واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۷۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

لیست شورای شهر می‌تواند تقویت شود

علی تاجرنیا

تدبیر24»پس از انتشار فهرست مورد حمایت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌‌طلبان برای شورای شهر، انتقادات و واکنش‌های بسیاری نسبت به این لیست، صورت گرفت. بیشتر این انتقادات، نسبت به سازوکار انتخاب این فهرست بود و برخی درخواست انتشار شاخص‌های شورای عالی برای رسیدن به این لیست را داشتند؛ لیستی که اگر موفق نشود اعتماد مردم را به خود جلب کرده و کسب رأی کند، از لیست اصولگرایان شکست خورده و بار دیگر شاهد حضور این افراد در شورای شهر و به تبع آن، در شهرداری تهران خواهیم بود. بدون شک، این موضوع باعث دلگرمی رقبای اصلاح‌طلبان خواهد بود و شاید آقای قالیباف را بار دیگر در قامت شهردار تهران مشاهده کنیم. پس از اتفاقاتی که در این سال‌ها به ویژه در سال 95 رخ داد، حساسیت مردم نسبت به شورای شهر بالا رفت و همین موضوع، مسئولیت اصلاح‌طلبان را بالا برده است. برای بررسی این لیست و انتقاداتی که به آن مطرح می‌شود، با علی تاجرنیا گفت‌وگو کردیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.


فهرست نامزدهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام شد که انتقادات و واکنش‌هایی را درپی داشت. به نظر شما این انتقادات تا چه اندازه وارد است؟


من فکر می‌کنم که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌توانست نفشه راه مناسب‌تری را برای رسیدن به لیست نهایی اتخاذ کند و حتی روند نهایی شدن لیست را تسریع کند تا اگر اعتراض و انتقادی وجود داشت، این واکنش‌ها سنجیده شود و احیانا تغییراتی در لیست صورت داد. فکر می‌کنم که عدم وجود نگاه سازمان‌یافته و نقشه راه روشن در به دست آمدن این لیست مشاهده می‌شد، اما هرکار جمعی و ائتلافی طبیعتا مشکلاتی را به همراه دارد و اینکه کارها بدون هیچ‌عیب و نقصی پیش بروند، غیرممکن است. در لیست‌های ائتلافی، اشتراک بر روی حداقل‌هاست، ولی می‌شد باوجود این چهره‌های نام‌آشنا و متخصص لیست بهتر و قوی‌تری بست، اما درعین حال معتقدم باید به دنبال این باشیم که لیست اصلاح‌طلبان با قوت مورد حمایت قرار بگیرد. اگر ایرادی در آن وجود دارد، رفع شود اما آنچه مورد نظر مجموعه احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته، از پشتوانه خوبی برخوردار باشد.


برخی انتقاد می‌کنند که در نهایی شدن این لیست، منفعت‌طلبی و محافظه‌کاری‌هایی صورت گرفته و باعث شده چهره‌های شاخص‌تر در لیست حضور پیدا نکنند. انتقادی را که به سازوکار انتخاب افراد برای این لیست صورت می‌گیرد تاچه اندازه صحیح می‌دانید؟


من احساس نمی‌کنم که در بستن این لیست، محافظه‌کاری و منعت‌طلبی خاصی در پشت پرده وجود داشته باشد. شاید اگر چند نفر دیگر در بستن این فهرست‌ دستی داشتند، لیست به شکل دیگری نهایی می‌شد، ولی من هیچ‌عناد یا کوتاهی از مواضع اصلاح‌طلبی و بحث‌های این‌چنینی نمی‌بینم. اما سلیقه افرادی که در آن مقطع زمانی در نهایی شدن لیست حضور داشتند، به این صورت بوده و تصمیم جمعی بوده است و باید به آن احترام گذاشت.


بهتر نیست در این شرایط، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، شاخص‌هایی را که طبق آنها به این لیست دست یافته است منتشر کند تا روشن شود طبق چه فرایندی، لیست کنونی نهایی شده است؟


ببینید، اینکه شاخص‌های انتخابی این فهرست، منتشر شود، امر خوبی است و هیات رئیسه اگر نقشه راهی را که از طریق آن به لیست رسیده است، اعلام کند و پاسخگو باشد، افکار عمومی توجیه می‌شوند. هرچه این اتفاق رخ دهد، بهتر خواهد بود. اما به هرحال سلایق فرق می‌کنند. به نظر من فرصت خوبی است که هیات رئیسه نقطه نظرات و استدلالات خود را مطرح کند. لیست 42‌نفره، لیستی بوده که هیات رئیسه آن را انتخاب کرده و در جلسات پایانی، از میان آن 42 نفر این لیست به صورت دموکراتیک انتخاب شده است. من فکر می‌کنم آنچه مورد انتقاد است، بحث انتخاب 42 نفر است که هیات رئیسه می‌تواند به آن پاسخ دهد. بازهم تاکید می‌کنم که جهتگیری‌های هیات رئیسه به صورتی بوده که تلاش داشته‌اند تا بدون جانبداری لیست را فراهم کنند. در این مسیر، باتوجه به تنوع سلیقه‌ای ، ممکن است افراد دچار خطا هم بشوند که البته قابل گذشت است. امیدوارم نحوه توضیحات و شکل ارائه لیست طوری باشد که افکار عمومی را راضی کرده و رأی مردم را داشته باشیم. نگاه مردم به این لیست، اهمیت بسیاری دارد. در انتخابات مجلس، مردم همراهی کردند، چرا که می‌دانستند اصلاح‌طلبان از میان گزینه‌های محدودی که در اختیار داشتند، به لیست 30‌نفره دست یافته‌اند، اما اکنون انتظارات بیشتری داشتند که اگر هیات رئیسه پاسخگو باشد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.


برخی گروه‌ها مانند شورای هماهنگی اصلاحات درباره انتشار فهرست‌های موازی بحث می‌کنند و احتمال انتشار چند لیست اصلاح‌طلب، موضوعی است که مکررا شنیده می‌شود. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟


شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، هیچ‌لیست دیگری منتشر نخواهد کرد. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان متشکل از همین افراد است که در شورای هماهنگی حضور دارند. من انتشار لیست‌های موازی در شرایط کنونی را باعث سردرگمی می‌دانم و به هیچ‌عنوان آن را به نفع جریان اصلاحات نمی‌دانم. حتی لیست‌هایی را که تحت عنوان گروه‌های متخصص منتشر شوند موجب انشقاق می‌دانم به ضرر اصلاح‌طلبی است. در وهله اول، دوستان شورای عالی سیاستگذاری بهتر است که لیست را تقویت کنند و تغییراتی در جهت بهبود لیست دهند و در وهله دوم به هیچ‌عنوان بحث انتشار لیست‌های جداگانه را نمی‌پسندم. من هم به عنوان نامزدی که موفق به حضور در لیست نشد، اعلام حمایت از این لیست کرده و اقدامات خود را در جهت تقویت آن انجام می‌دهم.


گفته می‌شود که در تعیین لیست نهایی به احزاب سهمیه‌دهی شده تا گزینه‌های خود را معرفی کنند و در لیست قرار دهند. آیا این موضوع باعث نمی‌شود که به بحث‌ تخصص‌گرایی لطمه وارد شود؟


نه، به هیچ‌وجه در این سازوکار، سهیمه‌دهی به احزاب نشده است و تا جایی که من می‌دانم، به این صورت نبوده است و سازوکار دیگری در دستور کار قرار داشته است. ببینید، شاخص‌هایی که شورای عالی انتخاب کرده بود، طوری بوده که چند شاخص را برای رسیدن به لیست معرفی کرده است که برخی افراد در تجمع این شاخص‌ها نتوانسته‌اند به مراحل پایانی راه یابند. در مجموع باید گفت که شورای شهر، به‌رغم اینکه کارکرد آن کاملا غیرسیاسی است، در یک بستر سیاسی شکل می‌گیرد. شکل ریز کردن تخصص‌ها و. . . باعث شد که وجوه دیگر کاندیداها آن‌طور که باید و شاید دیده نشود و همین امر هم باعث شد که لیست با این نگاه بسته شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: