واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۶۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

انتقاد از آمارها، بخاطر جهل آماری است/ پاداش تعرض به سفارت عربستان چه بود؟

رحمانی موحد با اشاره به پیامدهای برخی سیاست‌های داخلی که برنامه‌های توسعه‌ای و پیشرفت صنعت گردشگری کشورمان را به انحراف کشید، گفت: « ایجاد ۴ میلیون شغل که رییس‌جمهور چهار سال پیش حرف‌اش را زده بودند، برشی بود از ۱۰ میلیون گردشگر با درآمد ۱۳ میلیارد دلار که وقتی به واحد هر شغل تقسیم شود، به عدد ۴ میلیون شغل می‌رسد که برای تحقق آن به همراهی سایر بخش‌ها نیاز بود.»

تدبیر24 »حسن روحانی چهار سال پیش در جریان شرح برنامه‌های دولت یازدهم گفته بود: «ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم و اگر تنها ۱۰ میلیون گردشگر وارد کشور شود، بیش از ۱۳.۳ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون شغل درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.» حرف‌هایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مصاف مناظرات، آن را وعده‌ای صرف دانسته‌اند و مخالفان نیز نسبت به آن نقدهایی وارد کرده‌اند.

مرتضی رحمانی‌موحد اما نقدهای وارده شده به آن آمارها را نوعی سفسطه و جهل آماری دانست و به ایسنا، گفت: به هیچ‌وجه اطلاعاتی که درباره‌ی این موضوع داده می‌شود، درست نیست. اظهارات رییس‌جمهور به سال ۹۲ مربوط می‌شود، سالی که برجام هنوز تصویب نشده بود و مشکلات جهانی کشورمان بویژه در حوزه اقتصاد، حل و مدیریت نشده بود. آن زمان رییس‌جمهور یکی از شاخص‌ها و اعتباراتی که به اشتغال‌زایی منجر می‌شد را توسعه گردشگری دانستند و گفتند؛ اگر بر مبنا و پایه آن سال، ۱۰ میلیون گردشگر وارد شود، ۴ میلیون شغل هم ایجاد می‌شود، اما باید دقت کرد آن زمان، پایه گردشگران ورودی ایران ۴ میلیون بود و حرف بر سر اضافه شدن ۱۰ میلیون گردشگر دیگر بود که به پیش‌نیازها و ضروریاتی نیاز داشت که اگر اتفاق می‌افتاد، ۱۰ میلیون گردشگر به کشور وارد می‌شد و خودکار شاهد رونق زیرساخت و کسب و کار می‌شدیم و به عدد منظور می‌رسیدیم.

وی اظهار کرد: یقینا اگر رفت و آمد خارجی‌ها بیشتر شود، مشاغل موجود احساس امنیت می‌کنند و در ادامه تکثیر می‌شوند، ولی اگر یأس، ناامیدی و کسادی رفت و آمد باشد، مشاغل جاری‌مان هم از دست می‌رود. شرایط ما در چهار سال گذشته دو حُسن داشت؛ نخست آن‌که با سیاستِ در پیش گرفته، مشاغل موجود حفظ شدند و دیگر این‌که ضریب حضور مردم در مشاغل پایدار افزایش یافت. نمونه‌ی بارز آن در گردشگری، بومگردی‌ها است که از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر ارتقا یافت.

وی اظهار کرد: روزی که به عنوان معاون گردشگری کارم را در این سازمان شروع کردم، ۲۲ واحد بومگردی در سراسر کشور فعال بود، اما حالا دست‌کم به ۵۰۰ واحد رسیده است. هر بومگردی که کسب و کاری خانوادگی و بومی به شمار می‌آید، دست‌کم برای ۵ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند. هتل‌های بیشتری نیز در حال ساخت است، تعداد راهنمایان گردشگری و آژانس‌های مسافرتی که گردشگر وارد می‌کنند هم درحال افزایش است.

معاون گردشگری کشور اضافه کرد: در گردشگری به خاطر طیف متنوع سرمایه‌گذاری، آورده‌ی بخش خصوصی برای ایجاد شغل، متغیر از ۵۰ میلیون تا ده‌ها میلیارد تومان می‌تواند باشد. حتی برخی واحدهایی که سال‌هاست فعال‌اند، می‌گویند به خاطر رونق گردشگری، تعداد کارگران خود را تا دو برابر افزایش داده‌اند که اگر بخواهیم دقیق‌تر به آمار اشتغال ناشی از توسعه گردشگری برسیم، باید از مرکز آمار و روش "تی اس ای" استفاده کنیم تا مشخص شود چقدر گردشگر به ایران وارد شده و به تناسب هر نفر چقدر هزینه کرده‌اند و کدام مناطق و بخش‌های خدماتی را بیشتر تحت تاثیر قرار داده‌اند.

رحمانی‌موحد گفت: اگر بودجه اجازه دهد، امسال با مرکز آمار قراردادی در این باره می‌بندیم تا علاوه بر حل مشکل آمار گردشگری، نتایج حرف‌ها نیز مشخص شود.

پاداش تعرض به سفارت عربستان چه بود؟!

حلقه اول بازار گردشگری ایران، کشورهای همسایه است که ۸۴ درصد گردشگران ورودیِ از آنها هستند، همان کشورهایی که پس از جریان سفارت عربستان، تعداد گردشگران‌شان در ایران به نصف رسید و ما گردشگرانی متمول، علاقمند، هم مذهب، شیعه و پایدار را از دست دادیماو معتقد است گردشگری و برنامه اشتغال در مسیر پیشرفت و تحقق قرار داشت، اما برخی سیاست‌های نادرست آن را منحرف کرد که در این‌باره به حادثه سفارت عربستان و کاهش ۵۰ درصدی گردشکران حوزه خلیج فارس و از دست دادن ۹۱ درصد از ظرفیت بازار عربستان اشاره کرد و گفت: حلقه اول بازار گردشگری ایران، کشورهای همسایه است. بیش از ۸۴ درصد گردشگران ورودی ایران از این کشورها هستند. مگر ما می‌توانیم روابط‌مان را با کشورهای همسایه  چالش‌دار طراحی کنیم و انتظار اثرگذاری نداشته باشیم، آن حادثه که در گردشگری تاثیرش را گذاشت. کاهش آمار از حوزه جنوبی خلیج فارس به همین علت بود. ما گردشگرانی متمول، علاقمند، هم مذهب، شیعه و پایدار که دائم و طولانی به ایران سفر می‌کردند را از دست دادیم، کجا می‌توانیم چنین گردشگرانی را پیدا کنیم؟

وی بیان کرد: درست است که گاهی می‌خواهیم روابط‌مان را هزینه و فایده کنیم، زمانی هم است که تحت هجمه‌ای قرار گرفته‌ایم و می‌خواهیم دفاع کنیم، خسارت هم می‌بینیم؛ اشکالی ندارد، چون موضوع حراست، حمایت و تامین امنیت و هویت ملی و اقتدار کشور است، ولی در ماجرای سفارت عربستان که عده‌ای بدون داشتن مسؤولیت و بی‌ارتباط با سیاست‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی، فضا و هزینه‌ی سنگینی را به کشور وارد کردند، چه سود و نتیجه‌ای بردند؟ ما که در گردشگری کلی از ناحیه‌ی آن آسیب دیدیم، حساب کنید به بخش‌های دیگر چه خسارتی وارد شد.

او ادامه داد: آسیب گردشگری هنوز هم ادامه دارد جبران هم نمی‌شود. می‌دانید چقدر باید کار شود تا آن جریان دوباره به جایگاه خود برگردد؟ با آن کار چه جایزه‌ای نصیب‌شان شد؟ چه خدمتی به مردم شد؟ به رفع فقر و مشکلات اقتصادی کشور و حفظ شأن مردم چه کمکی شد؟ آن‌هایی که این کار را انجام دادند بگویند نتجیه کارشان چه خدمتی در پی داشت؟ چه بهره‌ای حاصل شد و چه عزتی بدست آمد؟ ضمن اینکه تمام مدیران کشور این اتفاق را تقبیح کردند.

رحمانی‌موحد گفت: چرا باید لذتی که در گردشگری، درآمدزایی و اشتغال آفرینی وجود دارد را با عملکرد بیهوده و نابخردانه به کام مردم تلخ کنیم؟

گردشگری دیگر عامل فساد و جاسوسی نیست

معاون گردشگری همچنین با اشاره به توجه نشان دادن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به موضوع گردشگری، بیان کرد: نتیجه مناظره اول این بود که گردشگری دیگر عامل فساد، جاسوسی و نفوذ نیست. همه افتخار می‌کنند گردشگریِ پررونقی داشته باشیم که عامل تولید، اشتغال و امید است.

وی گفت: خیلی خوب است که هر شش کاندیدای محترم تعارضی با موضوع گردشگری ندارند. نتیجه آرا و افکار عمومی در کشور هم همینطور است، برای همین می‌گوییم گردشگری را نباید سیاسی کرد تا مردم در بسترِ حرفه‌ای، طعم آن را بچشند. بزرگترین خدمت دولت به گردشگری ایجاد همین ثبات بوده است. نمی‌خواهم تعارف کنیم، ولی حتی در مدیریت هم ثبات ایجاد کرده است.  من چهار سال است که معاون گردشگری بوده‌ام، مگر در این سال‌ها مشکل کم بوده، هرلحظه می‌توانستم عافیت‌طلبی کنم و دنبال حوزه‌ی کاری دیگری بروم، ولی نگاهی در رأس وجود داشت تا این ثبات را حفظ کند، چون کمک می‌کند تمام فعالان احساس امنیت کنند، این بزرگترین دستاورد دولت بوده است.

وی همچنین کسب رتبه اول ایران در شاخص رقابت‌پذیری قیمت در سفر و گردشگری را که برای سه سال پیاپی رخ داده است، در نتیجه تعاملات و مناسبات دولت دانست و یادآور شد: گردشگری یکی از مشاغلی است که برای توسعه صفر تا صدی آن به ثبات و پایداری نیاز است. کشورهایی در این راه موفق شده‌اند که مثلا به مدت ۲۰ سال یک حرف زده‌اند و پشت یک سیاست واحد بوده‌اند تا امروز موفق شده‌اند به آمارهای کلان گردشگری و درآمد برسند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: