واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۷۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
مهدوی زاده مطرح کرد:

لزوم ارائه راهکارهای مطلوب برای توسعه شهرسازی

اکرم مهدوی زاده فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان و کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستای حوزه انتخابی تهران، ری و تجریش در گفت و گو با «تهران فردا» به شرح برنامه های کاربردی خود در جهت نیل به توسعه و رفع مشکلات موجود کلان شهر تهران پرداخت و گفت: نشنيدن صداي زنان باعث ناديده گرفته شدن آن ها مي شود. بنابراين، موضوع سازمان دهي زنان در جامعه مدني اهميت بسيار زيادي دارد.
تدبیر24 »اکرم مهدوی زاده فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان و کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستای حوزه انتخابی تهران، ری و تجریش در گفت و گو با «تهران فردا» به شرح برنامه های کاربردی خود در جهت نیل به توسعه و رفع مشکلات موجود کلان شهر تهران پرداخت و گفت: نشنيدن صداي زنان باعث ناديده گرفته شدن آن ها مي شود. بنابراين، موضوع سازمان دهي زنان در جامعه مدني اهميت بسيار زيادي دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنين بايد با همكاري در شوراي شهر، سطح آگاهي مسئولان سياست گذاري و متخصصان و دست اندركاران شهرسازي را نسبت به اثر تصميماتشان بر زندگي زنان و مردان افزايش داد. سياست گذاري و برنامه ريزي بر پايه ديدگاه جنسيتي موضوعي آموختني است. اين يادگيري به جنسيت دست اندركاران شهري بستگي ندارد، بلكه به ديدگاه هاي آن ها وابسته است.

این فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان ادامه داد: در دانش برنامه ريزي و اقدامات شهرسازي بايد ديدگاه جنسيتي را لحاظ كرده و از آن به عنوان راهكار مطلوب استفاده نمود. اين كار در كنار اقدام عمومي نقطه شروعي خواهد بود براي مقابله با ديدگاهي كه در گذشته وجود داشته و منافع و نيازهاي زنان را به اندازه منافع و نيازهاي مردان در سرمايه گذاري يا سياست گذاري شهري در نظر نمي گرفته است.

مهدوی زاده تاکید کرد: توجه داشته باشيم كه ساكنان شهر مردان و زناني هستند كه در هر مرحله از زندگي منافع و نيازهاي متنوعي دارند و شرايط خانواده و محله براي هر يك از آن ها متفاوت است. تجربه زنان و مردان و نحوه استفاده آن ها از شهر با يكديگر متفاوت است و هميشه با پيش بيني مسئولان برنامه ريزي مطابقت ندارد.

وی افزود: برخي از موارد مغفول مانده در مديريت شهري و توجه به ساختار جنسيتي زنان در ساختار سيستم شهري در ذيل اشاره شده است.

  • توجه به منابع درآمدي خانوار از منظر اقتصاد شهري با رويكرد حمايت از صيانت خانواده
  • توجه به نياز جنسيتي و جسمي شهروندان در سيستم حمل و نقل شهري و ماموريت كنترل ترافيك شهر
  • استفاده از بازوي خلاقيت زنان، جوانان و كنشگران اجتماعي در مديريت شهري
  • توجه به حمايت از زنان و كاهش آسيب هاي اجتماعي و توجه به اسكان مناسب

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران گفت: زنان در جوامع شهري معمولا به سه دليل بيشتر از فقر رنج مي برند: نخست اين كه دستمزدشان كافي نيست، شغل شان پاره وقت است يا امنيت شغلي ندارند (حتي در مواردي كه سطح بيكاري مردان بالا است يا كارفرماها استخدام كارگران زن را ترجيح مي دهند)؛ دوم اين كه توزيع منابع و قدرت تصميم گيري در خانواده برابر نيست و در نتيجه زنان هميشه اختيار درآمد خود را ندارند؛ و سوم اين كه دسترسي زنان به منابع و دارايي در جامعه معمولا به اندازه مردان نيست.

مهدوی زاده همچنین تصریح کرد: با توجه به افزايش زنان سرپرست خانوار در شهرهاي مختلف و نيز تعداد رو به افزايش زناني كه مسئول نگهداري از خانواده هستند، ضرورت استفاده از ديدگاه جنسيتي در مقابله با مساله فقر شهري بيشتر شده است به عنوان مثال، فضاي شهري براي زنان امكان و موقعيت اشتغال بيشتري نسبت به محيط روستايي فراهم ميكند.

وی بیان کرد: با اين همه بازار كار در شهرها هميشه از خطوط جنسيتي جدا مانده است، زنان فقيرتر بيشتر به مشاغلي چون نظافتچي گري يا فروشندگي روي مي آورند و در حاشيه شهر سكنا مي گزينند با وجود آنكه برخي برنامه ريزان و مديران شهري دستفروشي را جلوه اي از آشفتگي و ازدحام فرودستان مي بينند و از آن احتراز مي كنند ولي عدم توجه به مساله زنان دستفروش و ساماندهي آنها با توجه به ماهيت جنسيتي شان از مهمترين مسائلي است كه اين روزها با وجود روند روبه روشد و افزايشي در سطح شهر بجز مواردي مقطعي و سطحي، مغفول مانده است بويژه براي زنان واجد شرايط معنايي امنيت آفرين در فضاي شهري نيز است.

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران گفت: علاوه بر اين به رسميت شناختن شيوه امرار معاش بخشي از جامعه و تلاش براي تسهيل آن، براي برنامه ريزان شهري وظيفه اي اخلاقي است.

مهدوی زاده افزود: چنين غفلتي باعث شده مديران شهري با هم دستي نيروهاي پليس هر روز فعاليت دست فروشان را محدودتر كنند. ضمن اينكه الزام به وجود مهدكودك و خانه كودك با سهولت دسترسي مادران با حفظ صيانت خانواده، زنان را از حضور در اجتماع و مشاغل شهري دور نخواهد كرد.

وی عنوان کرد: همچنين سازماندهي پايگاه هاي هميار خانواده، گسترش مراكز مهارت آموزي و بازارچه هاي خود اشتغالي به منظور توانمند سازي زنان آسيب پذير و زنان سرپرست خانوار به نحوي كه حمايت ها براي يك دوره معين و قابل تعميم و ارائه به تمام جامعه هدف صورت پذيرد و اثربخشي برنامه ها قابل اندازه گيري باشد. حمايت از دسترسي به مواد اوليه و بازار فروش غيرفصلي و غيرمقطعي (بطورمثال مشاركت اصناف، بازاريان و بازرگانان و فروشگاه هاي سطح شهر) در حمايت از فروشندگان و توليد كنندگان در جامعه هدف مطرح شده. ضمن اينكه پيشنهاد ميشود در اتاق اصناف و اتحاديه هاي مشاغل، بخش زنان مطرح و ايجاد شود.

این فعال اجتماعی حوزه زنان و کودکان ادامه داد: با توجه به اينكه ساختمان و ساختار شهرها تا چندين نسل باقي مي ماند، مي توان گفت معماري، طراحي شهري، برنامه ريزي براي كاربري زمين، و زيرساخت ها از هر نسل به نسل ديگر منتقل مي شود. در شكل سنتي برنامه ريزي شهري، شهرها به چند قسمت براي فعاليت هاي مشخص تقسيم مي شوند و خانه ها، بازارها، و كارخانه ها در نقاط جداگانه قرار مي گيرند. نبايد فراموش كرد كه زنان مانند مردان هميشه كفش پاشنه كوتاه و تخت نمي پوشند و اگر كفپوش ها به درستي طراحي شده باشند نبايد معلولين و ساير افراد به آساني روي آن ليز بخورند و يا دچار مخاطرات ديگر شوند در مجموع مي توان گفت مسافت هاي كوتاه، كاربري هاي مختلط، چند مركزي بودن، راحتي، امنيت، زيبايي، مقياس كوچك و انساني، نبود سرو صدا و خطر ماشين و تصادفات، آرامش، معاشرت، صحبت، خلاقيت، پيچيدگي، سهولت حركت، تفريح و نشاط ويژگي هاي فضاي شهري مناسب براي زنان است.

مهدوی زاده بیان داشت: بنابراين ايجاد سازوكاري مناسب در طراحي فضاهاي عمومي و مبلمان شهري براي اجراي برنامه جامع متناسب براي همه شهروندان از جمله سالمندان، معلولان، كودكان،زنان باردار و زنان صاحب كودك در دستور برنامه هاي شوراي شهر قرار گيرد.

وی همچنین تصریح کرد: افزايش ميزان و پتانسيل پاركينگ هاي ميان مسيري به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي استفاده توامان حمل و نقل عمومي و شخصي و ايجاد حمل و نقل عمومي متناسب براي عموم شهروندان، به منظور ايجاد فضاي مناسب براي جابجايي و تردد اقشارآسيب پذير جامعه از جمله سالمندان، معلولان و زنان باردار از موارد مورد توجه در شوراي شهر باشند. ضمن اينكه راهكار پرداخت مبلغ و خريد طرح روزانه براي ورود به طرح ترافيك مهمترين ايراد جدي در كنترل ترافيك شهر تهران است كه باعث سرخوردگي طبقاتي بين اقشار شده است آن كسي كه دارد ميتواند حقوق شهروندي ديگران را در ترافيك تهران بخرد. براي فضاهاي آسيب زا و ساخت و سازهايي كه از نظر رواني، خشونت زا هستند و يا تاثير بسزايي در افسرگي هاي مزمن و پنهان دارند فكري شده ؟ اصولا روانشناسي معماري كلان شهر ها بخصوص در شهر تهران تابحال جايي نداشته است نحوه واكنش زنان به مشكلات شهري با مردان فرق دارد.

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران گفت: زنان ثابت كرده اند كه در مديريت جامعه محلي، حفظ انسجام اجتماعي، و ساخت مسكن و محله در شرايط بي خانماني يا ناهماهنگي، نوآوري و تاب آوري بيشتري دارند .امتناع از نگاه پيمانكارانه به سراي محلات و فراهم سازي مكان هاي مناسب در سراي محلات براي ارائه خدمات آموزشي و مشاوره اي براي زنان و نظارت بر كم وكيف اجراي آن از مهمترين اقدامات مغفول مانده است كنش گري در محله ها و شوراياران يكي از مسيرهاي مهم براي رسيدن به مشاركت در سطح برنامه ريزي شهري و روندهاي سياست گذاري است و در پاسخگو كردن سياست مداران نقش اساسي دارد.

مهدوی زاده افزود: مشكلات جامعه وقتي به برنامه هاي سياست گذاري راه پيدا مي كنند كه گروه هاي قدرتمند و سازمان يافته بتوانند مشكلات را شناسايي كرده و براي يافتن راه حل تلاش كنند. در دو دهه گذشته، بهره گيري از ديدگاه زنان در سياست گذاري و برنامه ريزي فقط با حضور مستمر نيروي سازمان يافته زنان ممكن شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اين دستاورد با سازمان دهي جداگانه زنان، ائتلاف گسترده با مردان، و ايجاد شبكه هاي فراگير براي حمايت از عدالت اجتماعي و تغيير براي رسيدن به برابري در سياس تگذاري تحقق يافته است. بستر سازي به منظور تصميم گيري زنان براي حل مشكلات، دغدغه ها ومطالبات حوزه زنان، رايزني و الزام شهردار آتي تهران به منظور تغيير رويكرد مديريت مردانه و بهره گيري از شايسته سالاري در مناصب مهم واثرگذار مديريت شهري از مطالبات زنان در شوراري شهر تهران است ها بعنوان پشتيبان مديران شهري NGO توجه به حضور و استفاده زنان ،جوانان و نهادهاي مردمي و توجه دولت ها و نهادهاي خارج از دولت و سازمان هاي مردم نهاد نسبت به اهميت سازمان دهي عمومي زنان در حال افزايش است.

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اين وضعيت به ويژه در مواردي برجسته تر است كه زنان، در نبود منابع مناسب ديگر، خودشان سازمان دهي تامين خدمات را بر عهده دارند. ما محدود شدن نقش زنان به تشكيل گرو ههاي خودياري و راهبردهاي بقا خطراتي را نيز در پي دارد.

مهدوی زاده ادامه داد: اين وضعيت نه تنها باعث سلب مسئوليت از بخش ها و نهادهاي ديگر در تامين و بازتوزيع منابع در سطح شهري مي شود، بلكه همچنين مسئوليت مديريت محله را به دوش زنان مي اندازد، بي آن كه منابع يا حمايت سياسي و تخصصي براي آن ها تامين شود.

وی تاکید کرد: زنان حاضر در سازمان هاي جامعه مدني، مثل سازمان هاي مردم نهاد، «مشاركت به معني توانمندسازي» بنابراين، براي اطمينان از و سازمان هايي كه در سطح باهمستان فعاليت دارند، نه تنها بايد در مديريت باهمستان، خودياري، و تامين خدمات نقش داشته باشند، بلكه همچنين بايد از فرص تهايي براي پيشرفت فردي، كمپين سازي، و حمايت برخوردار شوند.

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران ابراز داشت: با وجود پيشرفت هاي بسيار در جامعه كنوني ما، زنان همچنان دستخوش اتفاقاتي قرار مي گيرند كه شايد توجه بيشتر مسئولان جلوگيري آنها باشد، اما اين كوتاهي همچنان زنان و دختران ما را درگير آسيب هاي اجتماعي مي كند شايد زمان آن رسيده تا با اطلاع رساني درست شهري و حمايت هايي از مداخلات تخصصي و تعامل هماهنگ نهاد هاي مديريت شهري، شهروندان از وظايف و شرح خدمات اين عزيزان مطلع شوند و مهمترين موضوع مراكز حمايتي بيشتر در استفاده و معرفي مددكاران براي ارجاع زنان در راه مانده به محل هاي امن مي باشد. ضمن اينكه فراموش نكنيم تهران جذابيت زيادي براي مهاجران دائم و موقت دارد.

مهدوی زاده عنوان کرد: سالانه هزاران نفر از نقاط مختلف ايران به منظور دستيابي به فرصت هاي بهتر كار، درآمد، تحصيل و زندگي به اين شهر مي آيند. بسياري از اين افراد كه اغلب جوان، دانشجو، كارمند يا كارگرند، به تنهايي و دور از خانواده خود زندگي مي‌كنند دختران و زناني هستند كه بدون آسيب ديدگي و در مسير سالم زندگي شهروندي بجاي خانه ي مجردي، مجبور به اسكان در مجتمع هاي امني چون پانسيون و خوابگاه هاي غيردولتي هستند و لذا نياز به نظارت در ساخت و سازهاي شهري و معماري اجتماعي براي اين قشر امري بديهي است مراكز خصوصي اقامتي كه اغلب براي پذيرش زنان معتاد يا بهبود يافته (مراكز شلتر و خانه هاي ميان راهي) در تهران بسيار محدود و بجز چند مورد انگشت شمار (مثل مركز چيتگر در غرب تهران توسط شهرداري) توسط بخش خصوصي و صرفا با نيت ارائه خدمات به زنان بهبود يافته اختصاص دارد نحوه انتخاب محل هاي مناسب اين نوع خوابگاه ها در چيدمان شهري يكي از موضوعات اصلي در مديريت شهري و بازنگري از سوي شوراي شهر دارد.

وی گفت: ساختمان هاي بهاران كه بودجه هاي كلان راه اندازي شدند بدليل دسترسي نامناسب كمتر مورد اقبال قرارگرفتند مراكز اقامتي بدليل عدم توجه به ساختارهاي شهري و معماري اجتماعي با معارضت مردمي گاهاً به تعطيلي و تعليقي كشانده اند آيا وقت آن نرسيده تا قبل از اجراي هر تصمیم خام روي زير ساخت‎هاي آن با ديدگاه مديريت شهري تامل و تدبر كنند؟ آيا صرفا براي انجام فريضه ي طرحهاي جمع آوري و اسكان هاي يكباره، بودجه هاي كلان بدون در نظر داشتن كابردي و نظام هماهنگ شهري به هدر نرفته است؟

کاندیدای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: بنابراين لازم است شوراي شهر براي جلب مشاركت در تدوين و اجراي برنامه هاي مورد نياز به منظور كاهش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اسكان غيررسمي وحاشيه نشيني، با همكاري و هماهنگي دستگاه هاي مسئول در اين زمينه و نيز مطالعه و بررسي نوع و ميزان آسيب‎هاي فرهنگي و اجتماعي از جمله خشونت و عوامل تاثيرگذار بر آن در شهر تهران اقدام لازم داشته باشد. همچنين لزوم توجه به حمايت از راه اندازي پايگاه ها يا مراكز خدمات مشاوره اي و آموزشي صلاحيت دار به دختران و بانوان محسوس است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: