واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۷۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰

برای رشد ۸ درصدی سالی ۹۸۰ هزار فرصت شغلی نیاز داریم

معاون اشتغال وزیر کار می‌گوید براساس تحلیل داده‌های دقیق ۸۳ درصد نیروی کار شاغل کشور بالای ۲۵ ساعت و ۷۲ درصد بالای ۴۰ ساعت کار در هفته کار می‌کنند.
تدبیر24 »عیسی منصوری امروز در نشست خبری تشریح طرح‌های اشتغال وزارت کار با اشاره به آمارهای اشتغال در دولت یازدهم گفت: در سال ۹۵، ۶۱۶ هزار نفر، در سال ۹۴، ۶۶۷ هزار نفر، در سال ۹۳ آمار قابل قبول نداشتیم و در سال ۹۲، ۷۱۲ هزار اشتغال خالص داشتیم. این اشتغال براساس کار یک ساعت در هفته و براساس استانداردهای جهانی تعیین شده چراکه کسی که حتی یک ساعت در هفته کار می‌کند به تولید ناخالص ملی کمک می کند.

وی افزود: در بررسی افراد شاغل، اشتغال را دو روز کار در هفته محاسبه کردیم اما وقتی نرخ بیکاری را براساس یک ساعت در هفته و سپس دو روز در هفته بررسی کردیم، دیدیم تفاوت نرخ بیکاری باهم بین ۹ دهم درصد است.

منصوری گفت: همچنین براساس تحلیل داده‌های دقیق ۸۳ درصد نیروی کار شاغل کشور بالای ۲۵ ساعت در هفته کار می کنند و ۷۲ درصد بالای ۴۰ ساعت کار می‌کنند و تمرکز ساعات کار برای کار بالای ۴۰ ساعت است. براساس آمار مرکز آمار، بعد از محاسبه مشاغل رسمی و غیر رسمی ۳.۲ میلیون نیروی آماده به کار داریم و کسانی که اشتعال ناقص دارند ۲.۲ میلیون نفر است.

معاون وزیر کار افزود: سه محور برای کاهش اشتغال کار در نظر گرفته می‌شود و مبنای ما برای عوامل تعیین کننده کاهش اشتغال قانون، برنامه و بودجه است. براساس برنامه ششم باید سالانه ۸ دهم درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم، این محاسبات مبتنی بر ظرفیت‌های اقتصادی ماست. لازمه این ظرفیت این است که ۹۸۰ هزار اشتغال جدید داشته باشیم برای این مهم نیز نیازمند ۱۰ برنامه هستیم.

معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه مصوبات شورای عالی اشتغال در سال ۹۵ به صورت پایلوت در کشور اجرا شده و آماده اجرای فراگیر است، گفت: در طرح اشتغال عمومی نیروی بیکار از طریق فعالیت‌های عمومی وارد بازار کار شود و باید حداقل حقوق را داشته باشد، این فعالیت باعث می‌شود فرد حداقل حقوق را برای معیشت داشته باشد، همچنین منفعت عمومی دارد.

منصوری با اشاره به طرح مهارت آموزی تصریح کرد: برای حضور در بازار کار یکی دیگر از طرح‌های ما طرح کارورزی است. ۱۵۰ هزار نفر از این طرح وارد بازار کار می‌شود. در این طرح در صورت ورود به کاروزری یک سوم حداقل حقوق با بیمه حوادث پرداخت می شود، در صورتی که کارورزی تمام و به استخدام آن واحد درآیند تحت عنوان مشوق کارفرمایی معادل سهم بیمه کارفرمایان دو سال پرداخت می‌شود و اگر آزاد وارد واحد کارگاهی شوند تا یک سال حق بیمه پرداخت می‌شود. ارزیابی ما برای این طرح نیز ۲۰۰ هزار نفر است.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی ما برای این طرح یک میلیون نفر در سال است. براساس آنچه در سالهای اخیر اتفاق افتاده سالانه یک میلیون وارد شونده به بازار کار داشتیم. در طرح توسعه پایدار نیز برخی رشته‌ها که در استانها دارای اولویت است، مد نظر قرار دادیم صنایعی مانند صنعت پوشاک، صنایع دستی، صنعت خودرو همچنین بخش کشاورزی، گیاهان دارویی و در صنعت خدمات نیز در حوزه ورزش و سلامت برنامه داریم.

معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه در این طرح به فرد بیکار پول پرداخت نمی‌شود گفت: روش ما این نیست که پول توزیع کنیم بلکه دانش بنیان کردن مشاغل برنامه‌ای است که ما در پیش گرفتیم. به طور مثال در گام اول در صنعت پوشاک کمک کردیم تولید برندهای در بازارهای جهانی و ملی توسعه پیدا کنند و به ازای هر ۱۰۰ میلیون قرارداد در خارج از کشور، ۷۵ شغل جدید ایجاد می‌شود. البته ما مشاغلی هم داریم که تولید آنها افزایش پیدا می‌کند اما افزایش نیروی کار در آن‌ها نداریم، مانند صنعت فولادسازی که می‌تواند افزایش سالانه داشته باشد اما فرصت شغلی در کنار آن ایجاد نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: