واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۷۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵

انتخاباتی اخلاقی

بداخلاقی های انتخاباتی در تبلیغات نامزدها که از آن به عنوان راهبردی برای پیروزی استفاده می شود همواره با انتقاد بزرگان دینی و انقلابی جامعه مواجه شده تا جایی که مقام معظم رهبری در چند دوره اخیر ضمن توصیه به کاندیدای انتخاباتی آنها را از طرح مباحث خلاف واقعیت بر حذر داشته اند.
تدبیر24»در برخی از مواقع مناظره های انتخاباتی و برنامه تبلیغاتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آوردگاهی برای از میدان به در کردن رقیب با استفاده از تهمت و دروغ تبدیل شده و برخی از آنان سعی دارند که از این روش برای ترفندی برای پیروزی بر رقیب استفاده کنند.
این شیوه ناپسند تبلیغاتی در حالی در چند دوره انتخابات ریاست جمهوری روز به روز گسترش پیدا می کند که مراجع اعظام تقلید و بزرگان نظام با مذمت آن، تمامی جناح ها و کاندیدای انتخاباتی را به رعایت اخلاق و انصاف در تبلیغات انتخاباتی دعوت می کنند.

1- تبلیغات هر چند که در معنای لغوی خود به معنای بزرگ نمایی و قالب کردن سخنان نزدیک به واقعیت در قالب واقعیت است اما در جامعه ای که اخلاق اسلامی و فرهنگ تشیع در آن نماد راستگویی است شیوه ناکارآمد تبلیغات بر پایه تهمت و افترا نمی تواند شیوه ای قابل پذیرش باشد زیرا رابطه اخلاق و سیاست در دین مبین اسلام رابطه ای در هم تنیده است که سیاست را با صداقت تعریف می کند.
این شیوه از تبلیغات انتخاباتی نمونه ای ناقص از شیوه تبلیغات غیر وطنی است که بیشتر در مناظره برخی کاندیداهای کشورهای غربی با آن مواجهه هستیم. در غرب برای کسب رای دست به هر اقدامی می‌زنند، اما در جامعه ما نباید برای جلب آرای گروه‌های مختلف دست به هر اقدامی بزنیم.
الگو برداری از شیوه تبلیغات غربی به نام دفاع از حقوق مردم در مناظره و سخنرانی کاندیدا افزون بر آنکه موجب خدشه دار شدن بسیاری از هنجارهای اجتماعی و اخلاقی می شود، ممکن است زمینه را برای بدبینی مردم نسبت به مسوولان فراهم کند.

2- بر هیچ کس پوشیده نیست که مردم در انتخاب اصلح به دنبال گزینه ای هستند که در تمامی زمینه ها بتواند انتظارات آنها را برآورده کند اما آیا می توان با بلند کردن صدا و چند صفحه کاعذ به عنوان اسناد تخلف رقیب انتظارات مردم را برآورده کرد؟
بهتر است کاندیداهای انتخاباتی به جای اینکه برای مغلوب کردن از هر روشی استفاده کنند با برنامه های مدون و کارشناسی شده در میدان مناظره و مباحثه بر رقیب برتری پیدا کنند. هر چند که در شرایط کنونی وعده های فراوانی از جانب کاندیدا به مردم داده می شود اما این وعده ها بیش از آنکه راهکاری برای برون رفت از برخی مشکلات ارائه کنند بزرگ نمایی برخی از مشکلاتی است که این روزها در جامعه ما رواج دارد.

3- یکی از مهمترین کاستی های مناظره و سخنرانی های انتخاباتی وارونه جلوه دادن برخی از واقعیت های جامعه است. هیچ کس نمی تواند منکر مشکلات اقتصادی یا اجتماعی در شرایط کنونی جامعه باشد اما نگاه سیاه و سفید به این مشکلات در شرایط کنونی به حربه ای کارساز برای تخریب رقیب تبدیل شده است.
این نوع نگاه موجب شده تا برخی از کاندیداها از زاویه دید شخصی به مشکلات نگاه کرده و راهکارهای خود محور ارایه کنند بدون اینکه نسبت به نقش دیگر قوا در جامعه توجه کنند.

4- برخی سخنان بی اساس و تهمت هایی که به افراد حاضر و غایب در مناظره نسبت داده می شود ممکن است به دستمایه ای برای رسانه های بیگانه تبدیل شود. رسانه های معاند خارج از کشور که در ایام انتخابات بیشتر برنامه های خود را به کنش سیاسی درون نظام اختصاص می دهند به دنبال بهانه ای هستند تا با استفاده از تکنیک برجسته سازی به نوعی به دنبال القا بی اعتمادی مردم نسبت به نظام باشند.
در این زمینه کاندیدای انتخاباتی باید نسبت به استفاده از واژه های مختلفی که برای برتری بر رقیب به کار می برند حساسیت داشته باشند زیرا یکی از مهمترین کارکرد های این برنامه ایجاد شور انتخاباتی و مشارکتی است که بتوان به وسیله ان اقتدار نظام و مردمی بودن آن را بیش از پیش نشان داد.
برپایه آنچه که گفته شد تبلیغات انتخاباتی در جامعه دینی ما این روزها رویه ای کاملا متفاوت با فرهنگ حاکم بر جامعه در پیش گرفته و کاندیدای انتخاباتی بعضا راهکار پیروزی خود را در تخریب و توهین به رقیبان جستجو می کنند.
برجسته کردن عیب ها و پوشاندن نقطه ضعف خود با استفاده از راهکارهای غیراخلاقی مانند اتهام به دیگران نمی تواند شیوه ای مناسب برای رسیدن به قدرت باشد زیرا در برخی از مواقع این شیوه از رد گم کنی توسط رقیب موجب هیجانی کردن انتخابات و شکستن آرا کسانی می شود که در زمینه های دیگر مانند برنامه محوری اصلح تر محسوب می شوند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: