واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

نقش احزاب در انتخابات شوراها؛ کمک به انتخاب کاندیدای اصلح

احزاب و گروه های سیاسی به عنوان موتور محرکه توسعه سیاسی کشور، نقش بی بدیلی در انتخابات به ویژه شوراها ایفا می کنند و این مهم همواره مورد تاکید و تایید صاحبان اندیشه و سیاستمداران بوده است.
تدبیر24 »نقش احزاب در جامعه سیاسی امروز بر کسی پوشیده نیست و این تشکل نقش بسیار پر رنگی در عرصه های مختلف سیاسی ایفا می کند.
بدون شک فلسفه وجودی مردم سالاری بسته به وجود احزاب سیاسی و نهادهای مدنی است و می توان گفت دموکراسی بدون وجود احزاب و گروه های سیاسی، امکان پذیر نیست.
انتخابات نیز به عنوان یکی از نمادهای دموکراسی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این میان، نقش و جایگاه جریان ها و احزاب سیاسی نیز بسیار مهم است.
احزاب به دلیل جا دادن اقشار مختلف مردم در خود، می توانند در رای و دیدگاه مردم تاثیرگذار باشند و موجب رونق و گرمی تنور انتخابات شوند.
در واقع می توان گفت بدون حضور نهادهای مدنی و گروه های سیاسی، نمی توان شاهد انتخاباتی آزاد و پرشور بود و قطع به یقین، وجود این تشکل های مدنی، گرمابخش فضای انتخابات است.
البته باید این نکته را یادآور شد که احزاب در ایران نتوانسته اند نقش خود را آنطور که شایسته است در انتخابات ایفا کنند که به نظر می رسد به ضعف در برنامه ریزی و فعالیت مقطعی آنان مربوط می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه یک فصل از قانون اساسی کشور به شوراها اختصاص یافته است گفت: در قانون اساسی از شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری نام برده شده که نشان دهنده اهمیت آن است.
علیرضا مرامی به بحث انتخابات اشاره کرد و افزود: در جمهوری اسلامی، طبق اصل 6 قانون اساسی، امور کشور با اتکا به آرا عمومی و از طریق انتخابات اداره می شود.
وی به نقش احزاب و جایگاه سیاسی آنان در انتخابات شوراها پرداخت و گفت: در جامعه شناسی سیاسی، یکی از کارکردهای احزاب، کارکرد انتخاباتی است به این معنا که این تشکل ها، اوضاع انتخابات را تحلیل، کاندیداهای مناسب را معرفی و به مردم اطلاع رسانی می کنند.
به گفته وی احزاب و جریان های سیاسی می توانند چشم اندازهای مطلوب را ترسیم، نارسایی ها و کاستی های وضع موجود را نقد کنند و به تبیین راهبردها برای اداره امور عمومی بپردازند.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه یکی از تاثیرگذارترین ارکان انتخابات به ویژه در کشورهایی که جامعه مدنی نیرومندی دارند، احزاب سیاسی هستند افزود: احزاب می توانند افراد مناسب را که شایستگی شورا شدن و خدمت به مردم را دارند معرفی کنند.
مرامی اظهار کرد: این تشکل ها می توانند در رسانه های مکتوب و فضاهای مجازی، به معرفی کاندیداها و ارائه برنامه های آنان، اقدام کنند و مردم را از نسبت به انتخاب بهترین گزینه یاری دهند.
به گفته وی، جریان های سیاسی می توانند با برگزاری جلسات عمومی، دیدگاه های مختلف خود را برای اداره بهتر امور عمومی شهری و روستایی ارائه و مردم را برای انتخاب کاندیدای بهتر، یاری رسانند.
یک فعال سیاسی اجتماعی نیز در این ارتباط اظهار کرد: حضور احزاب در انتخابات به طور کلی و در شوراها به طور خاص، به افزایش نشاط سیاسی در جامعه کمک می کند.
محمد حسین عباس آبادی با بیان اینکه وجود جریان های سیاسی در انتخابات، رقابت های سیاسی را قاعده مند می کند افزود: حضور این تشکل ها مانع از انجام هزینه های غیرضروری و رقابت های غیر موثر می شود.
به گفته وی مهمترین نقشی که احزاب در انتخابات شوراها ایفا می کنند، کمک به مردم برای انتخاب کاندیدای اصلح است چون زمانی که احزاب کاندیدایی را معرفی می کنند بیانگر آن است که فکر و برنامه ای پشت آن کاندیدا وجود دارد.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه مردم از احزاب و سابقه آنها آگاه هستند اضافه کرد: مردم بر اساس شناختی که از احزاب و جریان های سیاسی دارند به کاندیدای معرفی شده جریان های سیاسی رای می دهند.
عباس آبادی حضور احزاب در انتخابات شوراها را تسهیل کننده امور دولت دانست و گفت: وجود این نهادهای مدنی مانع از انجام تخلف های تبلیغاتی می شود و کار دولت را در برگزاری انتخابات آسانتر می کند.
با توجه به مطالب مطرح شده، احزاب و گروه های سیاسی فارغ از هر نوع دیدگاه و سلیقه، می توانند فضای انتخابات را پرشور، قانونمند و مردم را برای کمک به انتخاب کاندیدای اصلح یاری دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: