واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
جهانگیری در شبکه خبر:

آگاهی به مسائل کشور توسط کسی که سابقه مجلس یا دولت ندارد بسیار دشوار است

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه مسائل کلان کشور عمدتاً به سه بخش سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد تقسیم می‌شود، گفت: همه این موارد در دولت و مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد به همین دلیل کسی که سابقه حضور در دولت یا مجلس را نداشته باشد بسیار دشوار است که بتواند به مسائل کلان کشور آگاه شود.

تدبیر24 » اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه در گفت‌وگویی که به صورت ضبط شده از شبکه خبر سیما پخش شد،  در پاسخ به پرسش مجری درباره اسامی افرادی که برای کابینه دوازدهم انتخاب کرده است، اظهار کرد: به طور طبیعی مهمترین اقدامی که رئیس‌جمهور پس از کسب رای از مردم انجام می‌دهد تشکیل دولت و انتخاب همکاران خود در سطح کابینه است.

رئیس‌جمهور در این زمینه نیازمند مشورت‌های مختلفی از جمله مشورت با گروه‌ها و احزاب مختلف و همچنین برخی مقامات نظام و حتی تعامل با مجلس شورای اسلامی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه کارآمدی کابینه دولت در اهمیت قرار دارد، خاطرنشان کرد: کارآمدی کابینه در این است که بتواند مشکلات کشور را حل کند. از جمله شاخص‌های کابینه کارآمد این است که افرادی که انتخاب می‌شوند برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند و در بین متخصصین رشته موردنظر جزء سرآمدها باشند.

جهانگیری با بیان اینکه در برخی وزارتخانه‌های فنی جایگاه علمی و فنی افراد بیش از جهتگیری سیاسی آنها اهمیت دارد، ادامه داد: امینی و پاکدستی پیش‌نیاز همه مسوولان در سطوح کلان و میانی در جمهوری اسلامی ایران است. برخورداری از تحرک کافی از جمله دیگر شاخصه‌هایی است که اعضای کابینه باید از آن برخوردار باشند.

وی اظهار کرد: به صورت طبیعی کابینه منتخب دولت باید کابینه‌ای باشد که همه جریانات کشور احساس کنند که در این کابینه حضور دارند و همه اقشار اعم از زنان و جوانان احساس کنند که نماینده‌ای در آن کابینه دارند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری تاکید کرد: امیدوارم اگر توفیق انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور را داشتم کابینه‌ای شگفتی‌ساز تشکیل دهم و زمانی که مردم ایران لیست اعضای کابینه را می‌شنوند همه احسنت بگویند.

جهانگیری در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حضور جوانان در کابینه دولت دوازدهم و همچنین متوسط سنی اعضای این کابینه گفت: ایران کشور جوانی است که فرصت بسیار مناسبی برای توسعه کشور دارد. متاسفانه خیلی از کشورهای دنیا نیروی جوان و نیروی کار ندارند و جامعه آنها عمدتاً جامعه پیری است اما ما از این نعمت الهی جمعیت جوان و توانمند برخوردار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در همه زمینه‌ها به ویژه در مدیریت کشور برای جوانان فرصت حضور ایجاد کنیم، اظهار کرد: مدیریت آینده ایران بر عهده نسل جوان امروزی خواهد بود. البته من طرفدار طی کردن مراحل مدیریتی به صورت پله‌ای هستم و طرفدار طی کردن مراحل به صورت آسانسوری نیستم چرا که هرچه انسان بتواند سطوح مدیریتی را پله پله طی کند از تجربه بالایی برخوردار خواهد شد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری همچنین با بیان اینکه حتما باید نیروهای جوان در سطوح مدیریتی کشور حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: در کابینه آینده سهم جوانان بیشتر خواهد بود و براساس پیش‌بینی من فکر می‌کنم که سن متوسط کابینه حدود ۴۵ سال خواهد بود. قطعا در کابینه آینده زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت کشور سهم قابل قبولی خواهند داشت.

جهانگیری  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از میان نزدیکان شما فرد شایسته‌ای برای تصدی سمتی وجود دارد و آیا در چنین شرایطی در انتخاب آنها احتیاط می‌کنید؟ گفت: در میان دوستان خود قطعا افرادی در اطراف من هستند که شایستگی تصدی سمتی را دارند اما چنانچه مورد سوال در مورد بستگان من باشد باید یادآور شوم که یکی از بستگان من در هیچ‌کدام از حوزه‌های مدیریتی که تاکنون در آن مسوولیت داشتم حضور نداشته‌اند. قطعا آنها نیز افراد توانمندی هستند اما می‌توانند در جای دیگر مسوولیت داشته باشند و فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور چطور می‌تواند از ظرفیت‌های ملی و حاکمیتی برای تحقق وعده‌های خود استفاده کند، تاکید کرد: تصوری که من از اداره کشور دارم ممکن است با دیگران متفاوت باشد. من معتقدم ایران قادر است مسائل پیچیده را به آسانی و به سرعت حل کند اما متاسفانه برخی از سبک‌های مدیریتی اینگونه است که مسائل ساده تبدیل به مسائل بحرانی می‌شود و سپس در حل آن مساله مسوولان ناتوان می‌مانند و در نهایت هزینه‌های بسیار زیادی بر کشور و مردم تحمیل می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: هنر مدیریت در سطح کلان کشور در به‌کارگیری مدیرانی است که این توانمندی را داشته باشند که پیش از ایجاد بحران مسائل را برطرف نمایند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ریاست‌جمهوری جایگاه بسیار مهمی است، ادامه داد: در مرحله اول مهمترین عامل تعیین‌کننده برای رئیس‌جمهور کشور، همسویی و همراهی او با مقام اول کشور است. چنانچه این همراهی وجود داشته باشد رئیس‌جمهور قادر خواهد بود که بقیه ظرفیت‌ها را نیز با خود همراه کند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه مدیریتی من این اعتماد را به مردم می‌دهد که من فردی هستم که قادرم این همسویی را میان قوای دیگر برای اداره کشور و حل مشکلات به وجود آورم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چنانچه به عنوان رئیس‌جمهور با سران قوای دیگر دچار اختلاف شوید آیا این اختلاف را به سطح جامعه می‌کشانید، گفت: دولت مسوول اداره کشور است و نخستین دستگاهی که از التهاب و نگرانی جامعه و مردم آسیب می‌بیند دولت است به همین دلیل دولت و شخص رئیس‌جمهور باید قادر باشند که مسائل کشور را در جای خود برطرف نماید.

جهانگیری افزود: رئیس‌جمهور ریاست شوراهایی را برعهده دارد که مسوولان قوای دیگر در آنجا حضور دارند. در همین زمینه چنانچه مساله‌ای وجود داشته باشد قطعا در آن جلسات باید آن را حل کند. مردم باید در جریان مسائلی قرار بگیرند که اطلاع از آنها برایشان مفید است. هیچ‌وقت مردم از این خوشحال نمی‌شوند که بشنوند رئیس‌جمهور با قوای دیگر درگیر است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که چقدر از روحیه انقلابی‌گری مورد نظر رهبری برخوردار هستید، اظهار کرد: مهمترین آرمان انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. در همین زمینه انقلابی کسی است که به دنبال آرمان‌های انقلاب، استقلال، آزادی‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی و تحقق جمهوری اسلامی به عنوان حاکمیت رای مردم و مردم‌سالاری دینی به معنای حاکمیت ارزش‌های دینی باشد.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: در هر مقطعی متناسب با نیازهای آن مقطع افراد باید به صورت انقلابی عمل کنند. انقلابی‌گری به معنای بحران‌سازی، خشونت و افراطی‌گری نیست بلکه به این معناست که چگونه بتوانیم آرمان‌های انقلاب را محقق کنیم و قدرت اقتصادی کشور را بالا ببریم. زمانی که جنگ است انقلابی فردی است که به جبهه می‌رود و زمانی که سازندگی است انقلابی کسی است که برای پیشرفت کشور خشت روی خشت می‌گذارد.

جهانگیری گفت: فکر می‌کنم که در این زمینه تاکنون در زندگی خودم از همه شاخص‌های انقلابی بودن حفاظت و حراست کرده‌ام و بر اساس نیازهای کشور در موقعیت‌های موردنیاز حضور داشتم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر می‌کنید کارهای رئیس‌جمهور بیشتر به سوابق مدیریتی او باز می‌گردد یا اختیارات قانونی یا پایبندی او به اهداف و آرمان‌های انقلاب، گفت: هر سه این موارد مورد نیاز یک رئیس‌جمهور است، هیچ‌کدام از این موارد در تضاد با دیگری نیست چرا که رئیس‌جمهوری که سابقه کافی برای امور کشور نداشته باشد و مدیریت موفقی در گذشته نداشته باشد نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین با بیان اینکه مسائل کلان کشور عمدتاً به سه بخش سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد تقسیم می‌شود، افزود: همه این موارد در دولت و مجلس مورد بحث قرار می‌گیرد به همین دلیل کسی که سابقه حضور در دولت یا مجلس را نداشته باشد بسیار دشوار است که بتواند به مسائل کلان کشور آگاه شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: حتما کسی که جایگاه نفر دوم کشور را دارد علاوه بر ریاست قوه مجریه مسوول اجرای قانون اساسی نیز است. در همین زمینه او باید منطبق بر آرمان‌های نظام حرکت کند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر توان کار با منتقدان را دارید و آیا در کابینه شما منتقدین جایگاهی دارند، تاکید کرد: شخصا معتقدم کسانی که از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت انتقاد می‌کنند به دولت برای تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند. چنانچه دولت نقد نشود ممکن است در مسیری اشتباه کشور را به سمت پرتگاه ببرد. در همین زمینه منتقدین به موقع چراغ را روشن می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید قدر منتقدان را بداند، خاطرنشان کرد: انتقاد و تخریب هر کدام موضوعی جداگانه هستند. عده‌ای به دلیل آنکه گروه دیگر که منتخب مردم است را همراه خود نمی‌دانند با رای مردم ضدیت می‌کنند و به دنبال پشیمان کردن مردم از رای خود هستند که این تخریب محسوب می‌شود. من همواره تلاش کرده‌ام که منتقدین را در کنار خود داشته باشم.

به گزارش ایسنا، این کاندیدای ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاکید رهبری بر نامزدهای انتخابات نسبت به حل مشکلات کشور در داخل خاطرنشان کرد: نگاه به بیرون از کشور به معنای انتظار کشیدن برای توجه بیرون و همچنین ورود امکانات حتما راه اشتباهی است چرا که ایران کشوری دارای پتانسیل‌ها، منابع، معادن، نیروی انسانی قوی و جوان و تحصیل‌کرده و همچنین بهترین موقعیت جغرافیایی است که می‌تواند برای توسعه به آنها متکی باشد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد اصلی دارد که درون‌زایی و برون‌نگری از جمله آنهاست. در درون‌زایی استفاده از ظرفیت‌های داخل و در برون‌نگری تعامل با دنیا مورد نظر است.

جهانگیری با بیان اینکه ایران هجدهمین اقتصاد دنیا است، افزود: در برون‌نگری سه نگاه وجود دارد. صادرات کالای داخل و همچنین خدمات فنی و مهندسی، جذب منابع خارجی و واردات فناوری نگاه‌های موجود در مقوله برون‌نگری را شامل می‌شوند. در این زمینه باید به برون‌گرایی اقتصاد توجه کنیم و با دنیا در تعامل و گفت‌وگو باشیم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری همچنین درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت دوازدهم گفت: اولویت در دولت براساس منابع ملی تعریف می‌شود. حتما کشورهای همسایه و مسلمان در اولویت‌های سیاست‌های خارجی دولت دوازدهم قرار خواهند داشت. در همین زمینه با عنوان کشوری عضو آسیا باید رویکردمان به سمت کشورهایی باشد که بیشترین توسعه را در منطقه آسیا خواهند داشت.

وی توجه به کشورهای آفریقایی، آمریکایی و اروپایی را از جمله دیگر سیاست‌های خارجی دولت خود عنوان و خاطرنشان کرد: هر جا که منافع ملی کشور تحقق یابد در اولویت خواهد بود.

جهانگیری در ادامه درباره سیاست‌های خود در منطقه برای حمایت از محور مقاومت خاطرنشان کرد: منطقه ما منطقه حساسی است که با اتفاقات جدیدی روبه‌رو شد. من فکر می‌کنم که بخشی از این اتفاقات به خاطر ضربه زدن به ایران انجام شده است.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری با اشاره به ظهور پدیده تروریسم در منطقه گفت: داعش و گروه‌های تروریستی به عنوان موضوعی بسیار خطرناک در منطقه در کشورهای همسایه ما در حال خونریزی و قتل عام هستند. قطعا این اقدامات برای امنیت ملی ما حساس است.

وی با تاکید بر اینکه ما امنیت کشور را با هیچ‌چیز معامله نمی‌کنیم، افزود: باید از امنیت کشور به عنوان کانون امنیت منطقه حفاظت کنیم و تا جایی که امنیت و منافع ملی ایجاب می‌کند باید حضورمان در منطقه به نوعی باشد که بتواند منافعمان را حفظ کند.

جهانگیری همچنین درباره پرسشی مبنی بر اینکه چنانچه آمریکا در برجام نقض پیمان کند چه سیاستی را اتخاذ خواهید کرد، خاطرنشان کرد: آمریکا همواره از اول انقلاب کشور ایران را تحریم کرده است اما تحریم‌های آنها هیچ‌گاه در اقتصاد ایران موثر نبوده است. این تحریم‌ها زمانی موثر می‌شود که آمریکا بتواند دنیا را همراه خود کند. مهمترین مساله ما در سیاست خارجی این است که با دیپلماسی فعال و قوی مانع این شویم که آمریکا بتواند اجماعی از کشورهای قدرتمند دنیا علیه ایران شکل دهد. ما امروز قادر به انجام چنین اقدامی هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: برجام نمونه موفقی از کار ما است و ما توانستیم طی آن خواسته خود را به قدرت‌های بزرگ دنیا تحمیل کنیم و آنها نیز حق هسته‌ای ما را پذیرفتند. برجام توافقی بین‌المللی است و هرگاه آمریکا بخواهد مغایر آن عمل کند حتما با عکس‌العمل ایران مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: صحبت‌های خود با بیان اینکه فکر می‌کنم شرایط داخلی و بین‌المللی ایران در وضعیتی است که باید به دنبال راهکاری جدی برای چالش‌های پیش‌رو باشیم. این چالش‌ها در گام اول با انسجام و تلاش همگانی برطرف خواهند شد. برای تحقق این اقدام تمام جریانات باید به صحنه بیایند و تمام ظرفیت‌های سیاسی و مدیریت کشور در حل مشکلات به کار گرفته شود.

جهانگیری گفت: باید به شخصیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کشور احترام بگذاریم چراکه هر کدام از آنها قادر هستند گره‌ای مشکلات مردم برطرف کنند.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری در پایان تاکید کرد: دولت دوازدهم باید دولتی باشد که توانایی حل چنین مشکلاتی را داشته باشد. من نیز در حد توان و وسع خودم امیدوارم بتوانم نقشی ایفا کنم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: