واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

ریاست جمهوری عرصه قدرت طلبی نیست

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در مناظره ها، گفت: امنیت و آرامش شهروندی حقی است که نباید در مناظره ها نقض شود.

تدبیر24 »دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق در مناظره ها، گفت: امنیت و آرامش شهروندی حقی است که نباید در مناظره ها نقض شود.

به گزارش سحر -پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی، الهام امین زاده توصیه هایی در زمینه حقوق شهروندی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشت و در این رابطه اظهار کرد: اضطراب، استرس و بلاتکلیفی که بین شهروندان وجود دارد و اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد و نامزدها چه چیزهای دیگری در مناظره ها به یکدیگر نسبت دهند، مسئله مهمی است.

امین زاده خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری عرصه خدمت به مردم است پس این چه حرکتی است که برای قدرت طلبی هر حرف و حرکتی انجام می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به جای اینکه برنامه، نقد و پیشنهاد برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور بشنویم، بیشتر جریان مناظره ها به تخریب می گذرد در حالی که برنامه دادن، نقد کردن، پیشنهاد دادن و انتقاد کردن تخریب نیست.

دستیار ویژه رئیس جمهوری اظهار کرد: برنامه، نگاه به آینده و نقد نگاه به گذشته دارد ولی در هر دو مورد انجام اقدامات موثر برای تغییر شرایط موجود مدنظر است اما هیچ پیشنهاد خوبی توسط نامزدهای رقیب دولت یازدهم ارائه نمی شود.

امین زاده اضافه کرد: چرا نمی گویند که می خواهند چه کارهایی انجام دهند تا وضعیت اقتصادی، اشتغال و تولید بهتر شود و باعث تاسف است؛ نمی دانم نخبگان و مشاوران رقبا چرا برنامه ای تهیه نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه وجود دستورالعمل اجرایی، اخلاقی و فرهنگی برای فضای انتخابات ضروری است، افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید توجه داشته باشند با تخریب دولت، مردم را نسبت به مدیران و اداره کنندگان کشور ناامید نکنند چراکه در این صورت نظام را تخریب کرده اند و مانند کشتی است که اگر سوراخ شود، همه غرق می شوند.

امین زاده گفت: حد و حدود و خط قرمزهای ما باید مشخص باشد و حرف هایی زده نشود که حتی دشمن خارجی ما این حرف ها را نمی زند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری با بیان اینکه مردم بهترین ارزیابی و قضاوت را دارند، اظهار کرد: نامزدها به گونه ای باید رفتار کنند که اعتماد مردم جلب شود چراکه مردم به دنبال فردی امانت دار، دلسوز، بامتانت و خیرخواه هستند.

به گزارش ایرنا، اولین مناظره انتخاباتی بین 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد و دو مناظره دیگر در تاریخ های 15 و 22 اردیبهشت ماه نیز برگزار می شود.

** دولت یازدهم در زمینه حقوق شهروندی دست خالی نیست

دستیار ویژه رئیس جمهوری گفت: در فضای انتخاباتی صحبت هایی مطرح می شود که حقوق شهروندی تنها یک متن و نوشته است این درحالیست که دولت یازدهم در زمینه حقوق شهروندی دست خالی نیست و از ابتدای دولت یازدهم به طور پیوسته و ویژه در مورد موضوع حقوق شهروندی اقدامات موثری انجام شده است.

وی با تاکید بر تکریم ارباب رجوع در ادارات یادآور شد: منشور حقوق شهروندی در محیط اداری توسط شورای عالی اداری تصویب و به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که قرار است به صورت بسیار ساده در همه ادارات نصب و قابل رویت باشد تا همه شهروندان بدانند که با مراجعه به هر دستگاه یا سازمان از چه حقوقی برخوردار هستند.

امین زاده گفت: نارضایتی شهروندان در محیط اداری دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی مانند شهرداری ها باید برطرف شود چراکه وضعیت موجود، مبتنی بر رعایت حقوق شهروندی نیست ولی در حال اصلاح و بهبود است.

امین زاده با بیان اینکه اکنون هر وزارتخانه، دستگاه اجرایی و استانداری یک نماینده ویژه در زمینه امور حقوق شهروندی دارد، گفت: حقوق شهروندی نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دارد و برای نهادینه کردن مصادیق آن در حوزه های مختلف، اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی گسترده لازم است تا تغییر رفتار حاصل شود.

منشور حقوق شهروندی در ٢٩ آذر ماه ٩٥ توسط رییس جمهوری در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» با حضور جمعی از مقامات کشوری، حقوقدانان، صاحب نظران و اساتید، نخبگان و شهروندان رونمایی شد.

منشور حقوق شهروندی در ١٢٠ ماده تهیه شده است که حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته وحسن تدبیر، حق آزادی اندیشه و بیان و حق دسترسی به اطلاعات از ابعاد ٢٢ گانه حقوق تعریف شده در این منشور است.

حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه و حق اقتصاد شفاف و رقابتی هم از دیگر ابعاد این منشور به شمار می آید.

حق مسکن، حق مالکیت، حق اشتغال و کار شایسته وحق رفاه و تامین اجتماعی ، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار، حق صلح، امنیت و اقتدار ملی از جمله دیگر ابعاد ٢٢ گانه حقوق تعریف شده در این منشور است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: