واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

شرایط نامزدی برای ریاست‌جمهوری در اندونزی

در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی تنها احزاب و ائتلاف هایی که 25 درصد از آراء ملی در انتخابات مجلس نمایندگان را کسب کرده و یا 20 درصد از کرسی های این نهاد قانونگذاری را در اختیار دارند، می توانند نسبت به معرفی نامزد برای پست ریاست جمهوری و یا معاونت وی اقدام کنند.
تدبیر24 »در ایران هر فردی می تواند براساس صلاحدید خود ثبت نام کند و این امر باعث شد پرونده دومین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در حالی بسته شود که تا پایان دومین روز در مجموع 287 داوطلب ثبت نام کردند، اما در کشور آسیایی اندونزی قوانین سازمان یافته ای در این باره وجود دارد.
در اندونزی برای نامزد شدن افراد در انتخابات ریاست جمهوری و معاونت آن که با هم برگزار می شود نظام سهمیه ای وجود دارد و تنها احزاب و ائتلاف هایی که 25 درصد از آراء ملی در انتخابات مجلس نمایندگان را کسب کرده و یا 20 درصد از 560 کرسی این نهاد قانونگذاری را در اختیار دارند، نامزد مورد نظر خود را معرفی می کنند.
براساس این نظام سهمیه ای، گفته می شود ممکن است شمار آرائی که یک حزب و یا ائتلاف به دست می آورد دقیقا برابر با شمار کرسی های کسب شده نباشد.
افرادی که درپی کسب کرسی ریاست جمهوری و معاونت آن در اندونزی هستند علاوه بر برآمدن از یک حزب و یا ائتلاف و کسب حداقل آراء به صورتی که شرایط آن ذکر شد، باید شرایط دیگری نیز داشته باشند که از جمله می توان به اندونزیایی بودن، شهروند اندونزی بودن، دستکم داشتن 35 سال سن، عدم خیانت به کشور، دارا بودن سلامت روحی و روانی به منظور انجام وظیفه و نقش نداشتن در هیچ نوع شرکت خصوصی اشاره کرد.
اعتقاد به خدای واحد، شهروند اندونزی بودن و نداشتن تمایل برای کسب شهروندی یک کشور دیگر، دست نداشتن در هیچگونه فساد و یا فعالیت جنایی، گزارش ثروت شخصی به کمیسیون مبارزه با فساد، عدم بدهکاری فردی و یا جمعی، عدم ورشکستگی و دست نداشتن در هیچ عمل شنیع از ویژگی های فردی است که احزاب و ائتلاف ها باید در معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری و معاونت آن درنظر بگیرند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اندونزی همچنین باید به عنوان رای دهنده ثبت نام کرده، وضعیت پرداخت مالیات وی روشن باشد، خود را به قانون اساسی سال 1945، بیانیه استقلال اندونزی و فلسفه شکل گیری دولت اندونزی (پانکاسیلا) متعهد بداند و هرگز به عضویت حزب کمونیست اندونزی یا سازمان جمعی این حزب در نیامده باشد.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اندونزی به منظور انتخابات فردی که برای یک دوره پنجساله هدایت این کشور 250 میلیون نفری را بر عهده می گیرند، بر عهده کمیسیون انتخابات است.
در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی که انتخاب معاون وی نیز به طور همزمان با آن انجام می شود، این زوج باید بیش از 50 درصد آراء سراسری و همچنین بیش از 20 درصد از آراء را در بیش از نیمی از استان ها کسب کنند تا پیروز میدان باشند.
در صورتی که نامزدها نتوانند در دور اول به پیروزی مشخصی دست یابند، دو نامزدی که در دور نخست بیشترین آراء را کسب کرده اند، برای تعیین سرنوشت ریاست جمهوری این کشور در دور دوم به رقابت با یکدیگر می پردازند.
در قانون اساسی اندونزی همچنین ذکر شده است که قوانین جدید در مورد انتخابات ریاست جمهوری می تواند تصویب شود.
'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری کنونی اندونزی و 'یوسف کالا' معاون کنونی رئیس جمهوری نامزد حزب تلاش دموکراتیک برای انتخابات بودند که پیروز میدان مبارزه انتخاباتی سال 1393 شدند که حدود 187 میلیون نفر در آن شرکت کردند.
نامزد انتخابات اندونزی برای پیروزی باید حداقل 50 درصد آرای مردم را در مرحله نخست کسب کند تا به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود ، در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود.
علاوه بر این، برنده انتخابات باید حداقل 20 درصد از آرا را در بیش از نیمی از 34 استان اندونزی کسب کند.
در انتخابات پیشین اندونزی احزاب جنبش کبیر اندونزی، گلکار، توسعه اتحاد، عدالت کامیاب، فرمان ملی، ستاره ماه و دموکرات اندونزی در ائتلافی از 'پراباوو سوبیانتو' نامزد حزب جنبش کبیر حمایت کردند که شکست خورد و احزاب دموکراتیک اندونزی، هوشیار مردم، دموکراتیک ملی، اتحاد و عدالت اندونزی و بیداری ملی از 'جوکو ویدودو' پشتیبانی می کردند.
سن رای دادن در اندونزی نیز 17 سال است و علاوه بر این، هر فردی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته باشد نیز می تواند بدون محدودیت سنی در انتخابات شرکت کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: