واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

دولت یازدهم و شکوفایی صنعت گردشگری

دولت یازدهم با پایان بخشیدن به طرح ایران هراسی و ارایه تصویری حقیقی از کشور به صنعت گردشگری و جذب توریسم جانی دوباره بخشید و سبب شد تا جاذبه های بی شمار فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران مقصد گردشگران خارجی قرار بگیرد.
تدبیر24 »صنعت گردشگری در جهان از بزرگ ترین و مهم ترین صنعت های کسب درآمد و ایجاد فرصت های شغلی است که از آن به عنوان موتور توسعه کشورها نام برده می شود. این صنعت با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تمام فعالیت های اقتصادی و فرهنگی تاثیر می گذارد.

ایران نیز با توجه به فرهنگ و تمدن غنی و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی که از آن برخوردار است، مقصد گردشگران بسیاری قرار دارد اما در سال های گذشته فراهم نبودن بسترهای مناسب سبب شد تا با وجود مزیت ها و ظرفیت های موجود، کشور نتواند جایگاه واقعی خود را به عنوان یکی از قطب های گردشگری جهانی کسب کند.

گسترش طرح ایران‌هراسی و ارایه تصویری بی‌ثبات از جمله بزرگترین موانع و چالش های پیش روی ایران برای جذب گردشگر پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم بود که عزم و جدیت این دولت در پایان دادن به پرونده ساختگی هسته ای و تعامل سازنده با جهان، سبب شکل گیری تقاضا و انگیزه بیشتر برای سفر به ایران شد.

توافق هسته ای ایران و 1+5، دستاوردهای بسیاری را در بخش گردشگری به دنبال داشت که از آن جمله می توان به افزایش گردشگران خارجی، توسعه اشتغال پایدار در این بخش و کاهش وابستگی به نفت و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور برای مشارکت در طرح‌های گردشگری، اشاره کرد.

بدین ترتیب فصل جدیدی در صنعت گردشگری ایران گشوده شد و زمینه توسعه واقعی این صنعت در تمام عرصه ها فراهم آمد و بازار گردشگری ایران پویاتر از گذشته به مسیر خود ادامه داد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بررسی وضعیت گردشگری و جذب گردشگر با «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گفت وگو پرداخته است.

رحمانی موحد با اشاره به این که صنعت گردشگری در کانون توجه جهانی قرار داد، گفت: بنابر اعتقاد صاحب نظران، این صنعت تا چند سال آینده، از صنایع نفت و خوروسازی نیز پیشرفته تر و به صنعت نخست جهان تبدیل خواهد شد. دولت یازدهم از ابتدا گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی سیاست های خود قرار داد. توجه ویژه دولت به نقش و اهمیت صنعت گردشگری در توسعه پایدار و بهبود اجتماعی و اقتصادی، باعث ایجاد درک نوینی از اقتصاد کشور شد. برای نخستین بار، اجماع فراگیری میان سیاستگذاران، اهل فن و متخصصان در ضرورت پرداختن و اهتمام به توسعه گردشگری به وجود آمد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با رویکرد دولت یازدهم به بخش گردشگری، اظهار داشت: بازتاب روشن این اجماع همگانی را می توان در سیاست های ابلاغی آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری برای تدوین برنامه ششم توسعه، خط مشی و سیاست های لحاظ شده در خصوص گردشگری در برنامه ششم مشاهده کرد. اولویت دولت در نگاه به گردشگری در گزارش 2016-2017 میلادی مجمع اقتصاد جهانی نیز لحاظ شده است. همچنین در این راستا می توان به حضور و سخنرانی حسن روحانی رییس جمهوری در آیین گرامیداشت روز جهانی گردشگری 2016 میلادی برابر با مهر 1395 خورشیدی اشاره کرد که برای فعالان صنعت گردشگری بسیار امیدبخش و دلگرم کننده بود.

وی دستاوردهای دولت تدبیر را در عرصه گردشگری در چهار حوزه بین الملل، داخلی، سرمایه گذاری، تولید و اشتغال و تامین زیرساخت های گردشگری طبقه بندی کرد و یادآور شد: دولت یازدهم در بخش بین المللی تعامل گسترده و مثبتی را با سازمان های جهانی، اتحادیه ها، تشکل ها، فعالان و به ویژه سازمان گردشگری جهانی داشته است و با اعمال سیاست هایی چون تورهای آشناسازی و راه اندازی نمایندگی در کشورهای هدف، طراحی توریست کارت ویژه گردشگران خارجی، معرفی و پذیرش تبریز به عنوان پایتخت گردشگری 2018 جهان و ساماندهی گردشگران و زایران در مسیر جذب گردشگر خارجی گام برداشت.

رحمانی موحد تغییر رویکرد و نگاه جهانی به صنعت گردشگری ایران را از جمله آثار سیاست های گردشگری دولت یازدهم دانست و تصریح کرد: معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری، رشد میانگین 10 درصد ورود توریست های خارجی در دولت یازدهم، حضور هیات های متعدد برای تعامل در زمینه گردشگر و تغییر ذهنیت مثبت نسبت به وجود امنیت گردشگران در ایران را می توان از دیگر پیامدهای سیاست های دولت در این زمینه قلمداد کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با فعالیت های دولت یازدهم در حوزه داخلی، گفت: برگزاری جشنواره های سفره ایرانی، اجرای طرح همیار گردشگر با آموزش و پرورش، جشنواره ملی مشارکت گردشگری و انتخاب شهرهای برتر مدیریت خدمات گردشگری نمونه ای از کارهای دولت کنونی در زمینه رونق بخشی به گردشگری به شمار می رود که به قرار گرفتن سفر در سبد هزینه خانوار، افزایش اقامت گردشگران در مرکزهای اقامتی، خدمات بهینه به گردشگران و رضایتمندی گردشگران خارجی و ارتقای شادمانی عمومی و افزایش شور و نشاط مردم انجامیده است.

وی در پایان افزایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال را از دیگر دستاوردهای توجه به توسعه گردشگری و جذب توریسم معرفی کرد و اظهار داشت: دولت یازدهم در چهار سال فعالیت خویش با ایجاد520 واحد اقامتگاه های بوم گردی، احداث 55 دستگاه هتل 4 و 5 ستاره، جذب 800 میلیون دلار سرمایه خارجی و تقویت زیر ساخت های گردشگری پرداخت که این سیاست ها، دستاوردهایی چون ایجاد اشتغال، افزایش ظرفیت پذیرش گردشگر و رشد جایگاه صنعت گردشگری را در اقتصاد ملی به دنبال داشته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: