز فاصله کوتاهی با ایران دارند و مراوده تجاری با این کشورها سود سرشاری را عاید ایران می‌کند، چرا که تا حد زیادی هزینه صادرات به این کشورها کاهش می‌یابد و نیازی به سرمایه‌گذاری کلان ندارد. امروزه هزینه حمل و نقل و جا به جایی کالا نقش مهمی در قیمت نهایی کالا دارد، اما سهولت ترانزیت کالا به این کشورها از سوی ایران باعث می‌شود تا کالاهای تولید ایران با قیمت کمتری نسبت با کالای دیگر کشورها در بازارهای عرضه به فروش برسد و در این صورت مصرف‌کنندگان به قطع در صورت مواجهه با کالاهای یکسان جنس ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند. همچنین اگر این اقلام با قیمت بالاتری هم عرضه شوند، سود بیشتری را برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی به همراه خواهند داشت. امروزه ما باید روابط تجاری خود با تمام کشورهای جهان افزایش دهیم و حتی به بازارهای نیمکره شمالی زمین نیم نگاهی داشته باشیم، اما بهتر است که مقصد اولیه کالاهای صادراتی ایران بازارهای نزدیک‌تر باشند، بازارهایی که علاوه بر بعد جغرافیایی، قرابت فرهنگی نیز با ایران دارند. کشورهای عضو سازمان اکو مثال مناسبی در این زمینه می‌توانند باشند که علاوه بر هم مرز بودن با ایران، بیشتر این کشورها به استثنای ارمنستان به اسلام گرایش دارند و به قطع از محصولات ایرانی- اسلامی به ویژه در بخش مواد غذایی استقبال می‌کنند. ما می‌توانیم با توجه به نیاز این کشورها و بازاریابی مناسب کالاهای خود را تقسیم‌بندی کنیم و با افزایش کیفیت علاوه بر ایجاد رضایت در مشتریان داخلی، بازارهای خارجی را نیز نیازمند محصول ایرانی سازیم. البته برای دستیابی به این اهداف بسترها و سازوکارهایی لازم است. از جمله آنها می‌توان به یکسان‌سازی پول در کشورهای هم مرز اشاره کرد، همانند آن چیزی که در رابطه با یورو در اتحادیه اروپا رخ داده است. همچنین تسهیل ضوابط و قوانین می‌تواند کمک قابل توجهی به افزایش مراودات کند. برای مثال کشور ایران می‌تواند با همکاری جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی سابق صدور روادید برای این کشورها را لغو کند و شهروندان بین دو کشور بتوانند بدون نیاز به روادید در کشور دیگر عبور و مرور داشته باشند. علاوه بر این، تسهیل حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه هر تجارتی است که متاسفانه ناوگان حمل و نقل ایران هنوز از فرسودگی رنج می‌برد و مسئولان باید با استفاده از تجهیزات روز دنیا در بخش جاده‌ای،ریلی، دریایی و هوایی تحول ایجاد کنند. البته در حوزه ریلی اتفاقات مناسبی افتاده است و گسترش خطوط ریلی بین ایران و کشورهای همجوار همچنان ادامه دارد که این مسائل ما را نسبت به آینده اقتصاد ایران خوشبین می‌کند.

سید حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: