واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۷۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
محمد حسین هاشمی استاد دانشگاه و وکیل دادگستری:

با تدابیر روحانی تحریم‌ها کاهش یافت

برجام نماد بین ایجاد تعامل سازنده میان ایران و کشورهای 5 + 1 است که براساس آن از میزان بحران‌های ایران کاسته شد.

تدبیر24»یک حقوقدان گفت: برجام نماد بین ایجاد تعامل سازنده میان ایران و کشورهای 5 + 1 است که براساس آن از میزان  بحران‌های ایران کاسته شد.

به گزارش سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی –  دکتر محمد حسین هاشمی  استاد دانشگاه و وکیل دادگستری  درگفت‌وگو با ستاد وکلا و حقوقدانان  حامی دکتر حسن روحانی درباره حمایت خود از رئیس‌جمهور در انتخابات پیش‌رو با بیان اینکه  در حقوق مرادی همچون آزادی و عدالت وجود دارد که نمی‌توان نادیده گرفت و از دیگر سو حقوق به دنبال تاکید بر شایستگی است، گفت: درون حقوق، حکمرانی مطلوب و شایسته نوشته شده که لازمه آن مردمی بودن است و این به معنای دموکراسی است.  

وی ادامه داد: همچنین مردم باید حاکم بر سرنوشت خود باشند و لازمه این موضوع وجود افرادی است که به نمایندگی مردم، حاکم بر سرنوشت خود باشند از جمله این موارد مدیریت کشور یا ریاست جمهوری است. مسلم است کسی باید در راس قدرت باشد که اولا در نمایندگی مردم امین و پارسا بوده  و توانایی‌های لازم را نیز داشته باشد، همچنین اتخاذ تصمیم و سیاست از سوی او براساس اصل حاکمیت قانون باشد.

هاشمی با اشاره به نظام دموکراتیک کشور، یکی از اصول اساسی حاکمیت مردم  را کثرت‌گرایی برشمرد و اظهارکرد: مردم نظرات و گرایش‌های متعددی دارند و ما ناگزیریم بر اساس رای اکثریت نسبت به انتخاب اصلح اقدام کنیم . لازمه رای اکثریت ارزیابی این موضوع است که مردم چه کسی را می‌خواهند  و چه مرادی دارند.

این حقوقدان با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداها متعدد هستند و شهروندان حق دارند و ضمن ارزیابی کاندیداها به لحاظ رفتار، سیاست و تدابیر نسبت به انتخاب رئیس‌جمهوری اقدام کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس تجربیات کسب شده آقای روحانی از نظر شخصیتی و اخلاقی امتیازاتی داشته و نکات بسیار مثبتی در تدابیری اتخاذی وی در دولت وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه کشورما با بحران‌های زیادی در زمینه سیاست داخلی و روابط بین‌الملل مواجه بود، عنوان کرد: روحانی برای رفع این بحران‌ها تلاش زیادی کرد که موفق بوده است، به عنوان مثال در سیاست داخلی مشکلاتی از نظر اشتغال و اقتصاد و... داشتیم که سیاست‌های وی دراین زمینه تا حدود زیادی موفق بوده است. در زمینه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ نیز تدابیر مثبتی را اتخاذ کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وجود بحران‌های متعدد در حوزه  روابط خارجی وجلوه‌های خاص اقتصادی آن، اضافه کرد: در آن زمان به جای آنکه با سایر کشورها روابط دوستانه داشته باشیم بیشتر در حالت دشمنی و عداوت قرار داشتیم، لذا از نظر بین‌المللی با مشکلات زیادی مواجه بودیم، به عنوان مثال یکی از مشکلات ما تحریم بود و ما  در حوزه‌های گوناگون با تحریم مواجه بودیم، اما با تدابیری که روحانی اتخاذ کرد زمینه برای  برقراری ارتباط‌های خارجی فراهم شد و در نتیجه میزان  تحریم ها تقلیل یافت.

وی برجام را از دیگراقدامات مثبت روحانی خواند و بیان کرد: برجام نماد بین ایجاد تعامل سازنده میان ایران و کشورهای 5 + 1 است که براساس آن از میزان  بحران‌های ایران کاسته شد و این نکته‌ای  حائز اهمیت است لذا روحانی امیتازات مثبت برای کشور ایجاد کرده است.

هاشمی با تاکید بر لزوم انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری گفت:  روحانی امتیازانی دارد که باعث شده حقوقدان‌ها در مقام ارزیابی و با توجه به مراد آزادی و عدالت در حقوق، ایشان را ارجح بدانند  و ایده‌ای در این زمینه میان حقوقدان‌ها ایجاد شده تا ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: