واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

آلودگی روزانه هوای تهران

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن آلایندگی وارد هوای تهران می‌شود، گفت: باید پرونده شهرک عباس‌آباد را از کشوها در بیاوریم؛ بر اساس این طرح قرار بود تمام ادارات دولتی از کوچک تا بزرگ در دامن اراضی عباس‌آباد واقع شود.

به گزارش تدبیر24 به نقل از فارس،‌ هومان لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در «بررسی کاهش آلودگی هوا» که با حضور غلامحسین مؤید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: هر هواپیما به طور متوسط برابر 60هزار اتومبیل آلودگی تولید می‌کند.

تهران بدون ملاحظات زیست محیطی،‌ به طور وحشی ساخته شده است

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهارداشت: مشکل آلودگی هوای تهران تکنیکی نیست، مشکل شهرسازی تهران است؛ مشکل این است که این شهر به طور وحشی ساخته شده است بدون آنکه برای آن برنامه‌ریزی محیط زیستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از سال 53 تهران در حال نابودی است،‌ گفت: با بالا رفتن قیمت نفت این کلانشهر روند نابودی را دارد طی می‌‌کند.

لیاقتی با بیان اینکه معضل اصلی آلودگی هوا در شهر تهران، فقط مسئله خودرو و پایین بودن استانداردهای سوخت و خودرو نیست، اظهار داشت:‌ عدم برنامه‌ریزی صحیح شهری و زیست محیطی و همچنین عدم ارزیابی اکولوژیک شهر تهران، نقش انکارناپذیری در افزایش آلودگی هوای تهران داشته‌ است.

 

تهران لحظه به لحظه به نابودی نزدیک می‌شود

پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: شهر تهران طی سال‌های گذشته به دلیل گسترش بی رویه شهرنشینی، افزایش سریع جمعیت و عدم برنامه‌ریزی متناسب با آن لحظه به لحظه به نابودی نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه شهر تهران بی‌رویه در حال گسترش است، ابراز داشت: این در حالی است که شاهد برنامه‌ریزی شهری و مکان‌یابی‌های مناسب، نسبت به این موضوع نبودیم.

لیاقتی با بیان اینکه از توان اکولوژیک شهر تهران بیش از ظرفیتش استفاده می‌شود، گفت: در کنار این امر مسائل دیگر مانند فعالیت صنایع آلاینده، تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد استاندارد و فرسوده،‌ سیستم‌های گرمایشی خانگی، عدم استاندارد سوخت نیز بر افزایش آلودگی این کلانشهر افزوده است.

امکان ورود اتوبوس به کوچه‌ها و خیابان‌‌های تنگ پایتخت، نیست

وی با بیان اینکه تهران عملاً به حال خود رها شده است،‌ ادامه داد: توسعه و گسترش وسایل حمل‌ونقل عمومی یکی از راهکارهای مؤثر برای کنترل آلودگی هوا است،‌ این در حالی است که به دلیل عدم مدیریت مناسب شهری،‌ امکان ورود اتوبوس و خطوط مترو در داخل کوچه‌ها و خیابان‌‌های تنگ این شهر وجود ندارد؛ بر همین اساس نمی‌توان شهروندان را مکلف به عدم استفاده از خودروی و موتورسیکلت شخصیشان کنیم.

به گفته رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی، طبق استاندارد جهانی، هر شهروند باید به ازای هر یک کیلومتر به مترو دسترسی داشته باشد.

تهران احتیاج به جراحی حاد دارد/کاهش اعتبار معاینه فنی، آنتی بیوتیک است

وی با بیان اینکه تهران احتیاج به جراحی حاد دارد، ادامه داد: کاهش مدت اعتبار معاینه فنی و مسائلی از این دست فقط به عنوان آنتی‌بیوتیک است.

پرونده شهرک عباس‌آباد از کشوها، بیرون بیاید

لیاقتی ادامه داد: برنامه‌هایی در باب مدیریت شهری تهران از سال‌های‌ قبل از انقلاب در دستور کار قرار گرفته بود که از جمله می‌توان به احداث «شهرک عباس‌ آباد» اشاره کرد؛ اما متأسفانه این برنامه‌ها لغو شد.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: پرونده شهرک عباس‌آباد را از کشوها در بیاوریم؛ براساس این طرح مقرر بود تمام ادارات دولتی از کوچک تا بزرگ در دامن اراضی عباس‌آباد واقع شود و از نظام اطراف حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس و مترو دسترسی داشته باشد، ضمن آنکه در داخل آن فضای ممنوع طبیعی ساخته شود.

سهم وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوا، 88 درصد است

وی با بیان اینکه طبق آمار بیش از 88 درصد سهم آلودگی هوا مربوط به تردد وسایل نقلیه موتوری است، افزود: روزانه یک هزار و 200 تن آلایندگی وارد هوای تهران می‌شود که وزارت نفت  و خودروسازان می‌توانند با بهبود ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو، ‌این رقم را کاهش دهد.

بیش از 3.5 میلیارد دلار، هزینه‌های ناشی از آلودگی‌ها هوا در تهران است

لیاقتی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 3.5 میلیارد دلار در شهر تهران خسارات ناشی از آلودگی هوا داریم، ادامه داد: این رقم برای تمامی کلانشهرهای کشور به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

بیماری آلودگی هوای تهران به سایر کلانشهرها سرایت کرده است

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: بیماری شهر تهران به سایر کلانشهرهای کشور نیز سرایت کرده است.

وی با بیان اینکه در تهران هم‌اکنون 3 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تردد می‌کند، ادامه داد: این در حالی است که تهران ظرفیت پذیرش 750 هزار دستگاه خودرو را دارد.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا کشاورزی سالم، فضای طبیعی و فضای سبز وجود دارد.

لیاقتی ادامه داد: هم اکنون بساز و بفروش بهترین شغل محسوب می‌شود و همین مسئله مدیریت شهری تهران و سایر کلانشهرها را با انحلال روبرو کرده است و به دنبال آن فضای سبز امین شهر تهران از حجله درختان کهن و باغات تهران نابود شدند.

انتقال پایتخت شعار است/تهران روز به روز خفه‌تر می‌شود

وی انتقال پایتخت را شعار عنوان کرد و بیان داشت: باید مکان‌یابی شود و اصل ادارات بر یک مکان مناسب انتقال یابد و زیر ساخت دولت الکترونیک تقویت شود.

لیاقتی با بیان اینکه تهران پارکینگ رونده است ابراز داشت: تهران روز به روز دارد خفه‌تر می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تهران به پارکینگ شده است، ادامه داد: چرا باید در چنین شرایطی و نبود جای پارک برای خودروها پلیس خودروها را به سمت پارکنیگ هدایت کند.

وی درباره انتقال فرودگاه مهر‌آباد اظهار داشت: می‌توانیم پروازهای فرودگاه مهر‌آباد را به فرودگاه امام‌خمینی(ره) انتقال دهیم و هزینه اضافی در این باره نکنیم.

نابودی جنگل‌های زاگرس، عامل افزایش ریزگردهای محلی

وی در ادامه سخنان خود یکی از عوامل افزایش ریزگردها را از بین رفتن جنگل‌های زاگرس عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه یک سوم جنگل‌های زاگرس از بین رفته‌اند.

لیاقتی خاطر نشان کرد: باید به خاطر داشته باشیم میزان ریزگردها از زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران افزایش یافته است.

تهران سال گذشته، فقط 3 روز هوای پاک داشت

وی با بیان اینکه در سال 91 پایتخت فقط 3 روز هوای پاک را تجربه کرده است، ادامه داد: این کلانشهر طی سال گذشته 146 سالم و یک روز بسیار ناسالم داشته است.

رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عدم مکان‌یابی صحیح صنایع در کشور ابراز داشت: صنایع آلاینده در غرب تهران جانمایی شدند.

لیاقتی متذکر شد: باید تکنولوژی‌های صنایع ارتقا یابد و دولت وام و امکانات مناسب بدهد تا صنایع در جهت بروز رسانی حرکت کنند.

انتقال صنایع آلاینده امکان‌پذیر نیست

وی انتقال صنایع را از غرب تهران امکان‌پذیر ندانست و ادامه داد: باید در این باره منطقی فکر کنیم.

این کارشناس مسائل زیست‌محیطی درباره مالیات سبز نیز بیان داشت: باید در این‌باره برای صنایعی که براساس معیارهای زیست محیطی فعالیت می‌کنند، تشویق‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

تعطیلی مدارس و ادارات، تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد

وی انجام اقدامات اورژانسی را در کاهش آلودگی هوا بی‌تاثیر دانست یادآور شد: اقدامات اورژانسی مانند تعطیلی مدارس و ادارات نمی‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر واقع شود در این باره باید برنامه‌‌های زیرساختی و طولانی مدت پیش‌بینی شود.

تهران نفس نفس می‌زند/مالیات سبز جایگزین فروش تراکم شود

لیاقتی با بیان اینکه تهران دارد نفس نفس می‌زند، خاطرنشان کرد: مسئولان مالیات سبز را جانشین فروش تراکم کنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: