واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۷۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

رسالت روشنگری

دولت باید به صراحت بگوید که طی چهار سال گذشته برای مردم و مملکت چه برنامه هایی را عملیاتی کرد. آقای روحانی و آقای جهانگیری و دیگر مدیران دولتی باید بگویند که چه خرابه ای را تحویل گرفتند و چه در مرمت و سامان دادن به آن کوشیدند. در واقع آنچه که این روزها باید ماموریت دولت باشد ، یک نوع روشنگری اجتماعی است.

تدبیر24 »توافق نامه هسته ای ایران با گروه 1+5 موسوم به برجام به اندازه ای که روی آن کار شد، بیشتر می توانست نزد اذهان عمومی مطرح شود و پیش مردم جای خود را باز کند. برجام بزرگترین دستاورد سیاسی در حوزه بین المللی نه فقط برای ایران که برای جهان در دوره اخیر است . این موضوع نتایج مهمی برای کشور داشته است و به تبع آن لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران خیلی ارزشمند بود، آن هم در شرایطی که ایران با تحریم ها و قطع نامه های متعدد رو به رو بود و ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشت.

برجام جایگاه بین المللی ایران را دوباره زنده کرد و مجددا احترام و تعامل سازنده متقابل را به جمهوری اسلامی بازگرداند. متاسفانه طی ماه های اخیر به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برخی از دوستان اصولگرا در داخل و خارج از مجلس شورای اسلامی انتقادات بعضا تندی را نسبت به برجام وارد کرده و بر همین اساس دولت را به موضوعاتی همچون آسیب زدن بر منافع ملی متهم می کنند.

حال آنکه ، اگر آقای روحانی یا آقای جهانگیری و همین طور مشاوران  آنها و مسئولان دولتی به ویژه مقامات وزارت امور خارجه جزیی تر از گذشته دستاوردها و نتایج برجام را برای مردم بازگو کنند، شاید دیگر شاهد چنین تخریب ها و فضاسازی هایی نباشیم. شاید بد نباشد اگر برجام و دوران پیش و پس آن برای برخی از دوستان بازگو شود، راهی باشد تا فراموشی خیلی از دوستان برطرف شود.

بنابراین در آستانه انتخابات و در روزی که مردم با یک آزمون بزرگ به اسم انتخاب اصلح برای حفظ و تقویت منافع ملی رو به رو هستند ، بازگو کردن حقایق و اتفاقات پیش از دولت یازدهم و پس از آن یک راه حل و راهنمای مهم برای مردم برای گذر از این پیچ پر فراز و نشیب و البته حیاتی باشد.

دولت باید به صراحت بگوید که طی چهار سال گذشته برای مردم و مملکت چه برنامه هایی را عملیاتی کرد. آقای روحانی و آقای جهانگیری و دیگر مدیران دولتی باید بگویند که چه خرابه ای را تحویل گرفتند و چه در مرمت و سامان دادن به آن کوشیدند. در واقع آنچه که این روزها باید ماموریت دولت باشد ، یک نوع روشنگری اجتماعی است.

این روشنگری به مردم کمک می کند که در مقابل شعارهای غیر منطقی و البته پوپولیسیتی فریب نخورند. هرچند که طی چند انتخابات اخیر سالهای 92 و 94 مردم با رای خود این مطالبه را فریاد زدند که به دنبال نخبگان و صالحان بوده و دیگر فریب پوپولیسم را نخواهند خورد.

این در حالی است که جریان رقیب دست کم در رفتارهای خود نشان داده است که هنوز بر این واقعیت و باور نرسیده است و نوع عدم صداقت با مردم موضوعات را بیان می کنند و آستین های خود را به نقد و تحلیل بالا می زنند؛ نقدی که عملا شکل و ماهیت تخریب و تضعیف دولت و بالاتر از آن ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی و ملت را به خود گرفته است.

آنان شعارهای انتخاباتی خود را بر مدار مسائلی همچون افزایش چندین و چند برابری یارانه ها و درآمد کشور استوار کرده اند و این دقیقا همان چیزی است که جامعه ما به جد دنبال می کند. مشکلات اقتصادی و معیشتی به جا مانده از سیاست ها و تصمیمات اشتباه دولت های نهم و دهم چنان کشور را به بحران فرو برده است تا عموم مسائل انتخاباتی حول موضوعات اقتصادی بچرخد و جریان رقیب با طرح شعارهای پوپولیستی و عوام فریبانه سعی می کنند تا از این طریق سبد آرای خود را مقابل روحانی پر پیمان کند.

دولت روحانی امروز رسالت و ماموریت روشنگری را عهده دار است و باید برای مردم بازگو کند که اکنون فرصتی برای غفلت دوباره نیست. اکنون زمانی برای رسیدن دوباره به برجام نیست و راه های پیموده را نمی توان دوباره امتحان کرد. مردم باید بدانند که بازگشت به قبل از دولت روحانی وضعیت کشور را خیلی بدتر از سابق خواهد کرد و چه بسا منافع ملی را بیش از هر زمان دیگری تهدید کند.

 

*بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید

برچسب ها: رسالت روشنگری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: