تدبیر24»محمدرضا شریفکاظمی مهمترین چالشهای آموزش و پرورش در آغاز دولت یازدهم را پیامدهای نامطلوب استقرار شتابزده ساختار جدید نظام آموزشی (3-3-6) عنوان کرد.
وی تصریح کرد: هم زمانی محدودیتهای اقتصادی دولت ناشی از تحریمها و عدم حمایت مالی از وزارت آموزش و پرورش در زمینه مطالبات معلمان به عنوان مهمترین عامل اجرای برنامههای تحول یکی دیگر از چالشها است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات با بیان اینکه عدم تعادل در ترکیب و ساختار نیروی انسانی در دورههای مختلف تحصیلی از چالشعای مهم محسوب میشود، تاکید کرد: ناخشنودی فزاینده فرهنگیان ناشی از تبعیض در حقوق و مزایای آنان با کارکنان سایر دستگاههای دولتی و عدم پرداخت بیش از 40 هزار میلیارد ریال انواع مطالبات آنان، از سال 1389 تا 1392 میباشد.
وی با بیان اینکه اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله این دستاوردهای دولت است تصریح کرد: تهیه و ارائه طرح تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی از اجرای سند تحول با مسوولیت معاون اول رییس جمهور به دولت، تدوین برنامه ششم توسعه با راهبرد اصلی اجرای متوازن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تشکیل کارگروه مشترک با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای تدوین قوانین دوره نیازمند تحول از جمله برنامههای دولت برای بهبود فضای آموزش و پرورش بوده است.
وی افزود: تشکیل کارگروه مشترک با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای پیشبرد برنامه های سند تحول، بازنگری و همسوسازی قوانین و مقررات، تشکیل شورای راهبردی اجرای سند تحول به منظور استقرار مدیریت و راهبردی یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، تدوین نقشه راه اجرایی راهکارهای سند تحول بنیادین و انتخاب 41 راهکار سند تحول و پیش بینی 99 برنامه برای اجرا در سال 93 از دیگرا برنامهها و فعالیتها برای بهبود آموزش در کشور بوده است.
شریف کاظمی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردها مدیریت منابع و مصارف در همه عرصهها بوده است،
بیان کرد: در این خصوص استقرار سیستم یکپارچه مالی با رویکرد نظام حسابداری تعهدی، چابکسازی فرایندهای مالی در وصول درآمدها از طریق اجرای طرح سوییچ خزانه و TSA، توسعه فناوری اداری از طریق طراحی و اجرای فاز اول سامانه جامع وزارت آموزش و پرورش و کسب رتبه نخست بهرهوری بین دستگاه های اجرای کشور در سال 94 از جمله فعالیتها برای بهروهوری بیشتر یوده است.
وی در ادامه افزود: همچنین اجرای طرح پژوهشی در زمینه نحوه محاسبه قیمت تمام شده دانشآموزان در 12 شهرستان، اعمال سیاست بومیپذیری در برنامههای جذب نیرو به منظور کاهش نقل و انتقالات و ماندگاری بیشتر نیرو در مناطق نیازمند و حذف کامل نیروی مازاد غیر شاغل به میزان 245 هزار ساعت در هفته طی سالهای 92 الی 94 از دیگر موفقیتها بوده است.