واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸

گمانه‌زني‌ها درباره راي روحاني غيرعلمي است

غلامرضا ظريفيان

تدبیر24 » تب و تاب انتخاباتي هرچه بيشتر فضاي رسانه‌اي و جامعه را فرا مي‌گيرد. از اعلام نفرات مختلف براي كانديداتوري تا نظر سنجي‌ها و گمانه زني‌ها براي پايگاه راي اشخاص مختلف همه حكايت از اين موضوع دارد. در اين ميان، بسياري از فعالان اصولگرا و اصلاح‌طلب به گمانه زني‌هاي مختلف در ارتباط با پايگاه راي رئيس‌جمهور مستقر يعني حسن روحاني مي‌پردازند. برخي معتقدند آراي وي نسبت به سال ۹۲ريزش خواهد داشت و برخي ديگر معتقدند با توجه به عملكرد مثبت روحاني در حوزه‌هاي گوناگون، آراي او رويش‌هاي جديد خواهد داشت و افزايش پيدا خواهد كرد. بسياري تاكيد دارند نظرسنجي‌ها در ماه‌هاي قبل از انتخابات داراي پايه علمي قوي و صحيحي نيست و تنها بايد آن را حدس و گمان دانست. در راستاي ارزيابي گمانه‌زني‌هاي فعالان سياسي و رسانه‌ها درباره پايگاه راي حسن روحاني در انتخابات پيش رو و عملكرد دولت يازدهم غلامرضا ظريفيان فعال سياسي اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت كه مي‌خوانيد.

به نظر شما گمانه زني‌ها در ارتباط با ريزش يا رويش آراي آقاي روحاني تا چه اندازه مي‌تواند مبناي تصميم‌گيري قرارگيرد؟

در حال حاضر گمانه زني‌ها و نظر سنجي‌ها با اينكه مي‌تواند يك شاخص باشد اما اين نظرسنجي‌ها غير علمي است، چرا كه در انتخابات‌هايي كه از ابتداي انقلاب برگزار شده، نقش اصلي را جريانات تاثيرگذار مانند دانشگاه‌ها و نخبگان بر عهده دارند كه بر همين اساس باید اذعان داشت نتيجه قطعي در ماه‌هاي آخر و حتي در روزهاي آخر تعيين‌كننده انتخاب اصلي است، بدين علت كه در ماه‌هاي آخر تكليف روشن مي‌شود و مردم در ميان كانديداهاي قطعي در انتخابات مي‌توانند اقدام به انتخاب كنند. اكنون در فضايي به سر مي‌بريم كه هر شخصي كار اجرايي انجام دهد، مورد نقد قرار مي‌گيرد. فضاي موجود نمي‌تواند ملاكي براي ريزش يا رويش باشد. طبيعي است كه مي‌توان فضاي انتخابات را تخمين زد. البته تخمين نسبي خواهد بود نه قطعي. حتي در كشوري مانند آمريكا كه حساب و كتاب‌هاي دقيق‌تري در مقوله انتخابات دارد با مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري مشاهده شد بسياري از تخمين‌ها دقيق نبوده است.

در ايام انتخابات چه شاخصه‌هايي مد نظر قرار مي‌گيرند؟

در ايام انتخابات ده‌ها عامل و مساله متغير بايد مورد بررسي باشد، از جمله نوع كانديداهايي كه در آن ايام به شكل جدي مطرح مي‌شوند و نقش جدي پيدا مي‌كنند و صف‌بندي خود مردم نيز صرفا جناحي نخواهد بود و نگاهي كلان‌تر به موضوع خواهند داشت. گاهي اوقات فردي بر مصدر امور است و انتقادي نيز بر عملكرد وي وارد است اما مردم در مقايسه با رقبايي كه در صحنه حضور دارند، و به اعتبار آن مقايسه تصميم مي‌گيرند كه انتخاب نهايي چه كسي باشد. همان‌طور كه گفته شد گمانه‌زني‌ها و نظر‌سنجي‌ها اشكالي ندارد اما نمي‌تواند ملاك و معيار دقيقي براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده باشد.

مشكلات پيش روي آقاي روحاني در سال‌هاي گذشته در دولت تدبير و اميد را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

بي‌ترديد مشكلاتي كه از دوره قبل به دولت تحميل شده بود، مشكل‌سازشد. دوره قبل يكي از سخت‌ترين دوران‌هاي كشور بود كه با اينكه امكانات بسياري نصيب كشور شد اما خسارات سهمگين و جبران‌ناپذيري نيز به دنبال داشت. از سوي ديگر پيچيدگي‌هاي نظام بين‌الملل، بحث تحريم، مذاكرات هسته‌اي و انتظاراتي كه جامعه از دولت جديد دارد از مشكلاتي است كه روحاني با آن روبه‌روست. در عين حال بخشي از ضعف‌ها و اشكالاتي كه در تعيين مديران وزرا وجود دارد، ممكن است در كنار هم قرار گرفته و تصوير ناخوشايندي را ايجاد كنند.

ويژگي‌هاي برتر دولت آقاي روحاني را چه مي‌دانيد؟

 اگر بخواهيم با انصاف قضاوت كنيم دولت آقاي روحاني چند ويژگي دارد. نخست اينكه رئيس‌جمهور تلاطم پيش‌بيني نشده وضعيت سياسي، فرهنگي و اجتماعي را به فضاي قابل پيش‌بيني‌تر و آرام‌تر تبديل كرد. همچنين فضاهاي شعارگونه با پشتوانه تصميمات دفعي كارشناسي نشده را تا حدودي به تصميمات كارشناسي‌شده و استفاده از افراد با تجربه و صاحب نظر تبديل كرد. از طرف ديگر فضاي افسار گسيخته اقتصادي كه در آن تورم‌هاي بالاي ۴۰ درصد وجود داشت و اشتغال كاذب در جامعه ايجاد مي‌كرد و بار سنگين دولت را سنگين‌تر كرد، تا حدودي مهار شد. البته نبايد از نظر دور داشت رونق اقتصادي و بخش اشتغال يكي از مشكلات اين دولت است. مساله ديگر چهره وتصويري بود كه از ايران در جهان بين‌الملل و افكار عمومي وجود داشت كه مقداري از آن توسط جريانات ظالمانه رسانه‌هاي جهان و بخشي از آن توسط كشورهايي كه در اين زمينه برخورد ظالمانه دارند، ايجاد شده بود اما كشور ما نيز در اين تصوير نگران‌كننده و ايران‌هراسي نقش داشته است. آقاي روحاني در اين زمينه توانست با تدبيري كه در بحث هسته‌اي انديشيد اين تصوير نامناسب را از ايران دور كند. درست است كه توافق هسته‌اي به سختي پيش مي‌رود اما كدام قرارداد بين‌المللي است كه خيلي سريع به نتيجه رسيده باشد؟ تجربه جهاني نشان مي‌دهد كه اين مسائل بايد با نوعي تاني، صبوري، حوصله و دقت پيش رود. اينكه برخي معتقدند مساله برجام بايد زود نتيجه بگيرد ماحصل عدم دركشان است. وقتي دو طرف وارد گفت‌وگو و مذاكره مي‌شوند طبيبعتا وارد داد و ستد خواهند شد و نمي‌توانند فكر كنند كه تمام امور يكطرفه انجام خواهد شد. آقاي روحاني كشور را از يك شرايط سخت نجات داد و توانست در روابط بين‌الملل آرامشي حاكم كند. اكنون شاهديم كه اطراف ايران با چه بحران‌هايي روبه‌روست. با تدابير درست نظام و عملكرد خوب مجري، دولت توانست مسير خود را به درستي طي كند. آقاي روحاني توانست فضاي امنيتي در دانشگاه‌هارا مقداري كاهش دهد. اينها مسائلي نيست كه از چشم راي‌دهندگان در انتخابات پيش رو پنهان بماند. بنابراین باتوجه به وضعيت رقباي آقاي روحاني و شرايط كشور، افكار عمومي كه هميشه منصفانه عمل كرده‌اند تصميم منطقي براي كشور خواهند گرفت.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: